Amper verrassingen in de zestiende finales van de beker van België, tenzij de winst van Antwerp, sinds vorig weekend leider in tweede klasse, bij KV Oostende, de leider in eerste. Geheel verrassend mag dat niet zijn, als je bij de loting de eersteklassers beschermt zodat ze niet tegen mekaar uit kunnen komen én ook nog eens de toelating geeft om het thuisvoordeel af te kopen, waardoor dertien van de zestien eersteklassers voor eigen publiek speelden. Dan moet een eersteklasser echt een off...

Amper verrassingen in de zestiende finales van de beker van België, tenzij de winst van Antwerp, sinds vorig weekend leider in tweede klasse, bij KV Oostende, de leider in eerste. Geheel verrassend mag dat niet zijn, als je bij de loting de eersteklassers beschermt zodat ze niet tegen mekaar uit kunnen komen én ook nog eens de toelating geeft om het thuisvoordeel af te kopen, waardoor dertien van de zestien eersteklassers voor eigen publiek speelden. Dan moet een eersteklasser echt een off-day kennen om in dit stadium van de beker gewipt te worden. Vrijwel onmiddellijk na het laatste fluitsignaal werd geloot voor de achtste finales. In de marge daarvan stak in de studio's van sponsor RTL anchorman Stéphane Pauwels wat de draak met de sponsor van de beker, chipsfabrikant Croky. Waren ze daar bij de sponsor wel gelukkig mee? 'Ja', knikt Evelien Van Hyfte namens Croky. 'Bij het bekendmaken van ons contract in juni werd al grappig getweet over de Croky Cup en dat is gebleven. Ons is het te doen om naamsbekendheid.' Op de voetbalbond bevestigen ze dat. De vorige sponsor, Cofidis, had alle moeite om zijn naam aan de Belgische beker verbonden te krijgen. De Cofidis Cup bekte niet. Zowat alle media hadden het de voorbije week daarentegen consequent over de Croky Cup. In de marge van datzelfde programma liet Pierre François, CEO van de Pro League, een paar ballonnetjes op om het verrassingseffect van de beker te vergroten. De kleinere ploegen, in dit stadium van de competitie uit tweede, derde of vierde klasse, sowieso thuis laten spelen, was er één. Een andere is het eventueel vrijhouden van het shirt, om de sponsor nog meer visibiliteit te geven. Naar Frans model zouden clubs in de beker kunnen aantreden met shirtreclame voor Croky. 'Dat is nieuw voor ons', zegt Patrick Dierick van moederbedrijf Roger & Roger. 'Tijdens de onderhandelingen was dat nooit een item. Het zou me sterk verbazen, mochten de grote clubs daartoe bereid zijn.' Croky heeft een contract voor drie jaar en daarin werd ook het format voor die periode vastgelegd. Dat is vanaf nu met heen- en terugwedstrijden vanaf de halve finales. Op de bond noemen ze de denkpistes van François interessant, maar gevoelig voor problemen. In de grote landen kunnen de kleintjes makkelijker thuis spelen, omdat die stadions beantwoorden aan de veiligheidsnormen. In België ligt dat bij derde- en vierdeklassers delicater. Eventuele wijzigingen kunnen pas ten vroegste in 2018. ?PETER T'KINT