Wat hij de meest opmerkelijk gebeurtenis van het formule 1-seizoen vond, werd Niki Lauda, adviseur bij Mercedes, gevraagd. De drievoudige wereldkampioen hoefde geen seconde na te denken. Hij zei met tevredenheid vast te stellen dat de felle concurrentie tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg alles uit de auto heeft geperst. En die ontwikkeling vertaalt zich in cijfers: zestien overwinningen op negentien wedstrijden. En, voegde Lauda eraan toe, de komst van Hamilton naar Mercedes heeft Rosberg uiteindelijk vleugels gegeven en verplicht het maximale uit zichzelf te halen.
...

Wat hij de meest opmerkelijk gebeurtenis van het formule 1-seizoen vond, werd Niki Lauda, adviseur bij Mercedes, gevraagd. De drievoudige wereldkampioen hoefde geen seconde na te denken. Hij zei met tevredenheid vast te stellen dat de felle concurrentie tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg alles uit de auto heeft geperst. En die ontwikkeling vertaalt zich in cijfers: zestien overwinningen op negentien wedstrijden. En, voegde Lauda eraan toe, de komst van Hamilton naar Mercedes heeft Rosberg uiteindelijk vleugels gegeven en verplicht het maximale uit zichzelf te halen. Dat dit, ondanks elf polepositions, niet tot de wereldtitel leidde, heeft de Duitser zichzelf aan te wrijven. Voor de laatste stap naar de opperste bekroning leek er uiteindelijk geen masterplan te bestaan. Niet dat Hamilton sneller was, maar de Brit bleek wel agressiever, bovendien kon hij veel beter inhalen dan zijn antagonist en welke andere rijder dan ook. En hij haalde positieve energie uit het veelbesproken incident tijdens de Grote Prijs van België, eind augustus, toen Rosberg hem met een mislukt inhaalmanoeuvre uit de race kegelde. Een lichte crash met grote gevolgen. Woede was op dat moment de brandstof voor Lewis Hamilton, zo vertelde hij het zelf in een column op de BBC. Hij telde op dat moment een achterstand van 29 punten op Rosberg, voor de grote finale in Abu Dhabi bedroeg de voorsprong 17 punten. Details beslisten dit jaar over de wereldtitel. Meer dan Lewis Hamilton geldt Nico Rosberg als de koning van de techniek. Hij doet niets liever dan constant met de ingenieurs de wedstrijden te analyseren. Dat hij in de Grote Prijs van de Verenigde Staten op een verkeerde knop drukte en de maximale power van de auto zo werd vertraagd, zal hem nog lang achtervolgen. Juist op dat moment kon Hamilton hem passeren. Nico Rosberg werd afgetroefd op zijn sterkste terrein. Hoewel Hamilton op instinct rijdt en daardoor ook vaak in de fout gaat, pleegde hij dit seizoen dat soort verkeerde inschattingen nauwelijks te maken. De Brit zegt beter te zijn dan ooit te voren. Hij reed met een passie die, zo vertelt hij zelf, op het publiek moet overslaan. Zo groeide Lewis Hamilton uit tot de meest populaire rijder uit het circuit, een Hollywoodcoureur, een rockster op vier wielen wiens turbulente romance met de Amerikaanse zangeres Nicole Scherzinger veelvuldig wordt besproken. Steeds weer verlegt Lewis Hamilton zijn grenzen. Dat was al zo toen hij op zijn tiende de jongste Britse kartingkampioen uit de geschiedenis werd. Zijn vader, afkomstig uit Trinidad en Tobago, combineerde toen verschillende jobs om de dure hobby van zijn zoon te betalen. De successen in de karting leverden hem op zijn dertiende een contract bij McLaren op. Uiteindelijk bracht de overstap naar Mercedes hem op een hoger niveau. Die dominantie wil Lewis Hamilton ook in 2015 etaleren. Met Nico Rosberg als belangrijkste tegenstander. Veel meer dan Sebastian Vettel,wiens veelbesproken overgang naar Ferrari niet meteen een garantie is voor successen. Volgens insiders heeft de Italiaanse renstal voor 2015 nog geen competitieve wagen. Ook al werden er 60 (!) technici aangetrokken om daaraan te werken. DOOR JACQUES SYSWoede was de brandstof voor Lewis Hamilton.