De voorbije seizoenen domineerde Mercedes het F1-kampioenschap met vijf wereldtitels op rij, waarvan vier voor Hamilton die enkel in het seizoen 2016 zijn Duitse ploegmakker Nico Rosberg voor zich moest dulden. Voordien had Sebastian Vettel vier wereldtitels op rij laten noteren. Zijn overstap van Red Bull naar de Italiaanse renstal was echter het begin van een droogte, ook vorig seizoen kon Vettel na een nochtans uitstekend seizoensbegin niet anders dan zich neer te leggen bij de superioriteit van Hamilton en de Duitse Zilverpijlen. De laatste wereldtitel voor een Ferrari dateert alweer van 2007, toen Kimi Räikkönen het haalde met een minieme voorsprong van een punt op Hamilton en Fernando Alonso. Bij Ferrari ruimt de Fin dit seizoen plaats voor de Monegaskische belofte Charles Leclerc, Räikkönen zelf vond onderdak bij Alfa Romeo, dat Sauber overnam en bij zijn terugkeer na een afwezigheid van 34 jaar eveneens met een Ferrari-motor aan het kampioenschap start. Haar voorlopig laatste wereldtitel bij de constructeurs behaalde La Scuderia dan weer een jaar later in 2008, net het jaar waarin Hamilton zijn eerste wereldtitel vierde. Afgaand op de traditionele F1-testen op het Circuit van Catalonië in Montmelo mogen we een spannende strijd om de wereldtitel verwachten. Voor de start van het seizoen is Ferrari duidelijker sneller dan zijn Duitse concurrent en nu valt het af te wachten hoeveel tijd Mercedes nodig heeft om die kloof te dichten. De Duitse constructeur is traditioneel een trage starter in het seizoen en voorlopig lijkt niemand er zich al te veel zorgen om te maken. Bovendien staan er komend seizoen 21 races op het programma en wordt de laatste GP van het seizoen pas eind november in Abu Dhabi gereden. "Momenteel spreken we over een verschil van ongeveer een halve seconde per ronde", liet Hamilton al optekenen. "Ferrari lijkt me sneller dan ooit en dus zal ook de strijd spannender dan ooit worden. Dat is vooral leuk voor de fans." Naast beide Ferrari's moet er ook rekening gehouden worden met de Nederlandse wonderboy Max Verstappen, die in zijn Red Bull over een nieuwe Honda-motor kan beschikken. "Ik weet niet waar we zullen eindigen, maar het ziet er alvast veelbelovend uit", blikte de Nederlander al vooruit. "De prestaties van de motor zijn erg goed." Na het vertrek van Daniel Ricciardo krijgt Verstappen komend seizoen de Fransman Pierre Gasly naast zich als tweede rijder. Vervolgens is er nog Renault, dat met Ricciardo en Nico Hulkenberg over heel wat ervaring kan beschikken, maar de kloof met de rest van het pak lijkt ook volgend seizoen wel tamelijk groot te worden. Helemaal onderin lijkt Williams zelfs voor de start van een zwart seizoen te staan. De fiere Britse renstal pakte uit met een mooi verhaal door Robert Kubica na diens zware crash van jaren geleden in een rally een terugkeer in de Formule 1 te gunnen, maar het team van Claire Williams sukkelde in de seizoensvoorbereiding met de wagen en technisch directeur Paddy Lowe is zelfs tijdelijk buiten strijd. Als tweede piloot krijgt Kubica vanaf zondag de onervaren George Russell naast zich. (Belga)