Met welke knappe vrouw zou jij graag eens een toertje maken? " Nicole Scherzinger. Als ik vroeger een vriendinnetje had, was dat elke keer een zwartharige, een Italiaans type, maar uiteindelijk ben ik wel getrouwd met de enige blondine die ik ooit heb gehad. Met haar zette ik intussen drie kinderen op de wereld. Ik leerde mijn vrouw in Leuven kennen toen ik Toegepaste Economische Wetenschappen studeerde.

"Aan de universiteit was ik een voorbeeldige schacht. Mijn favoriete lied tijdens een cantus was: ' Io vivat'. Mijn dagen bestonden uit zuipen en niks doen. Vanaf april sloot ik me drie maanden op om te blokken."
...

"Aan de universiteit was ik een voorbeeldige schacht. Mijn favoriete lied tijdens een cantus was: ' Io vivat'. Mijn dagen bestonden uit zuipen en niks doen. Vanaf april sloot ik me drie maanden op om te blokken." "Een viool. Eigenlijk ben ik geen muziekfan. Vorig jaar ging ik wel naar Werchter Classic, maar ik was daar vooral voor wat networking. Ik leid mijn eigen firma, in Oudenaarde, waar ik opgroeide. Mijn pa had een bedrijf in luchtkanalen, maar ik zag het niet zitten om bij hem aan de slag te gaan. Ik begon hulpstukken voor luchtkanalen te produceren. Intussen heb ik 60 à 65 man in dienst. We exporteren naar 45 landen. "De cultuurverschillen maken mijn job boeiend. In Marokko bijvoorbeeld wilden ze in het begin, rond mijn 26e, geen zaken doen met de jonge snotter die ik toen was. Ik moest mijn pa meenemen, ook al heeft hij met mijn bedrijf niks te maken. Ze zeiden daar: ' Pas de père, pas d'affaires.' "Het kan perfect dat ik morgen in Genève zit, overmorgen in Stuttgart en de dag nadien in München. Een op de twee weken heb ik een stramien in die trant. Ik probeer altijd 's morgens het vliegtuig te nemen en 's avonds terug te zijn. Als ik naar Portugal moet, zorg ik ervoor dat ik rond zeven uur op Zaventem ben, zodat ik er om tien à elf uur weer kan landen. "Voor mij is het een geluk dat rally een sport is waarvoor je niet kunt trainen; je krijgt in Vlaanderen nooit de toelating om een stuk weg een hele dag af te zetten. Er zijn maar acht rally's voor het BK. Alleen in die weekends kan ik me met mijn sport bezighouden. Dat maakt het moeilijk en mooi tegelijkertijd; je moet talent hebben. "Wereldwijd zijn er vier mannen die leven van de rally. Ik had al snel door dat ik niet een van hen zou worden. Doordat ik uit een ondernemersmilieu kom, begon ik vrij laat met rally en ben ik niet thuis in het technische aspect, wat een gemis is in de communicatie met de ingenieurs. Ik ken het stuur, de versnellingsbak en de pedalen, maar daar houdt het op. Veringen, remblokken en remschijven, dat gaat al te ver voor mij. "Eigenlijk kom ik uit een voetbalomgeving. Mijn pa is voorzitter van derdeklasser Oudenaarde. Tot mijn 17e was ik voorstopper in de provinciale reeksen, maar toen begonnen rallyfilmpjes over crashes mijn aandacht te trekken. Ik zag die mannen uit hun wrakken kruipen en dacht: die hebben lef. Thuis was de afspraak dat we een mooi cadeau kregen als we afgestudeerd waren. Mijn broer vroeg een paard, ik een rallyauto. Tegen zijn zin gaf mijn pa me er een. Ik voetbal nu wel nog bij de derde reserven van Sparta Bevere." "Ik vind ze allemaal goed. Ik ben een snoeper. Van chocoladeachtige dingen, zoals Twix en Princekoeken, kan ik moeilijk afblijven. Ik moet niet echt op mijn lijn letten. Rally is geen fysieke sport. Je hebt, in tegenstelling tot bij formule 1, geen last van de G-krachten. Een proef duurt ook maar vier tot achttien minuten. Op het fysieke vlak is alleen de hitte lastig. In de zomer wordt het 50 à 55 graden in de auto en wij dragen een helm, een overall en brandvrij ondergoed." "Stel je dat voor als een pyjamabroek, die ons inpakt vanaf onze enkels tot ons middel. Een onderlijfje met lange mouwen beschermt ons bovenlijf. Sexy is het niet, maar die overall maakt veel goed." ( lacht) In deze rubriek komen dit seizoen Belgische sportfiguren uit verschillende disciplines aan bod.KRISTOF DE RYCK