Hij beseft goed wat een mythe Ferrari is. Sebastian Vettel begint aan een bijzonder nieuw hoofdstuk. Twintig kernthema’s uit zijn nieuwe rode wereld.

Een nieuw begin

“Bij de Scuderia Ferrari zijn afgelopen zomer veel mensen van post gewisseld en er zijn er nieuwe bijgekomen. Het zal wat tijd vergen voor iedereen zich wat op zijn gemak voelt in zijn nieuwe job – ook ik, want voor mij is er ook veel nieuw. Maar we zijn allemaal zelfzeker. Ons doel is stap voor stap vooruitgaan, tot we aan de top staan en daar een woordje kunnen meespreken. Het team heeft een geweldig potentieel, maar er lag heel wat werk op de plank om klaar te zijn voor de seizoenstart.”

Mercedes

“Mercedes was meteen weer het referentiepunt. Meer dan 150 ronden bij hun eerste test in Jerez, dat laat vermoeden dat ze een zeer betrouwbare wagen hebben. Ik hoop dat ze niet zo snel zijn als vorig jaar, maar dat hoopt iedereen een beetje. Ze leveren uitstekend werk, dus zou het een verrassing zijn mochten ze niet opnieuw zo sterk voor de dag komen als vorig seizoen.”

De wagen

“Ik heb niet met de Ferrari van vorig jaar gereden, dus kan ik niet vergelijken. Voor mij was vooral de lay-out van het stuur helemaal nieuw. Het duurt eventjes om daaraan te wennen. Het voertuig komt voort uit een andere filosofie dan ik gewoon was en het werd door andere mensen gebouwd. Ik heb de winter benut om me voor te bereiden op alles waarop je je maar kunt voorbereiden. Daardoor kon ik me bij de eerste test meteen ten volle op de wagen concentreren.”

Denken aan stoppen

“Begin vorig seizoen veranderde er van alles op technisch vlak – dat gold voor iedereen. Ik heb daar vaak genoeg mijn mening over gegeven. Uiteindelijk zijn de bepalingen voor iedereen gelijk, daar moet je gewoon aan worden. Op dit moment kan mijn motivatie evenwel niet groter zijn, ik kijk enorm uit naar deze nieuwe uitdaging.”

Schumacher bij Ferrari

“Je kunt eigenlijk geen enkele rijder vergelijken met Michael Schumacher. Wat Michael gepresteerd heeft, is volstrekt uniek. Een klasse apart. Of een rijder ooit nog eens zo’n reeks van successen zal behalen, weet niemand. Ik ben niet Michael maar Sebastian en dus ga ik mijn eigen weg. Je moet ook weten: de tijden zijn veranderd. Ik verkeer in een andere situatie dan Michael en ik heb andere tegenstanders. Maar het is een feit dat Michael in zijn rode Ferrari voor mij altijd een voorbeeld zal zijn.”

Verwachtingen voor 2015

“Het grote doel is dus aansluiting bij de top te vinden. Mercedes beschikte vorig jaar over een zeer, zeer sterk pakket, ze waren erg dominant. Iedereen heeft zich uitgeput om bij hen in de buurt te komen. Ons doel is de kloof te dichten en het de anderen zo lastig mogelijk te maken.”

De Scuderia

“Ik heb de indruk dat het voor de eerste tot de laatste medewerker een bijzondere eer is om hier in dienst te mogen zijn.”

Aanpassingsperiode

“Men heeft het mij heel gemakkelijk gemaakt. De mensen hier hebben me echt met open armen ontvangen. Dat de Italianen een hartelijk karakter hebben, weten we allemaal van het restaurant om de hoek. Zo is dat ook bij het team. Maar er wordt hier natuurlijk niet alleen gelachen en gegeten, er wordt ook hard gewerkt!”

Invloed verwerven

“We moeten wat tijd krijgen. Uiteraard kijkt iedereen naar de wagen van nu en proberen we daar het beste uit te halen, maar het is duidelijk dat we pas mettertijd echt invloed zullen verwerven. Niettemin moeten we dit jaar al zo hoog mogelijk mikken. Ook ik als rijder wil mij ontwikkelen en vooruitgaan. Er zijn tal van dingen die ik met mijn ervaring kan verbeteren ten opzichte van vorig jaar. Hopelijk slaag ik daarin.”

Veranderingen

“Wanneer je van team wisselt, zijn er natuurlijk veel veranderingen waar je moet mee omgaan. Dan bedoel ik niet zozeer zaken als de zithouding in de wagen, maar vooral nieuwigheden als de lay-out van het stuur. En de mensen spreken een andere taal. Dat wil zeggen dat ze voor dezelfde acties andere woorden gebruiken. Dat is heel wat om te verwerken. Maar ik zie dat allemaal positief in.”

Achterstand

“We moeten realistisch blijven. Het belang van de wintertests is om alvast een behoorlijk ritme te vinden. Daarna kunnen we progressie gaan boeken.”

Motoren

“Ik heb nooit iets tegen een grote V12 gehad. Maar het zijn andere tijden en andere uitdagingen. Als rijder heb je twee mogelijkheden: je geeft er de brui aan of je accepteert de nieuwe bepalingen. Het feit dat ik hier ben, toont toch duidelijk dat ik ze accepteer.”

De SF15-T

“Ik heb in de winter kunnen zien hoe de wagen onderdeel na onderdeel werd opgebouwd. Daar kroop erg veel tijd in. Elk jaar dat een nieuwe wagen het circuit op rijdt, is heel bijzonder. Voor mij dit jaar zelfs nog veel meer, want het is een rode wagen en dat betekent veel voor mij.”

Ferraririjder

“Het is een zeer grote uitdaging, maar tegelijk iets moois. Ik had enkele jaren geleden al het geluk voor een klein Italiaans team te werken, maar nu rijd ik eindelijk voor het grote. Bij de eerste GP in Australië gaat mijn hartslag zeker de hoogte in schieten.”

Kimi Räikkönen

“Er zal tussen ons geen probleem zijn, want we komen ook naast de baan goed overeen. Ik hou van zijn directheid. Op de baan zal Kimi Räikkönen een felle tegenstander zijn. Hij is snel en getalenteerd. Maar nogmaals: daarbuiten komen we prima overeen. Wat ik het meest waardeer bij hem, is dat hij altijd eerlijk is.”

Italiaans

“Enkele uitdrukkingen pik ik op tijdens het dagelijks werk met het team en ook uit mijn periode bij Toro Rosso herinner ik me nog een en ander. Begrijpen is eigenlijk geen probleem, maar om het vlot te spreken heb ik nog wat moeite.”

Eerste contact

“Toen ik eind november 2014 voor het eerst hier was, had ik de kans om de wagen van 2012 eens te testen. Dat was echt de max.”

De seizoenstart

“Wanneer op 15 maart in Melbourne bij mijn eerste GP voor Ferrari de startlichten doven, zal dat een uniek moment in mijn carrière zijn.”

De eerste test

“Al bij al hebben we in Jerez een goede voorbereiding gehad. Niettemin moeten we met de voetjes op de grond blijven. Er is nog werk aan de winkel, al bleek duidelijk dat het potentieel aanwezig is.”

De mythe Ferrari

“Ik kijk heel erg uit naar deze uitdaging. Ferrari is een mythe. Dat begint al in Maranello. Die plek heeft echt iets absoluut magisch. Als kind was ik daar al eens, maar toen was alles afgesloten. Ik had nooit gedacht dat op een dag alle deuren hier voor mij zouden opengaan.”

DOOR STEFAN BOMHARD

“Het grote doel is aansluiting bij de top te vinden.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content