Christian Reniers (38) komt uit de wereld van de vrije radio’s. Van Radio Noordzee in Hasselt kwam hij terecht bij Always Events, dat onder andere de VTM Holiday Parties organiseerde. Vanuit zijn ervaring als presentator en diskjockey stampte hij Donna’s Dansfolies uit de grond. Dat deed hij acht jaar. Vorig jaar zette hij nog de 4FM Zomertoer op en hij leent zijn stem voor radiospots en commercials. Met de sportwereld had hij niets, al zat hij af en toe wel op de tribunes van Anderlecht. Via het Belgische bedrijf Eastwave, dat geluid en licht leverde aan PSV en hem van de Dansfolies kende, kwam hij in contact met de Eindhovense club. “Ze zochten er iemand die met grote groepen mensen en sfeer kon omgaan. Ze vroegen of ik ervaring had met voetbalstadions. Ik heb ‘ja’ geantwoord, maar dat was niet zo. Met de Dansfolies hadden we wel telkens 3 à 4000 man.”

Reniers heeft een eigen bedrijf : LavenderBlue. In tegenstelling tot zijn twee medewerkers in het PSV Experience Team staat hij niet op de payroll van PSV. Zijn officiële functie is die van adviseur. Twee seizoenen lang was hij ook omroeper in het Philipsstadion, nu is hij nog de voice over. Door zijn verleden in de radiopiraterij is hij in Nederland vooral bekend onder zijn schuilnaam Erik De Graaf. “Dat zorgt wel eens voor verwarring”, lacht hij. “De meeste mensen op PSV noemen mij Erik. Zelfs Rob Ribbers ( de commercieel directeur, nvdr) vroeg mij al : ‘Wie is die Christian toch ?'”

Sinds 1 januari 2005 is Reniers ook voorzitter van de Belgian Business Club (BBC) op PSV. “In elke vereniging of bedrijf in België zit wel een bestuurder of sponsor van een club. Daardoor staat de Belgische bedrijfsmarkt argwanend tegenover een engagement bij PSV. SN Brussels Airlines, bijvoorbeeld, wil zich niet koppelen aan één club. Zij zeggen mij dat het interessant zou zijn voor hen om rond te toeren. Want vanuit netwerkperspectief is niet de wedstrijd, maar het leggen van contacten het belangrijkste. Vandaar het vernieuwende concept van de BBC : wij verkopen geen businessseats, maar lidmaatschap. Momenteel bekijken we de mogelijkheid van een roulatiesysteem. Wij zijn dus geen concurrenten voor Belgische clubs.”

Van RC Genk, GBA, Club Brugge, Anderlecht en Lierse zegt Reniers al mensen op bezoek te hebben gehad, “maar ik vind het vreemd dat ze er niet meer op terugkomen”. Wellicht heeft het toch allemaal te maken met het ontbreken van een totaalvisie in de Belgische clubs, vreest Reniers. Een van de stichtende leden van de BBC is het bedrijf Winwave uit Ukkel, dat de scoreborden plaatste op Anderlecht, waar Reniers ook de countdown van PSV introduceerde. “Het is een eerste stap om die borden meer te gebruiken. De volgende stappen zijn dat je daar alles aan ophangt, anders heb je gewoon een lucky shot. Helaas gebeurt alles in België zo weinig doordacht. Daardoor slaagt men er ook niet in om de kleinere wedstrijden aantrekkelijk te maken.”

Aan ideeën geen gebrek bij Reniers. Om de stadionexploitatie van PSV verder te optimaliseren, lanceert het Experience Team vanaf januari 2006 de Champions Academy. “Dat wordt een eigen hightech trainingscentrum binnen het PSV-stadion met trainingen over leiderschap en communicatievaardigheden, gebaseerd op emotionele intelligentie. Voetbal draait steeds meer om emotionele begeleiding, denk maar aan het geval- Peersman. De baat voor PSV is dat het meer uit zijn stadion haalt buiten het voetbal om, dus onafhankelijk van de prestaties op het veld. Het ontvangt daarvoor een revenu share. Het derde voordeel is dat we het personeel van PSV op de trainingen kunnen zetten. En hopelijk ooit ook de spelers, maar dat is nu geen prioriteit.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content