De F1 lukte niet, dus trok Bertrand Baguette vorig jaar naar de Verenigde Staten. Om er uit te komen in de Indy Car, noem dat gerust de Amerikaanse formule 1. Hij reed toen een paar races voor Conquest Racing, het team van de Belg Eric Bachelart. Een avontuur dat dit jaar geen verlenging kreeg, uiteraard een financiële kwestie, zodat het voor 2011 bij een one shot moest blijven: de 25-jarige Belg neemt komend weekend dus deel aan de 500 Mijl van Indianapolis. Met de au...

De F1 lukte niet, dus trok Bertrand Baguette vorig jaar naar de Verenigde Staten. Om er uit te komen in de Indy Car, noem dat gerust de Amerikaanse formule 1. Hij reed toen een paar races voor Conquest Racing, het team van de Belg Eric Bachelart. Een avontuur dat dit jaar geen verlenging kreeg, uiteraard een financiële kwestie, zodat het voor 2011 bij een one shot moest blijven: de 25-jarige Belg neemt komend weekend dus deel aan de 500 Mijl van Indianapolis. Met de auto van RLL ( Rahal, Letterman en Lanigan) staat hij zondag in de late namiddag (Europese tijd dan) op de veertiende startplaats. Een puik resultaat. En die Letterman, dat is David, van de in Amerika waanzinnig populaire televisieshow. Dat Baguette de Indy 500 rijdt, is op zich eigenlijk best een merkwaardig verhaal. Naar verluidt wordt het feest immers gefinancierd door onder andere de Belgische Automobielclub RACB en deels ook door Lotto. Terwijl de RACB met zijn 'National Team', waarvan niet alleen Baguette maar ook een aantal jonge beloften lid zijn, eigenlijk jong talent wil helpen doorstromen naar de formule 1. Alleen zal dat niet meer lukken met Baguette - hij probeerde eind 2009 binnen te raken maar faalde, terwijl ander jong talent wel nog in de pijplijn naar de F1 zit, zoals Stoffel Vandoorn of Laurens Vanthoor. Anders bekeken: het is niet meteen duidelijk welke toekomstdeuren de RACB met deze investering wil openduwen. Zo gebeurden er nog andere leuke dingen, zoals de pers die een foto doorgestuurd kreeg van Baguettes auto. Daar stond Lotto op, om op latere beelden opnieuw te verdwijnen. Hoe dan ook: veel belangrijker is dat het Baguette niet belet om na Didier Theys, Eric Bachelart en Wim Eyckmans voor de tweede keer (vorig jaar werd hij 22e) deel te nemen aan het grootste eendagsevenement van de sportwereld. Hoewel de Indy 500 hier compleet in de schaduw van de F1 zit, blijft het immers een gigantisch evenement. Dit jaar is trouwens de honderdste editie, die nog altijd wordt gereden op hetzelfde en haast onveranderde ovalen circuit. Alleen de bakstenen van de oorspronkelijke piste uit 1911 zijn uiteraard al lang bedekt met asfalt. Of toch bijna helemaal: op de finishlijn blijft er precies één yard baksteen over, vandaar dat men het heeft over de legendarische Brick Yard. En het gaat waanzinnig hard: gemiddelde snelheden van 365 tot 370 kilometer per uur. Vandaar dat er ook ieder jaar stevig wordt gecrasht op de Brick Yard, wat in honderd jaar Indy 500 al niet minder dan 38 levens eiste. De laatste in het rijtje was Scott Brayton in 1996. Meer dan de helft van die gesneuvelden viel in de kwalificaties, want dan gaan de deelnemers tot het uiterste om een zo gunstig mogelijk startplaatsje te versieren. In die oefening deed Baguette het met een veertiende plaats dus uitstekend. DOOR JO BOSSUYT