Van Avermaet kwam ten val nadat hij in een put reed op het parcours. "Ik reed in een gat van het wegdek, dat eigenlijk hersteld zou moeten worden. Het was zo groot, je kon je er bijna in verstoppen. Het zegt ook genoeg dat mijn voorwiel, achterwiel en zadel afbraken, de klap was groot. Gelukkig kon ik nog een beetje verder rijden en sturen in een gracht, waardoor ik zacht viel. Als ik op het asfalt was gevalen, dan sta ik hier vandaag misschien niet meer aan de start. Eigenlijk kan dit gewoon niet. Ik heb heel veel geluk gehad. Het had veel erger kunnen zijn." De organisatie bleef niet doof voor de kritiek en verontschuldigde zich. "De gebruikte secundaire wegen maakten geen deel uit van onze oorspronkelijke parcourskeuze. Door de coronamaatregelen waren we verplicht in extremis kleinere wegen te gebruiken, waarvan er sommigen in slechte staat waren." "Dat is hun kant van het verhaal", repliceerde de olympische kampioen. "Wij hebben ook onze kant. En dan moet je een compromis vinden. Op alle punten van het parcours stonden er paaltjes, kegels en dan waren er ook nog eens slechte wegen. Dat is toch een beetje spijtig, je kan hier andere wegen vinden. Ik hoop dat het vandaag en morgen beter is. Ik weet dat het niet vanzelfsprekend is om in laatste instantie nog andere wegen te vinden, maar er waren toch oplossingen voorhanden." "De voorbije weken is veiligheid al vaak het topic geweest en de CPA maakt dan een rapport op en dan zie je dat in de volgende koers toch weer dezelfde fouten worden gemaakt. Het kan beter, je moet die veiligheid creëren voor renners. Dat is aan de organisatoren en de UCI", besloot de olympische kampioen. (Belga)

Van Avermaet kwam ten val nadat hij in een put reed op het parcours. "Ik reed in een gat van het wegdek, dat eigenlijk hersteld zou moeten worden. Het was zo groot, je kon je er bijna in verstoppen. Het zegt ook genoeg dat mijn voorwiel, achterwiel en zadel afbraken, de klap was groot. Gelukkig kon ik nog een beetje verder rijden en sturen in een gracht, waardoor ik zacht viel. Als ik op het asfalt was gevalen, dan sta ik hier vandaag misschien niet meer aan de start. Eigenlijk kan dit gewoon niet. Ik heb heel veel geluk gehad. Het had veel erger kunnen zijn." De organisatie bleef niet doof voor de kritiek en verontschuldigde zich. "De gebruikte secundaire wegen maakten geen deel uit van onze oorspronkelijke parcourskeuze. Door de coronamaatregelen waren we verplicht in extremis kleinere wegen te gebruiken, waarvan er sommigen in slechte staat waren." "Dat is hun kant van het verhaal", repliceerde de olympische kampioen. "Wij hebben ook onze kant. En dan moet je een compromis vinden. Op alle punten van het parcours stonden er paaltjes, kegels en dan waren er ook nog eens slechte wegen. Dat is toch een beetje spijtig, je kan hier andere wegen vinden. Ik hoop dat het vandaag en morgen beter is. Ik weet dat het niet vanzelfsprekend is om in laatste instantie nog andere wegen te vinden, maar er waren toch oplossingen voorhanden." "De voorbije weken is veiligheid al vaak het topic geweest en de CPA maakt dan een rapport op en dan zie je dat in de volgende koers toch weer dezelfde fouten worden gemaakt. Het kan beter, je moet die veiligheid creëren voor renners. Dat is aan de organisatoren en de UCI", besloot de olympische kampioen. (Belga)