Op het einde van het vorige voetbalseizoen - op 26 juni om precies te zijn - maakte de Uefa officieel bekend dat het op 30 juni 2003 een einde zou stellen aan het contract met het Zwitserse TEAM Marketing AG aangaande de UEFA Champions League. De Europese voetbalbond voegde er wel aan toe dat die beslissing niet beschouwd moest worden als een negatiegve beoordeling van het functioneren van het marketingbedrijf van de Duitse beheerders Klaus Hempel en Jurgen Lenz. De Uefa benadrukte zelfs dat TEAM een cruciale rol gespeeld heeft in de ontwikkeling en het succes van de Champions League. Desondanks, aldus nog de Eufa, ...

Op het einde van het vorige voetbalseizoen - op 26 juni om precies te zijn - maakte de Uefa officieel bekend dat het op 30 juni 2003 een einde zou stellen aan het contract met het Zwitserse TEAM Marketing AG aangaande de UEFA Champions League. De Europese voetbalbond voegde er wel aan toe dat die beslissing niet beschouwd moest worden als een negatiegve beoordeling van het functioneren van het marketingbedrijf van de Duitse beheerders Klaus Hempel en Jurgen Lenz. De Uefa benadrukte zelfs dat TEAM een cruciale rol gespeeld heeft in de ontwikkeling en het succes van de Champions League. Desondanks, aldus nog de Eufa, was de tijd aangebroken om het contract op de markt te gooien. Minder dan vijf maanden later zijn de kandidaturen bekend. Vanzelfsprekend is TEAM zelf kandidaat voor zijn opvolging, de anderen zijn Octagon CSI, IMG/TWI en AIM International. Voor de drie concurrenten van TEAM zal het evenwel uiterst moeilijk worden om de marketingdeal van de Uefa met de firma uit Luzern af te snoepen. TEAM heeft met de Champions League qua organisatie immers baanbrekend werk verricht. Vergeleken met ISL en de manier waarop de zaken vroeger aangepakt werden door dit onlangs ter ziele gegane marketingbureau - dat uit de geest van wijlen Horst Dassler ontsproot, maar na diens overlijden ten onder ging - functioneert TEAM als een geoliede, uiterst betrouwbare en nauwkeurig op details lettende machine. De medewerkers die on side op pad worden gestuurd, zijn goed geschoold, meertalig, en bekwaam in de verschillende aspecten van de marketing, media en public relations. Hun enige nadeel is dat ze weinig of geen relatie hebben met de voetbalsport, maar dit was wellicht een bewuste keuze bij hun aanwerving. TEAM wou immers voorkomen dat de medewerkers te emotioneel betrokken zouden raken met de clubs waarmee ze een seizoen lang moesten omgaan. De meeste TEAM-medewerkers komen uit de atletiekwereld en uit het rugby. Eric Drossart, de vroegere zesvoudige Belgische tenniskampioen en momenteel vice-voorzitter van IMG/TWI van Mark McCormack, is zich bewust van de moeilijkheden die hem nog te wachten staan, wil hij ooit een overeenkomst uit de wacht slepen met de Uefa. Drossart hoopt dat de Uefabonzen bij de beoordeling van de kandidaturen even correct en transparant te werk zullen gaan als bij de aankondiging van hun zoektocht naar een mogelijk nieuwe partner. IMG/TWI, zegt Drossart, is bereid een enorme inspanning te doen. Het wil ook met nieuwe ideeën voor verrassingen zorgen en de tv-rechten verhogen - IMG/TWI is immers sterk in alle werelddelen en bovendien zeer goed ingewerkt bij de nieuwe media. Drossart wil met IMG/TWI bewijzen dat als 1+1 soms 3 kan worden inzake geld, dat ook mogelijk moet zijn door organisatie aan expositie te koppelen. Het is uiteraard niet de bedoeling van IMG/TWI veel te veranderen aan de formule van de Champions League. Drossart : "In grote lijnen willen we de formule handhaven, want TEAM heeft uitstekend werk verricht. Maar de wereld verandert heel snel en de globalisering wordt ook in de sport een onoverkomelijk feit." IMG/TWI wil wel de relaties met de clubs verbeteren. Drossart weet maar al te goed de macht van de G14 in te schatten en kent de spanningen die er soms rezen tussen TEAM en sommige clubs. Zijn challenge : een dergelijke situatie vermijden.door Mick Michels