Tien dagen geleden stelde Standard zijn nieuw organigram voor.

Veel verrassingen bevatte het nieuwe organigram van de Rouches niet. De naam van Bob Claes werd in de coulissen al langer als algemeen directeur genoemd. Zodra hij de club overnam, gaf Bruno Venanzi aan dat hij zich beter zou laten omringen en ook intern naar oplossingen zou zoeken. Daarbij werden twee namen naar voren geschoven: die van teammanager Pierre Locht,die juridisch directeur wordt (als jurist hield hij zich steeds vaker bezig met de juridische dossiers binnen de club) en die van Bob Claes, de voormalig commercieel directeur die nu algemeen directeur wordt.

Claes houdt zich doorgaans op de achtergrond en lijkt niet het profiel te hebben van Pierre François, Vincent Mannaert of Herman Van Holsbeeck, die vaker opduiken in de media. Voor de buitenwereld wordt Bruno Venanzi het gezicht van de club, voor het dagelijkse werk delegeert hij aan Axel Lawarée (wat het sportieve betreft) terwijl Bob Claes de club administratief gaat runnen.

Vier jaar geleden stelde Roland Duchâtelet de toen 26-jarige Limburger aan als commercieel directeur. Hoewel hij een vertrouwensman was van Duchâtelet, werd hij binnen de club niet als dusdanig aangezien en onderhield hij goeie relaties met zowel sponsors als supporters. ‘Bob is eerlijk, intelligent, een harde werker én hij praat zijn talen: Frans, Nederlands, Duits, Engels en Spaans’, antwoordde Venanzi op de vraag naar de kwaliteiten van de nieuwe sterke man.

Gevraagd waarom hij Bob Claes wilde doorschuiven, was de repliek: ‘Hij is al van kinds af supporter van de club, kent Standard door en door, alsook de partners en de cijfers van de club.’ Daarnaast stonden beiden de afgelopen weken geregeld in contact. Venanzi is van plan zich voltijds te wijden aan Standard, maar wil het dagelijks beleid van de club overlaten aan de nieuwe algemeen directeur. ‘Ik reken op hem om het directiecomité te sturen, samen met mij de budgetten samen te stellen, ervoor te zorgen dat het budget gerespecteerd wordt, de langetermijnstrategie te bepalen en de club naar buiten te vertegenwoordigen.’

Daarvoor zal Bob Claes de komende tijd wat meer naar buiten moeten treden. ‘Voor een intelligent man als hij mag dat geen probleem zijn’, is een directielid daar gerust in.

Om het organigram te vervolledigen deed Bruno Venanzi een beroep op een oudgediende van Proximus, Alexandre Grosjean,die de nieuwe directeur marketing en communicatie wordt. Hij moet vooral het merk Standard meer zichtbaarheid geven. ?

DOOR STÉPHANE VANDE VELDE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content