Vorige week organiseerde de Internationale Wielerunie al zijn eerste officiële wereldkampioenschap E-racing, op het onlineplatform Zwift. En nu is de UCI van plan om (allicht al in 2021) het eerste gravel world championships te lanceren, gelinkt aan de erkenning als een officiële offroad-discipl...

Vorige week organiseerde de Internationale Wielerunie al zijn eerste officiële wereldkampioenschap E-racing, op het onlineplatform Zwift. En nu is de UCI van plan om (allicht al in 2021) het eerste gravel world championships te lanceren, gelinkt aan de erkenning als een officiële offroad-discipline. Zoals de UCI al bekende wedstrijden voor amateurwielrenners onder de noemer UCI Gran Fondo World Series gebracht heeft, met ook bijhorend WK. Races op gravel werden de laatste jaren steeds populairder, zeker in de Verenigde Staten waar bekende wedstrijden als Dirty Kanza vele duizenden deelnemers lokken. Sommige renners focussen zelfs hoofdzakelijk op die races, en bouwen via social media-accounts hun eigen merk op. De Amerikaan Peter Stetina liet vorig jaar zelfs de WorldTour achter zich om de switch van de weg naar het gravel te maken. De UCI wil nu, net als met E-racing, inspelen op die hype. Begin dit jaar gaf voorzitter David Lappartient al aan dat hij een 'grote toekomst' ziet voor gravel racing. Zijn diensten zijn volop bezig met het opstellen van een raamwerk van specifieke regels en van nationale en internationale kalenders, waarvoor bestaande of nieuwe gravelraces zich kunnen inschrijven. Al stoot dat wel op enige scepsis van organisatoren: zij willen de typische festivalsfeer van gravelraces niet te veel beknotten met allerlei regels van bovenaf. Voor de UCI, die tijdens de coronapandemie zijn inkomsten fel zag slinken, is dit een nieuwe inkomstenbron.