Neen, ze voelen zich geen indringers op de Freethiel, de mannen van Waasland, maar soms staan ze nog voor verrassingen. Frederik De Weerdt, commercieel verantwoordelijke, haalt een anekdote van twee weken geleden aan: "Binnen de grote staantribune werd een sfeergroep opgericht. Blok E. Een van de diehards, fan van het eerste uur, doet een aanbod: voor iedereen shirts met achterop een grote E. Eén voorwaarde: ze moesten zijn publiciteit dragen. Met het geld dat hij betaalt, kunnen die mannen vuurwerk kopen, vlaggen laten maken enzovoort. Goed gezien. Alleen: op de shirts st...

Neen, ze voelen zich geen indringers op de Freethiel, de mannen van Waasland, maar soms staan ze nog voor verrassingen. Frederik De Weerdt, commercieel verantwoordelijke, haalt een anekdote van twee weken geleden aan: "Binnen de grote staantribune werd een sfeergroep opgericht. Blok E. Een van de diehards, fan van het eerste uur, doet een aanbod: voor iedereen shirts met achterop een grote E. Eén voorwaarde: ze moesten zijn publiciteit dragen. Met het geld dat hij betaalt, kunnen die mannen vuurwerk kopen, vlaggen laten maken enzovoort. Goed gezien. Alleen: op de shirts staat een bastaardversie van het logo van... SK Beveren. Het oude Beveren! Op het secretariaat verontwaardiging. Ik zag het als een signaal, heb mijn telefoon gepakt en met de man gebeld. Drie kwartier discussiëren en roepen. Een goed gesprek, maar het blijft jammer van dat logo. Staan we te ver af van de supporters? Waarom bellen ze niet naar ons voor zoiets? Waarom moest dat oude logo en niet het nieuwe? Het leeft, dat is duidelijk." Op het forum klagen de supporters dat ze weinig geïnformeerd worden. De Weerdt: "Dat beseffen wij. Wij zijn nieuw in eerste klasse, letterlijk, en schrijven nu alles op wat we meemaken, om volgend seizoen beter te doen. Een heikel punt is communicatie. In tweede nationale moesten we voor 500 man communiceren, nu voor 5000 tot 10.000. En die zijn kritischer, omdat ze twee jaar geleden een kindje moesten afstaan en nu iets in de plaats krijgen waarvan ze niet willen dat ze het ook ooit moeten afstaan. De 10.000 euro die een website kost, hebben we vroeger besteed aan andere dingen. Dat moesten we nu bijsturen. Dat is inmiddels gebeurd, nu kunnen we met een mooie nieuwe tool werken. Anderzijds zijn we ook niet de club die iets op de website zet als het niet honderd procent zeker is. En dus staat iets soms allang in kranten of op andere websites voor wij het geven. En dan komen wij slecht uit de verf." Waarom zou het nu wél lukken, en zo veel jaar geleden niet? De Weerdt: "Ik denk: tien, vijftien jaar geleden was er misschien één iemand in een bedrijf die kon beslissen over commerciële steun, en binnen de club ook. Dat is nu uit den boze. Dirk moet verantwoording afleggen aan achttien man, en binnen bedrijven heb je ook allerlei afdelingen die hun zegen moeten geven. Marketingcomissie, ethische commissie... Als we willen, kunnen we deze club op zes maanden failliet krijgen. Je moet maar eens een halfuurtje met Dirk Poppe in de auto meerijden, de voorstellen die hij krijgt... De lonen... De verleiding is groot. Er is vroeger veel geld uitgegeven, absoluut, onder druk van. Je kunt je enorm populair maken bij de supporters, maar drie, vier jaar later kan het met de club gedaan zijn. Dat willen wij niet, dat was nooit onze politiek. Wesley Sonck, Emile Mpenza én Tom De Sutter in Beveren? Ik denk het niet. De supporter zal dan wel blij knipogen naar play-off 1, maar zouden we dan toekomen met één zesde van ons budget voor die mannen alleen?"