De pas 17-jarige Shapovalov stond in de beslissende vijfde wedstrijd tegen Kyle Edmund 6-3, 6-4 en 2-1 achter toen hij na een verloren punt uit frustratie een bal keihard wegmepte. Ongelukkig genoeg belandde die vol in het aangezicht van de Franse umpire Arnaud Gabas. Die besliste prompt de Canadees te diskwalificeren. Groot-Brittannië kreeg zo de 3-2 zege en de kwalificatie voor de kwartfinales van de Wereldgroep in de schoot geworpen. Shapovalov, nummer 251 op de ranking, sloeg na zijn uitsluiting uitgebreid mea culpa. "Ik ben blij dat de umpire OK is, maar dit is natuurlijk onaanvaardbaar gedrag. Ik voel me verschrikkelijk dat ik de ploeg en mijn land in de steek laat. Ik heb mij gedragen zoals ik dat normaal nooit doe en ben diep beschaamd. Ik beloof dat het de laatste keer is dat ik zoiets doe. Ik zal hieruit lessen trekken." De onfortuinlijke umpire werd na het incident naar het ziekenhuis gebracht om er de zwelling rond zijn linkeroog te laten onderzoeken. De Internationale Tennisfederatie ITF liet in een reactie weten dat "Shapovalov duidelijk niet de intentie had meneer Gabas te raken". Toch kan de Canadees nog een sanctie krijgen, zoals een geldboete (tot maximaal 11.000 euro) of een verbod om aan het vervolg van de Davis Cupcompetitie deel te nemen. (Belga)

De pas 17-jarige Shapovalov stond in de beslissende vijfde wedstrijd tegen Kyle Edmund 6-3, 6-4 en 2-1 achter toen hij na een verloren punt uit frustratie een bal keihard wegmepte. Ongelukkig genoeg belandde die vol in het aangezicht van de Franse umpire Arnaud Gabas. Die besliste prompt de Canadees te diskwalificeren. Groot-Brittannië kreeg zo de 3-2 zege en de kwalificatie voor de kwartfinales van de Wereldgroep in de schoot geworpen. Shapovalov, nummer 251 op de ranking, sloeg na zijn uitsluiting uitgebreid mea culpa. "Ik ben blij dat de umpire OK is, maar dit is natuurlijk onaanvaardbaar gedrag. Ik voel me verschrikkelijk dat ik de ploeg en mijn land in de steek laat. Ik heb mij gedragen zoals ik dat normaal nooit doe en ben diep beschaamd. Ik beloof dat het de laatste keer is dat ik zoiets doe. Ik zal hieruit lessen trekken." De onfortuinlijke umpire werd na het incident naar het ziekenhuis gebracht om er de zwelling rond zijn linkeroog te laten onderzoeken. De Internationale Tennisfederatie ITF liet in een reactie weten dat "Shapovalov duidelijk niet de intentie had meneer Gabas te raken". Toch kan de Canadees nog een sanctie krijgen, zoals een geldboete (tot maximaal 11.000 euro) of een verbod om aan het vervolg van de Davis Cupcompetitie deel te nemen. (Belga)