Hij werd nog een keer uitvoerig bewierookt, Bernie Ecclestone, de 86-jarige excentrieke Brit die zich met ravissante jongedames door de paddock bewoog en de formule 1 decennia in een ijzeren greep hield. 'Het is triest dat het zo gelopen is', vertelde Niki Lauda, adviseur bij wereldkampioen Mercedes, onlangs aan de Frankfurter Allgemeine Zeitung. 'Bernie heeft veel kritiek gekregen, maar hij heeft de formule 1 tot een wereldwijd bedrijf omgevormd en veel mensen rijk gemaakt. De sport zal hem missen.'
...

Hij werd nog een keer uitvoerig bewierookt, Bernie Ecclestone, de 86-jarige excentrieke Brit die zich met ravissante jongedames door de paddock bewoog en de formule 1 decennia in een ijzeren greep hield. 'Het is triest dat het zo gelopen is', vertelde Niki Lauda, adviseur bij wereldkampioen Mercedes, onlangs aan de Frankfurter Allgemeine Zeitung. 'Bernie heeft veel kritiek gekregen, maar hij heeft de formule 1 tot een wereldwijd bedrijf omgevormd en veel mensen rijk gemaakt. De sport zal hem missen.' Ross Brawn, de nieuwe Managing Director of Motorsports van de formule 1, was in diezelfde krant niet onder de indruk van Lauda's woorden en zette kritische kanttekeningen bij het beleid van Ecclestone. 'Het is tijd voor een cultuuromslag. Het vertrek van Bernie zal de sport nieuwe kansen bieden. Hij had zeker verdiensten, maar hij leidde de sport op zijn manier', aldus de 62-jarige Brit, die samen met CEO Chase Carey en commercieel directeur Sean Bratches (ex-vicevoorzitter van ESPN) wil werken aan een duurzame ontwikkeling van de formule 1. Brawn is een man voor wie de sport op de eerste plaats komt. Hij was technisch directeur van Benetton toen Michael Schumacher in 1994 en 1995 wereldkampioen werd, waarna hij de Duitse rijder naar Ferrari volgde en ook op Maranello succesvol was: vijf individuele wereldtitels en zes WK's bij de constructeurs. Na zijn afscheid (2006) en een sabbatical van een jaar ging de ingenieur, die ooit bij het Britse kernagentschap werkte, aan de slag bij Honda, waar hij in 2009 hoofdaandeelhouder werd en het team in Brawn GP herdoopte. Brawn pakte met Rubens Barrichello en Jenson Button de wereldtitel bij de constructeurs, de Britse rijder domineerde het WK. Na de overname van Mercedes-Benz, in november 2009 voor 150 miljoen euro, werd Ross Brawn multimiljonair, maar hij bleef nog drie jaar het technisch brein van het Duitse team. Hij haalde Michael Schumacher terug uit zijn pensioen, weekte Nico Rosberg los bij Williams en haalde ook wereldkampioen Lewis Hamilton (McLaren) naar Mercedes, dat de formule 1 jaren zou domineren. Zónder Brawn, die in 2014 opnieuw uit de sport stapte en in zijn boek Total Competition de strategische weg voor de sport uitstippelde. Die kan hij vanaf dit jaar in de praktijk proberen te brengen. 'De kloof tussen de grote en kleinere teams is veel te groot. Schaamteloos zelfs. De impact van Mercedes, Ferrari, Red Bull en McLaren is wat ze is, maar om de sport in zijn totaliteit te laten groeien, hebben we ook de andere renstallen nodig. Zij zullen, net zoals de rijkere teams, aan het succes van de formule 1 meeschrijven. De balans is volledig zoek en dat kan tot nog meer financiële drama's leiden. Formule 1 moet opnieuw een totaalspektakel worden, tot op vandaag brachten we een slechte show.'CHRIS TETAERT