Op 3 januari 2002 ging Alain Courtois officieel aan de slag als what's in a name directeur-generaal van Anderlecht. Zo erg kriebelde het echter dat hij al tijdens zijn vakantie in Egypte het organigram van zijn nieuwe werkgever aan een grondige studie onderwierp.
...

Op 3 januari 2002 ging Alain Courtois officieel aan de slag als what's in a name directeur-generaal van Anderlecht. Zo erg kriebelde het echter dat hij al tijdens zijn vakantie in Egypte het organigram van zijn nieuwe werkgever aan een grondige studie onderwierp. En, wat zag u ?Alain Courtois : Dat er nogal wat gelijkenissen zijn tussen mijn werk als toernooidirecteur van Euro 2000 en mijn werk hier. Eigenlijk zijn er 22 verschillende departementen, waarvoor Michel Verschueren tot nu toe de eindverantwoordelijke was. Bepaalde zaken kunnen misschien worden verfijnd. Ik zal heel de maand januari met alle verantwoordelijken overleggen om te zien wat we kunnen bijsturen. Op welke vlakken denkt u aan vernieuwing ?De belangrijkste prioriteit is de oprichting van een opleidingscentrum. Als je ziet hoe ver Frankrijk dank zij dergelijke centra is gekomen, hoe er formidabele talenten als Thierry Henry en David Trezeguet werden gevormd, dan moeten wij ook die kant uit. Ik heb in dat verband twee grote voorbeelden : FC Metz en Arsenal. Ik schat dat de kosten minstens 6 miljoen euro zullen bedragen, maar meen dat we de overheid om een tussenkomst mogen vragen omdat we ons toch om heel wat jongeren bekommeren. U bent ook het idee niet ongenegen dat ooit door CD&V-politicus en supporter Jos Chabert werd gelanceerd om de naam van de club te veranderen in Royal Sporting Club Anderlecht Brussel.Vergeet niet dat Sporting nog altijd een formidabele ambassadeur is van Brussel. Tijdens Euro 2000 heb ik vaak genoeg gemerkt hoeveel uitstraling ze nog heeft. Het eerste wat scheidsrechter Pierluigi Collina me enkele maanden geleden voor de Uefabekerwedstrijd Fenerbahce-Glasgow Rangers vroeg, was hoe het met Anderlecht ging. Helaas haalt Brussel daar weinig of geen voordeel uit, in tegenstelling tot steden als Manchester en Liverpool die precies door hun voetbalclubs heel wat toeristen aantrekken. U besteedt vooral aandacht aan de economische aspecten ?Ja. We willen grondig onderzoeken hoe we het budget nog kunnen optrekken. Via ticketing en televisierechten is dat moeilijk, maar ik ben ervan overtuigd dat we nog niet het maximum hebben gehaald uit merchandising, catering en sponsoring. Ik denk ook aan het internet en een eigen televisiestation. En ook een museum lijkt me een interessante uitdaging. Een club als Barcelona puurt daar bijvoorbeeld heel wat geld uit. Een beursgang daarentegen zie ik niet zitten. Ik heb een beetje de koersen gevolgd van de aandelen van de clubs die de laatste jaren de kapitaalmarkt hebben aangesproken en over het algemeen valt dat dik tegen.Nog plannen ?Zeker op het vlak van de communicatie zal Anderlecht een stuk scherper uit de hoek komen met meer persconferenties en meer gerichte informatie.door Bruno Govers