Door Geert Foutré in Londen
Woensdagochtend om zes uur is hier op de weg het systeem van de 'Olympic Lanes' ingegaan. Daarbij wordt traditioneel een rijvak vrijgehouden voor het olympische verkeer. Dat systeem zorgt ervoor dat je quasi exact kan uitrekenen hoeveel tijd er nodig is om met officieel vervoer van de ene Olympische site naar de andere te rijden. Dat systeem zorgt er ook voor dat wie geen vergunning heeft en noodgedwongen tot de resterende rijvakken veroordeeld is, géén idee heeft wanneer hij of zij zijn bestemming bereikt. Wie toch op de speciale vakken rijdt, riskeert een boete van 130 pond (156 euro).

In Londen zijn over een totale afstand van 30 mijl (45 kilometer) Olympic Lanes voorzien. Dat valt nog mee. Vier jaar geleden bedroeg de totale afstand van die speciale rijvakken in Peking 270 kilometer, acht jaar geleden was dat in Athene, nog zo'n stad met een verkeersinfarct, 150 kilometer.

Dat het verkeer hier straks in een gigantische knoop geraakt, is de grootste zorg van de organisatoren. Dinsdag was het op sommige metrolijnen al behoorlijk lang wachten tot er een trein kwam. Ook de Javelin Train, de supersnelle trein die Sint-Pancras met het Olympisch Park in Stratford verbindt, maar ook pendelaars verder Londen uit voert, kon zijn reputatie niet waarmaken. Normaal doet hij zeven minuten over dat traject, maar dinsdagnamiddag bedroeg dat een veelvoud van die tijd, ook in omgekeerde richting. De Javelin trein moet per uur 25.000 reizigers van punt A naar punt B van het voornoemde traject kunnen brengen. Een dag later liep één en ander een stuk vlotter, en deed de trein er exact zeven minuten over, maar de vrees blijft dat het hier helemaal een soep wordt wanneer vrijdagavond de Openingsceremonie plaatsvindt, en het verkeer richting Olympisch Park samenvalt met de avondspits.

Kan Londen een toevloed aan van één miljoen bezoekers extra per dag, is hier de vraag van één miljoen.

Om het ergste te vermijden, heeft de stad Londen een campagne opgestart met een speciale website en folders voor de bezoekers: 'Get Ahead of the Games'! Die bevat raadgevingen voor wie tijdens de Spelen de weg op moet. Autogebruik wordt ten zeerste afgeraden, en wie naar het werk moet, krijgt de raad ruim op tijd te vertrekken. Een normaal reispatroon aanhouden leidt gegarandeerd tot extra stress wegens te verwachten vertragingen.

Alternatieven zijn fietsen en wandelen. Het is trouwens verbazend hoeveel fietsers er in de ochtend-en avondspits op pad zijn, laverend tussen de dubbeldekkers en de zwarte taxi's door, met eigen fietsen en zogenaamde Borisbikes, het openbaar fietsenverhuursysteem dat door burgemeester Boris Johnson, zelf een verwoed fietser, ingevoerd is. En dan is het Bradley Wigginseffect nog niet eens meegerekend. Nu al wordt voorspeld dat in Groot-Brittanië wielrennen de nieuwe sport bij uitstek wordt. Wat wordt dat, wanneer Eddy Merckx hier straks per fiets arriveert?

Joggen of wandelen kan ook om de verkeersproblemen te vermijden, maar dat houdt dat weer risico's van een andere aard in. Op grote boardings staat dezer dagen in het stadscentrum aangegeven dat de luchtkwaliteit in Londen slecht is. De Britse hoofdstad hééft een slechte reputatie op dat vlak, maar ook de hitte en de windstilte dragen daar toe bij. Dan toch maar wachten op een verfrissende stortbui, met een stevige windvlaag bij?