Drie weken nadat RSC Anderlecht zich terugtrok uit het Eurostadionproject, ondernam projectontwikkelaar Ghelamco nog geen poging om de club weer aan boord te hijsen. 'Er wordt onderhandeld, maar niet door ons: de ándere partijen zien elkaar. De bal ligt in hun kamp', zegt Herman Van Holsbeeck. Even opvallend is dat sindsdien nog met geen woord is gerept over het veronderstelde plan B van Anderlecht: uitbreiding van het Constant Vanden Stockstadion. Terwijl het voluit voor h...

Drie weken nadat RSC Anderlecht zich terugtrok uit het Eurostadionproject, ondernam projectontwikkelaar Ghelamco nog geen poging om de club weer aan boord te hijsen. 'Er wordt onderhandeld, maar niet door ons: de ándere partijen zien elkaar. De bal ligt in hun kamp', zegt Herman Van Holsbeeck. Even opvallend is dat sindsdien nog met geen woord is gerept over het veronderstelde plan B van Anderlecht: uitbreiding van het Constant Vanden Stockstadion. Terwijl het voluit voor het Eurostadion leek te gaan, kreeg Anderlecht immers de nodige vergunningen voor die uitbreiding. Toch zwijgt het hierover in alle talen. Alles wijst er nu op dat Anderlecht aan die uitbreiding verzaakt. 'De club zal blijven werken aan een moderne accommodatie waar de supporters in de beste omstandigheden hun favoriete ploeg kunnen aanmoedigen', klonk het in het perscommuniqué drie weken geleden. Geen woord over het Vanden Stockstadion. Waarom niet? Oorspronkelijk vroeg de club een uitbreiding tot 40.000 zitjes. Dat stuitte op protest van de buurtbewoners: met een extra ring zouden de huizen rond het stadion geen zonlicht meer ontvangen. Anderlecht kreeg daarom slechts een vergunning voor een halve derde ring. Met andere woorden: voor een uitbreiding tot 30.000 toeschouwers. Negenduizend man meer dan nu. In een gezond businessmodel wordt met een constructiekost van 5000 euro per bijkomend zitje gerekend, af te schrijven over twintig jaar. Dat haalt Anderlecht niet. Nu al heeft de hoogste ring in het Vanden Stockstadion een van de slechtste zichtlijnen in België. Toeschouwers zien er de dichtste zijlijn van het veld niet. Dat zou ook vanop de 9000 nieuwe stoeltjes het geval zijn. Niet 'de beste omstandigheden' dus. Het gevolg hiervan is dat de nieuw te bouwen zitjes niet als vipplaatsen verkocht kunnen worden, maar slechts als goedkope volksplaatsen. De constructiekost per zitje komt zo op ongeveer 8000 euro te liggen, wat het verbouwingsbudget doet oplopen tot zowat 70 miljoen euro. Iets wat Anderlecht onmogelijk kan terugverdienen. Temeer omdat het zijn extra bezoekers onvoldoende parkeerplaats kan aanbieden. Nu al speelt het nooit op vrijdagavond omdat de parking van het Westland Shopping Center dan niet beschikbaar is. Herman Van Holsbeeck is dan ook duidelijk: 'De investering die nodig is voor 10.000 extra toeschouwers is te groot voor de return die ze oplevert.' JAN HAUSPIE