Volgens Patrick Lips, commercieel manager bij AA Gent, zijn de bekende mensen in de voetbaltribunes op te delen in twee categorieën. “Enerzijds zijn er BV’s die er niet op uit zijn om via het voetbal nog meer in de kijker te lopen”, legt hij uit. “Zij zitten vaak op een gewone zitplaats, met een gewoon abonnement. Bij onze club is Miguel Wiels daar een mooi voorbeeld van.” Stephan Poelmans, commercieel manager bij RC Genk, vult aan: “Bij ons zijn er zelfs BV’s van wie wij weten dat ze fan zijn, maar die daar liever niet mee te koop lopen. Als je uit bent op fans of kiezers over heel het land is het soms beter om geen kleur te bekennen.”

“Anderzijds”, gaat Lips door, “zijn er de BV’s die wel graag in de kijker lopen. Zij brengen soms nog meer gelijkgezinde BV’s mee. Het is logisch dat sommigen een voetbalclub proberen te gebruiken als een platform om extra in de spotlights te komen.” De commercieel manager van Gent stoort er zich niet aan, want, zegt hij: “Het heeft alleen maar voordelen dat ook bekende mensen voor je club supporteren. Als een BV en een club zich linken aan elkaar, krijgen beiden meer uitstraling. Het is een win-winsituatie. Ik geloof dat het ook voor de supporters leuk is als bekende mensen zich identificeren met het verhaal van de club. Maar of je daardoor meer supporters krijgt, dat betwijfel ik.”

Wel, zo stelde Poelmans onlangs vast, trekt het succes van een voetbalclub extra BV’s aan. “Afgelopen seizoen zat Genk in een hoogconjunctuur en dat merkten we onder andere aan het aantal politici in de tribune. Voor ons is dat geen doel op zich, maar als club kan het handig zijn om belangrijke beleidsmensen over de vloer te krijgen.”

Een leuk extraatje

Patrick Orlans, commercieel manager bij Club Brugge, zegt: “Ik denk dat het voetbalpubliek een afspiegeling is van de maatschappij en dat er dus logischerwijs ook bekende figuren tussen onze supporters zitten. Vooral bij middelgrote clubs is het een leuk extraatje voor de supporters en kunnen die bekende gezichten handig zijn om aan de kar te trekken bij bepaalde commerciële acties. Een belangrijke voorwaarde is wel dat die BV’s dan ook echt gemeend supporter zijn van de club. Supporteren betekent meer dan eens op de foto gaan met het clublogo. Bij Lokeren hadden we Chris Van den Durpel die al jaren peter is van de club en op elke thuiswedstrijd aanwezig is. Voor een deel staat hij zelfs zijn portretrecht af aan de club. Ook Sergio bij Eendracht Aalst is iemand met een clubhart. Hij warmde het publiek op tijdens de gloriejaren in eerste klasse, maar zat ook recent nog op de tribune toen Aalst kampioen werd in derde. Hoe groter de club, hoe minder belangrijk het is om uit te pakken met BV’s als gezicht van de club. Het kan natuurlijk geen kwaad om een aantal bekende ambassadeurs te hebben voor je club, maar bij een topclub zijn de echte sterren voor wie de mensen naar het stadion komen de voetballers op het veld.”

Makkelijker benaderbaar

Orlans gaat door: “Bekende figuren die uitgenodigd worden, hoeven uiteraard niet te betalen. De meeste BV’s met een clubhart staan er trouwens op om zelf hun abonnement te betalen en hun steentje bij te dragen aan de club. Het gebeurt weleens dat BV’s proberen om zichzelf gratis uit te nodigen, maar zeker niet elke week.”

Als hem gevraagd wordt of BV’s gratis kaarten kunnen aanvragen, is Marc Faes, commercieel manager bij KV Mechelen, heel duidelijk: “Absoluut niet! Iedereen gelijk voor de wet bij ons.”

En dat laatste geldt, zo benadrukt Faes, niet alleen op het financiële vlak. “Wij vinden het belangrijk dat BV’s supporteren op het niveau van onze andere fans. Natuurlijk is het voor de supporters leuk dat die mensen langskomen, ook omdat ze in een voetbalcontext makkelijker benaderbaar zijn dan normaal, maar wij zetten die BV’s niet specifiek in the picture. Dat doen we trouwens met niemand. Het draait om de voetbalclub in zijn geheel. Fi Vanhoof ( sportief directeur, nvdr) is bijvoorbeeld voor ons heel belangrijk op het sportieve vlak, maar we zetten die ook niet elk jaar op een toren. Wij werken als groep en wij beleven als groep, en de BV’s zijn een onderdeel van die mooie groep.”

‘ Als een BV en een club zich linken aan elkaar, krijgen beiden meer uitstraling. Het is een win-winsituatie.’ Patrick Lips

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content