Het is ieder jaar weer dat zelfde gezwam: ze vrezen in Francorchamps dat ze voor hun Formule 1 niet uit de kosten geraken. En cause, de vraagprijs van Bernie Ecclestone, om en bij de 14 tot 15 miljoen euro zou dat zijn. Om het budget in evenwicht te krijgen, zijn minstens 65.000 toeschouwers nodig, zo werd voor deze editie becijferd. Maar de voorbije seizoenen werd dat aantal altijd net niet gehaald. Het resulteerde in een financiële put van 3 tot 4 miljoen euro, zo wordt gefluisterd, bij te passen door de Waalse regering.
...

Het is ieder jaar weer dat zelfde gezwam: ze vrezen in Francorchamps dat ze voor hun Formule 1 niet uit de kosten geraken. En cause, de vraagprijs van Bernie Ecclestone, om en bij de 14 tot 15 miljoen euro zou dat zijn. Om het budget in evenwicht te krijgen, zijn minstens 65.000 toeschouwers nodig, zo werd voor deze editie becijferd. Maar de voorbije seizoenen werd dat aantal altijd net niet gehaald. Het resulteerde in een financiële put van 3 tot 4 miljoen euro, zo wordt gefluisterd, bij te passen door de Waalse regering. Eigenlijk is dat een merkwaardige situatie. Zo becijferde Etienne Davignon, voorzitter van organisator Spa Grand Prix, vorig jaar dat de Belgische F1-race ongeveer drie tot vier miljoen euro aan fiscale opbrengsten (hotels, eten en drinken, andere belastingen...) bij elkaar harkt. Trek morgen naar de basisschool van het dorp en vraag de kinderen hoeveel drie (of vier) min drie (of vier) is, en je denkt eruit te kunnen afleiden dat de rekening klopt. Zodat je ook zou kunnen vermoeden dat België er eigenlijk geen euro aan toesteekt, aan die F1-koers. En er dus goed aan doet een evenement binnen te halen dat door honderden miljoenen tv-kijkers over de hele wereld wordt gevolgd. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet. De fiscale opbrengst van de GP vloeit immers bijna helemaal naar de staatskas. Zowel naar Brussel en Vlaanderen als Wallonië, dus. Terwijl Vlaanderen en Brussel niet meebetalen om het deficit van de GP te dichten. Het belet federale excellenties niet om ieder jaar opnieuw over de startgrid te lopen glimmen. De Belgische GP is immers een evenement met uitstraling. En toch: vandaag is het politiek compleet onhaalbaar om de federale kas te laten (mee)betalen voor de F1. Federaal beschouwen ze Francorchamps als een Waalse aangelegenheid. Het is in alsmaar meer Europese landen trouwens een heikel onderwerp, overheidsgeld voor een sportevenement. Nog maar pas doken de eerste berichten van een Belgisch-Nederlandse kandidatuur voor het WK voetbal op, of er waren al stemmen die vonden dat het niet kon om belastinggeld voor het evenement te gebruiken. Formule 1 heeft zowaar nog een kwalijker reputatie, want al dat geld gaat naar Ecclestone. De man verdeelt wel een flinke homp onder de spelers in zijn gezelschap, maar vanuit een bepaalde hoek bekeken is dat normaal en helemaal geen verlichte vorm van oplichterij. Hij verkoopt gewoon een product. Er zijn vandaag nogal wat landen die best wat overheidsgeld op tafel willen leggen. Misschien moet de politiek maar eens kleur bekennen. En zich afvragen of drie tot vier miljoen, of nationaal bekeken eigenlijk zo goed als break even, een faire prijs is voor de return (economische opbrengst, België op de wereldkaart...). Om dan de knoop door te hakken en wel of niet aan tafel te gaan zitten met Bernie, die stilaan eens wil weten of hij het Belgische F1-contract (dat loopt tot en met 2012) kan verlengen.