Om het met de woorden van de Franse schrijver Olivier de Kersauson te zeggen: "We zijn en blijven allemaal grote kinderen, alleen de prijs van het speelgoed verandert." Toen de Italianen Mara Poletti en MarcoMavilla in 2006 hun allereerste ToyWatch creëerden, moeten ze ongeveer hetzelfde gedacht hebben. Alleen hebben zij er net op toegezien dat hun 'speeltje' zo betaalbaar mogelijk bleef.

Beide Italianen mogen dan wel fervente verzamelaars zijn van oude polshorloges, met de oprichting van ToyWatch wilden ze zich toeleggen op meer dan alleen maar de schoonheid van de mechanica. Het basisidee achter ToyWatch is dat ze polshorloges maken waarmee ze kunnen inspelen op de laatste nieuwe trends, want meer nog dan 'dingen waarop je het uur kan aflezen' zijn de modellen van ToyWatch vooral fashion items.

Dat concept is uiteraard niet nieuw want dertig jaar geleden kwam Swatch er al mee op de proppen en onlangs nog deed Ice-Watch hetzelfde. Het verschil zit hem echter in de feeling voor mode die de Italianen ontegensprekelijk bezitten. Dat verklaart meteen ook de sei-zoenscollecties die telkens weer een mix van stijlen en emoties zijn. Collecties die op maat gemaakt zijn voor mensen die er niet van houden om onopgemerkt te blijven. Het dient dan ook niet te verbazen dat het succes van ToyWatch niet lang op zich liet wachten. Het feit dat mensen zoals Michael Jordan en zelfs Michelle Obama zich lieten opmerken met een ToyWatch rond de pols heeft dat succes nog vergroot en versneld.

De ToyWatch Fluo Time Only, het basismodel in policarbonaat, blijft nog altijd het meest verkochte model, maar ToyWatch gebruikt ook al enkele jaren heel andere materialen. Die materialen worden gecombineerd met zonnereflecterende wijzerplaten, glimmende stalen horlogeringen en horlogebandjes in plastic, metaal of zelfs stof. Er is zelfs een collectie, TheSartorial, die met haar fluwelen touch en lederen bandjes perfect past bij een stijlvolle galaoutfit. ToyWatch heeft zich van bij de lancering toegelegd op een zeer kleine niche in de (pols)horlogewereld: het segment van de betaalbare luxe. Stijlvolle polshorloges creëren voor een betaalbare prijs is één ding, maar die creaties ook nog het juiste imago en voldoende prestige meegeven is nog iets anders. Toch slaagt ToyWatch daar schijnbaar moeiteloos in. De opening van hun eerste winkel op de Via Montenapoleone, in de meest vermaarde Milanese winkelwijk, was in die optiek een schot in de roos. Momenteel is ToyWatch op elk continent aanwezig en zijn er maar liefst 2000 verkooppunten wereldwijd. Daar zijn er enkele bekende bij zoals Saks in New York, Harrod's in Londen, L'Eclaireur in Parijs en Francis Ferent in Brussel.

DOOR PATRICK DELAROCHE

Om het met de woorden van de Franse schrijver Olivier de Kersauson te zeggen: "We zijn en blijven allemaal grote kinderen, alleen de prijs van het speelgoed verandert." Toen de Italianen Mara Poletti en MarcoMavilla in 2006 hun allereerste ToyWatch creëerden, moeten ze ongeveer hetzelfde gedacht hebben. Alleen hebben zij er net op toegezien dat hun 'speeltje' zo betaalbaar mogelijk bleef. Beide Italianen mogen dan wel fervente verzamelaars zijn van oude polshorloges, met de oprichting van ToyWatch wilden ze zich toeleggen op meer dan alleen maar de schoonheid van de mechanica. Het basisidee achter ToyWatch is dat ze polshorloges maken waarmee ze kunnen inspelen op de laatste nieuwe trends, want meer nog dan 'dingen waarop je het uur kan aflezen' zijn de modellen van ToyWatch vooral fashion items. Dat concept is uiteraard niet nieuw want dertig jaar geleden kwam Swatch er al mee op de proppen en onlangs nog deed Ice-Watch hetzelfde. Het verschil zit hem echter in de feeling voor mode die de Italianen ontegensprekelijk bezitten. Dat verklaart meteen ook de sei-zoenscollecties die telkens weer een mix van stijlen en emoties zijn. Collecties die op maat gemaakt zijn voor mensen die er niet van houden om onopgemerkt te blijven. Het dient dan ook niet te verbazen dat het succes van ToyWatch niet lang op zich liet wachten. Het feit dat mensen zoals Michael Jordan en zelfs Michelle Obama zich lieten opmerken met een ToyWatch rond de pols heeft dat succes nog vergroot en versneld. De ToyWatch Fluo Time Only, het basismodel in policarbonaat, blijft nog altijd het meest verkochte model, maar ToyWatch gebruikt ook al enkele jaren heel andere materialen. Die materialen worden gecombineerd met zonnereflecterende wijzerplaten, glimmende stalen horlogeringen en horlogebandjes in plastic, metaal of zelfs stof. Er is zelfs een collectie, TheSartorial, die met haar fluwelen touch en lederen bandjes perfect past bij een stijlvolle galaoutfit. ToyWatch heeft zich van bij de lancering toegelegd op een zeer kleine niche in de (pols)horlogewereld: het segment van de betaalbare luxe. Stijlvolle polshorloges creëren voor een betaalbare prijs is één ding, maar die creaties ook nog het juiste imago en voldoende prestige meegeven is nog iets anders. Toch slaagt ToyWatch daar schijnbaar moeiteloos in. De opening van hun eerste winkel op de Via Montenapoleone, in de meest vermaarde Milanese winkelwijk, was in die optiek een schot in de roos. Momenteel is ToyWatch op elk continent aanwezig en zijn er maar liefst 2000 verkooppunten wereldwijd. Daar zijn er enkele bekende bij zoals Saks in New York, Harrod's in Londen, L'Eclaireur in Parijs en Francis Ferent in Brussel. DOOR PATRICK DELAROCHE