De Formule 1 is halverwege het seizoen, en 2009 wijkt niet af van de traditie: de transfermolen komt nu helemaal op gang. Wat eigenlijk betekent: alles wat al op papier staat, of toch zo goed als, begint in de geruchtenstroom binnen te sijpelen. En het grootste nieuws, vorig weekend op de Nürburgring, was de transfer van Fernando Alonso naar Ferrari. Een transfer die er eigenlijk al een paar jaar zat aan te komen, want toen McLaren hem eind 2007 aan de deur zette, werd de naam van de Spanjaard al gelinkt aan het Italiaanse team. Enige probleem is da...

De Formule 1 is halverwege het seizoen, en 2009 wijkt niet af van de traditie: de transfermolen komt nu helemaal op gang. Wat eigenlijk betekent: alles wat al op papier staat, of toch zo goed als, begint in de geruchtenstroom binnen te sijpelen. En het grootste nieuws, vorig weekend op de Nürburgring, was de transfer van Fernando Alonso naar Ferrari. Een transfer die er eigenlijk al een paar jaar zat aan te komen, want toen McLaren hem eind 2007 aan de deur zette, werd de naam van de Spanjaard al gelinkt aan het Italiaanse team. Enige probleem is dat Ferrari volgend jaar nog twee coureurs onder contract heeft. Eentje ervan moet dus wijken, en Felipe Massa wist in een loslippig moment tegen een bevriende journalist te vertellen dat de bijl in de nek van Kimi Räikkönen zal vallen. Op het eerste gezicht is dat geen logische keuze van Ferrari. Een lopend contract scheuren, dat kost immers geld, want de banneling in kwestie moet uitbetaald worden. Voor Massa zou dat om en bij de 8 miljoen euro kosten, voor Räikkönen een slordige 25 miljoen. Maar er spelen natuurlijk andere factoren. Zo ziet Alonso het niet meteen zitten om teamgenoot te worden van de Fin, die ondanks mindere prestaties sinds zowat anderhalf jaar toch nog altijd een maatje groter wordt ingeschat dan Massa. Trouwens: de Spaanse bank Santander financiert sowieso het feest. Daar is het Ferrari trouwens ook deels om te doen: de rooien willen Santander absoluut binnenhalen, dus is Alonso niet te omzeilen. Want Santander volgt zijn nationale held, zoals in 2007 naar McLaren. Het binoom werd even verbroken toen Alonso in 2008 voor Renault ging rijden, want daar stond ING als grote financiële instelling al op de auto. Bovendien was het zelfs voor Santander onbetaalbaar om het contract met McLaren toen te verbreken en Alonso meteen al mee te nemen naar Italië. Maar van uitstel kwam dus geen afstel: volgend seizoen komt het dan toch voor mekaar. En dat is niet meteen naar de zin van Bernie Ecclestone, die in Sebastian Vettel een nieuwe publiekstrekker ziet en hem maar al te graag bij Ferrari zou droppen. Een andere transfer die zo goed als vast lijkt te staan, is die van Nico Rosberg naar McLaren. De Duitser leek vorig jaar al die richting uit te gaan, maar vader Keke zag het toen niet zitten om zijn zoon in de schaduw van Lewis Hamilton te laten fietsen. Alleen lijkt Williams het met een beperkt budget maar niet voor mekaar te krijgen, en kan Rosberg het zich niet permitteren om zijn carrière helemaal vast te rijden bij een middenmoter. Een middenmoot waarin het trouwens ook serieus zal schuiven, qua bezetting. Heel wat rijders zitten immers op de wip: Heidfeld bij BMW, Trulli bij Toyota, Kovalainen bij McLaren of Fisichella bij Force India. En voor de drie nieuwe teams moeten er zes coureurs bij komen. Of hoe de F1 er volgend jaar helemaal anders zal uitzien.