1 Gebruik de kracht van het positief denken. Welke gedachten gaan er in je om ? Het is bewezen dat als een coach je duidelijk kan maken dat over hete kolen lopen niet schadelijk voor je is, je geen brandwonden hebt als je het doet. Het is ook bewezen dat als je twee dagen later opeens angst krijgt van wat je deed, je dan nog blaren kunt krijgen. Gebruik dus die kracht van de gedachte. Iedere voetballer zou zijn wedstrijd op voorhand moeten visualiseren, zoals bijvoorbeeld een hoogspringer tien keer en meer zijn afstoot en sprong visualiseert. Dat wil nog niet zeggen dat het allemaal zal gebeuren zoals je het zelf wilt, maar visualiseren is een zeer sterke kracht. Alles is geboren uit een droom, uit een idee, uit een geloof. Ik wil het, ik kan het. De eerste tafel is getekend in iemands mentale kracht. Positieve emoties kunnen helpen, negatieve kunnen remmers zijn om het gevisualiseerde echt fysiek in beeld te brengen. Met visualiseren is het trouwens zoals met het poetsen van je tanden : één keer per week is goed, dagelijks is beter.
...

1 Gebruik de kracht van het positief denken. Welke gedachten gaan er in je om ? Het is bewezen dat als een coach je duidelijk kan maken dat over hete kolen lopen niet schadelijk voor je is, je geen brandwonden hebt als je het doet. Het is ook bewezen dat als je twee dagen later opeens angst krijgt van wat je deed, je dan nog blaren kunt krijgen. Gebruik dus die kracht van de gedachte. Iedere voetballer zou zijn wedstrijd op voorhand moeten visualiseren, zoals bijvoorbeeld een hoogspringer tien keer en meer zijn afstoot en sprong visualiseert. Dat wil nog niet zeggen dat het allemaal zal gebeuren zoals je het zelf wilt, maar visualiseren is een zeer sterke kracht. Alles is geboren uit een droom, uit een idee, uit een geloof. Ik wil het, ik kan het. De eerste tafel is getekend in iemands mentale kracht. Positieve emoties kunnen helpen, negatieve kunnen remmers zijn om het gevisualiseerde echt fysiek in beeld te brengen. Met visualiseren is het trouwens zoals met het poetsen van je tanden : één keer per week is goed, dagelijks is beter. 2 Durf naar je emoties te kijken. Word je bewust van het belang ervan, doe niet alsof ze geen invloed hebben op je leven. In onze maatschappij wordt er zeer weinig rekening gehouden met emoties. Veelal zijn ze taboe en er is ook zeer weinig over geweten. Het zijn thema's die in de klassieke geneeskunde niet gedoceerd worden. De psychologie bestudeert het, maar niet de inwerking op het fysieke lichaam. Weet dat als je emoties verdringt, je dat vroeg of laat cash zal betalen, zoals je het ook cash betaalt als je een lichamelijk letsel laat imploderen. Waarom springen jongens soms uit de band ? Waarom bepaalde gedragingen en reacties ? Wat was bijvoorbeeld het probleem van Frank Vandenbroucke ? Niet het fysiek verval, maar het feit dat er te weinig aan het emotionele en het mentale aspect is gewerkt. In een goed geheel is er plaats voor iemand die dat kan, maar bij mijn weten zijn er in het voetbal zeer weinig mensen die dat, zoals Jerko Tipuric, kunnen inschatten en er ook iets mee kunnen doen. Dat kan zalvend zijn, dat kan ook de vingers in de wonde steken zijn om dingen boven te halen û privé-problemen, onverwerkte gebeurtenissen uit het verleden et cetera. Belangrijk daarbij is te begrijpen en niet te oordelen, de attentie en de intentie te hebben om te helpen. 3 Respecteer jezelf en anderen. Zie bijvoorbeeld Roberto Baggio, die consequent volgens de boeddhistische spiritualiteit leeft, die elke dag opstaat met de bedoeling om het beste uit zichzelf en uit anderen te halen. Als ik jullie baas ben, is het voor mij zeer belangrijk dat ik voor jullie het grootste respect heb ; zelfs al zijn jullie mijn ondergeschikten, wat in wezen niet bestaat in het leven. Coaches die conflicten creëren om hun spelers scherp te houden, trainers die spelers als citroenen uitpersen, spelers die op het veld komen om het been van hun tegenstander te breken..., dat blijft niet duren. Voorbeelden legio. Spiritualiteit is van een hogere orde dan visie, het is visie binnen een ecologisch verband. 4Eerst geven, dan ontvangen. Ter attentie van jonge spelers die al het grote geld begeren, die willen krijgen zonder te investeren in zichzelf en in de club ; ter attentie van voetballers die alleen maar voor zichzelf spelen, die de neus ophalen om wat meters te lopen voor een ander, die bruggetjes maken en rondjes draaien en dan nog een keer terugkeren : waarmee zijn jullie bezig ? ! Kijk eens naar Club Brugge, waar iedereen zich wegcijfert voor een ander. Kijk naar Real Madrid, hoe echte vedetten er voor elkaar werken. 5Eet minder zuur. 75 % van de ingrediënten in onze voeding zijn verzurend, terwijl juist een verzuurd lichaam een voedingsbodem is voor ziektes en blessures. Vlees, kaas, vis, allerlei zoetigheid en koffie zijn zéér verzurend. Eet meer basische producten, zoals fruit, ook zuur fruit, zoals de meeste groenten, aardappelen en alles wat veel water bevat. Eet meer levende voeding. 6Passie ! Zet elke dag je grootste glimlach op, ook bij de lastigste training, want voetbal is je passie. In tegenstelling tot veel andere mensen heb je je passie gevonden, kan je ze uitvoeren en word je er ook nog voor betaald ! Wees blij als een kind voor de gave die je gekregen hebt, wees dankbaar en nederig en uit dat iedere dag in de vorm van arbeidsvreugde. Wees blij dat je naar een supporters- of sponsoravond mág, want supporters en sponsors maken het mogelijk dat je je hobby als beroep kunt uitoefenen. 7Actie !A mass of action ! Je kunt je passie leven, dus : don't sit on your ass. Mensen die succes hebben in het leven zijn mensen die leergierig zijn, die openstaan voor nieuwe methoden, die maximaal bijscholen op eigen initiatief. Begin dus met elke training en elke wedstrijd voluit te gaan ; en werk individueel bij waar nodig. Ik zie nog te veel voetballers die er genoegen mee nemen anderen met de vinger te wijzen. Wijs wat meer naar jezelf, want je bent verantwoordelijk voor jezelf. Word je daar bewust van ! Iedereen is vrij individueel bij te trainen, individueel verzorging bij te nemen. Neem zelf initiatief. 8 Werk aan je flexibiliteit. Om sterk te zijn, moet een spier kracht hebben, maar ook flexibiliteit. Een sterke rug bijvoorbeeld is krachtig en flexibel. Vaak helt het trainingsschema in voetbal evenwel over naar kracht. Werk dus individueel je lenigheid bij. Flexibiliteit krijg je door te stretchen. Stretchen kan ook stress beheersen. Het is naar binnen gaan, in jezelf ; sta dus niet te kletsen tijdens het stretchen. Veel liesletsels zijn het gevolg van een gebrek aan flexibiliteit in de heupen. Hebben wij in het voetbal trouwens wel een voetspierprogramma, om de spieren van de voet sterk te maken ? Je hebt in de voet 10 % dorsieflexie nodig om de intrinsieke schokdemping van het lichaam te benutten, maar ik merk dat veel voetballers maar aan 2 of 3 % komen. Eigenlijk moet van de meeste mensen heel het dragend systeem van het lichaam van onderuit weer opgevoed worden. Ik kan iedereen de Masaï Blootvoetstraining warm aanbevelen, een Zwitserse concept waarmee bij mijn weten in het Belgisch voetbal alleen Jerko Tipuric en de technische staf van Club Brugge vertrouwd zijn. 9Neem voldoende rust. Want rust is even belangrijk als de zwaarste inspanning. Alle trainers weten hoe ze een speler moe moeten maken, maar weten ze ook allemaal voldoende rust in het trainingsschema in te bouwen ? Bij om 10.30 uur trainen, om 12.30 uur eten en om 14.00 uur weer trainen, stel ik mij vragen. Voldoende rust is voldoende recuperatie is voldoende eliminatie. Het is goed tegen verzuring, het zorgt voor betere prestaties, betere revalidatie, betere genezing, voor minder blessures. Danny Boffin en Timmy Simons zijn mannen waarvan ik zeg : die hebben het begrepen. 10Als een kind met enthousiasme openstaan voor vernieuwing. Werk je angst voor verandering weg. Veel mensen zeggen dat ze 20 jaar ervaring hebben ; neen, ze hebben twee jaar ervaring en doen al 18 jaar hetzelfde. Alsof de wereld niet meer geëvolueerd is. Leven is evolueren, heb dus respect voor pioniers en vorsers naar verandering en vernieuwing, voor mensen die de wereld willen optimaliseren. Ik dank Jan Ceulemans nog altijd dat ik destijds bij Aalst perfect met hem heb kunnen samenwerken. Wees kritisch, maar gezond kritisch. Oordeel nooit over iets dat je niet kent. Iedereen heeft recht op een mening, maar dan wel nadat je het nieuwe zelf grondig onderzocht en ervaren hebt. In de media mis ik voedende journalistiek, journalistiek waarvan mensen beter worden, zoals van goeie voeding. 11 Evalueer regelmatig, het best elke dag. Gaat het goed, steek dan een tandje bij in de goeie richting ; gaat het niet goed, zijn er zaken die niet kloppen, zoek dan een andere benadering om weer op de goeie weg te raken. Elk seizoen worden er goeie voornemens gemaakt, maar wat schiet er na een tijd nog van over ? Er wordt in het voetbal veel te weinig geëvalueerd. Het is dus goed dat Emilio Ferrera zegt : ik neem drie, vier stages op een seizoen, dat zijn mijn evaluatieperiodes. Hij is een uitzondering. Jacques Caluwé ontwikkelde een concept voor totaaltherapie. B.E.St. Bio Electro Stimulatie. Combineert oosterse filosofie met westerse hightech. Schreef twee boeken : 'Bewust bezig zijn met je lichaam' en 'Bewust bezig zijn met je vitaliteit'. Lieven Maesschalk is een oud-leerling van hem. door Jacques CaluwéDanny Boffin en Timmy Simons zijn mannen waarvan ik zeg : die hebben het begrepen.