DOOR JO BOSSUYT
...

DOOR JO BOSSUYTHet was leuk om zien, anderhalve week gelegen in Francorchamps. Hoe nogal wat fans rondliepen met een Schumipetje op het hoofd. En neen, het was geen oud en versleten ding. Wel nieuw als wat, nog onbevlekt en met het veelzeggende opschrift: Schumi 09, come back. Het onderstreept hoe serieus Michael Schumacher was over zijn terugkeer in de formule 1, om vanaf Valencia de gewonde Felipe Massa te vervangen. De hele marketingmachine achter de zevenvoudige wereldkampioen, in goede banen geleid door manager Willi Weber, was al goed op gang gekomen. En het laat vermoeden dat uitstel ook in dit geval geen afstel is. In The Times bevestigde teambaas Stefano Domenicali van Ferrari dat ondertussen, toen hij zei: "Ik zie geen enkele reden waarom we hem niet in de auto zouden zetten zodra die nekblessure ( die Schumi in februari opliep bij een val met een motor, nvdr) geheeld is." In hetzelfde plaatje past het lobbywerk van Ferrari om de grote teams (Ferrari, McLaren, Renault, Red Bull ...) volgend seizoen de toestemming te geven een derde auto in te zetten. In de aanloop naar de GP van Monza, komend weekend, is er een nieuwe vergadering gepland waarin de teams dat recht willen bedingen, en wel al vanaf volgend seizoen. Een voorstel waar Bernie Ecclestone als commercieel verantwoordelijke van het feest natuurlijk oren naar heeft. Omdat hij op die manier een eventueel verdwijnen van een constructeur en inkrimping van het deelnemersveld kan compenseren. Het is geen geheim dat ze bij Toyota met het idee spelen om misschien zelfs eind dit seizoen al het voorbeeld van Honda en BMW te volgen, en de deur van de F1 achter zich toe te trekken. Een ander voordeel is dat er op die manier weer meer ruimte komt voor jonge rijders, want het verbod op privétests tussen de races in, dat sinds dit jaar van kracht is, laat zich voelen. Toen Massa bij Ferrari uitviel, stond er eigenlijk geen enkele jonge rijder klaar van wie met zekerheid was geweten dat hij de klus zou kunnen klaren. Het gevolg was dat Ferrari moest terugvallen op Luca Badoer, wat een complete miskleun zou blijken. Anderzijds lijkt Ferrari niet van plan om zijn eventuele derde auto aan een jonge rijder te geven. Dat zitje wordt warm gehouden voor, jawel, Michael Schumacher. De Duitser lijkt inderdaad zijn zinnen op een comeback gezet te hebben. "Ik had heel even de indruk dat ik opnieuw tot leven kwam toen ik Massa mocht vervangen in Valencia", liet Schumi zich onlangs in een moment van zwakheid ontvallen, tijdens een gesprek met BBC-commentator en ex-teamgenoot Martin Brundle. De aanduiding van Giancarlo Fisichella past perfect in dat plaatje: in zijn contract voor de vijf resterende races bedong de Italiaan ook het statuut voor eerste testrijder vanaf 2010. Zodat Massa, Alonso (zijn transfer wordt misschien komend weekend aangekondigd) en Schumi de drie racezitjes kunnen invullen. Als die nek eens genezen raakt natuurlijk.