Het was rond deze tijd, drie jaar geleden, dat Bart Verhaeghe gepolst werd met de vraag of hij zich niet om Club Brugge wilde bekommeren. Al heel snel sprak Verhaeghe de nood aan een nieuw stadion uit. Een stadion dat Club alleen wilde beheren én financieren. Zit er drie jaar na datum - en na het afwijzen van de bouw in het Chartreusegebied vlak bij het afrittencomplex van de E40 - een doorbraak aan te komen? Het kan.
...

Het was rond deze tijd, drie jaar geleden, dat Bart Verhaeghe gepolst werd met de vraag of hij zich niet om Club Brugge wilde bekommeren. Al heel snel sprak Verhaeghe de nood aan een nieuw stadion uit. Een stadion dat Club alleen wilde beheren én financieren. Zit er drie jaar na datum - en na het afwijzen van de bouw in het Chartreusegebied vlak bij het afrittencomplex van de E40 - een doorbraak aan te komen? Het kan. De onder alle partijen afgesproken geheimhouding werd vorige week even doorbroken met het nieuws dat Club én Cercle broederlijk naast elkaar een eigen stadion 'zouden kunnen krijgen' langs de Blankenbergse steenweg. De parking kunnen ze dan delen. Een idee dat ontstaan is in gesprekken tussen Club Brugge en burgemeester Renaat Landuyt, die er in een tweede fase Cercle bij betrok. Het complex komt 'in principe' (want in dit dossier is niks zeker) in de buurt van de Blauwe Toren, vanwaaruit binnenkort een snelweg richting Knokke wordt gebouwd. Het project 'A11 Brugge' (met zijn 770 miljoen euro voor 12 kilometer het duurste stukje snelweg annex fietsroute van België) wordt een van de grootste weginfrastructuurprojecten van de komende jaren in West-Vlaanderen. De A11, waarvan de bouw volgend jaar moet starten en een jaar of vier, vijf zal duren, maakt de verbinding tussen de Blauwe Toren en Knokke-Heist en moet zorgen voor een betere ontsluiting van de haven van Zeebrugge. In de buurt van de Blauwe Toren komen twee industrieterreinen en misschien dus ook twee stadions. Misschien, want lang niet alles is al rond. De buurt is nu ingekleurd als landbouwzone en de herbestemming tot bedrijvenzone of recreatiegebied ligt nog bij de Raad van State, die op dit moment nog alles in beraad houdt. Bovendien is de grond (nog) geen eigendom van de stad. Alles moet nog worden aangekocht. Er zal dus nog een tijdje verplicht moeten worden geïnvesteerd in het betonrot van Jan Breydel. Nog op zijn minst tot 2019, want in de meerjarenbegroting van de stad Brugge staat immers nog geen euro ingeschreven voor investeringen in een nieuw stadion. Een probleem wordt misschien nog Cercle. De vereniging wil dat de stad het stadion voor hen bouwt en verwerpt de huur van de 'tempel'van Club, dat zelf wil/zal instaan voor de financiering van het eigen complex (44.000 plaatsen). Niet door er een winkelcomplex van te maken, dat mag niet. Wel zouden in de buurt grote sportwinkels kunnen komen. De stad Blankenberge is op dat vlak nu al zeer attent. Blankenberge zegt in een eerste fase pro een nieuw stadion te zijn (het hoopt dat supporters al eens sneller de doorsteek naar de kust zullen maken), maar vreest voor een verkeersknoop én is tegen de eventuele komst van winkels, die een concurrent voor de eigen handelaars kunnen zijn. In elk geval lijkt duidelijk dat Club zich in het volgende decennium verder westwaarts ontwikkelt. Met de stad Knokke-Heist is er immers al een principeakkoord om het oefencomplex in Westkapelle te bouwen. Er is groen licht en er is al een bestaand sportcomplex dat verder zal worden uitgebouwd. De technische diensten van de stad onderzoeken op dit moment noden en eisen. Daarna kan het allemaal zéér snel gaan, zegt algemeen manager Vincent Mannaert, al wil Club geen timing vooropzetten. DOOR PETER T'KINT