Met 11.070 gingen ze zaterdag uit de bol op Charleroi na de zege tegen Lokeren. Het is al de vierde keer dat een vernieuwd Mambourg (een verdieping van het Stade du Pays de Charleroi werd weggehaald, en er werden op de resterende tribunes nieuwe daken aangelegd) dit seizoen de kaap van de 10.000 kijkers rondt. Eerder gebeurde dat tegen Anderlecht (11.400), Lierse (12.700, dankzij een speciale goedkope ticketactie) en dé toprecette van het seizoen tegen Standard (13.600 kijkers). Niet slecht voor een ploeg die bij de eerste thuiswedstrijd van dit seizoen tegen Westerlo amper 4523 kijkers zag opdagen. Ook thu...

Met 11.070 gingen ze zaterdag uit de bol op Charleroi na de zege tegen Lokeren. Het is al de vierde keer dat een vernieuwd Mambourg (een verdieping van het Stade du Pays de Charleroi werd weggehaald, en er werden op de resterende tribunes nieuwe daken aangelegd) dit seizoen de kaap van de 10.000 kijkers rondt. Eerder gebeurde dat tegen Anderlecht (11.400), Lierse (12.700, dankzij een speciale goedkope ticketactie) en dé toprecette van het seizoen tegen Standard (13.600 kijkers). Niet slecht voor een ploeg die bij de eerste thuiswedstrijd van dit seizoen tegen Westerlo amper 4523 kijkers zag opdagen. Ook thuis tegen Zulte Waregem en Oostende bleef Mambourg op 5000 bezoekers steken. Met de toprecettes erbij haalt Charleroi deze competitie gemiddeld 8050 toeschouwers. Vorig jaar waren dat er nog maar 6200: het dieptepunt sinds de 4800 kijkers in het seizoen 1998/99. Om de mensen terug naar het stadion te lokken, nam het bestuur van de club na de overname twee jaar geleden een marketingbureau onder de arm dat de slogan 'Carolo's are back' lanceerde. Met de omringende gemeentes van Binche tot Sambreville probeert men sponsors en toeschouwers te mobiliseren. Bij elke thuismatch worden 300 jongeren uit de streek uitgenodigd. Uiteindelijk is Charleroi met 203.000 inwoners de vierde grootste stad van België (na het Brussels Gewest, Antwerpen en Gent) en de grootste stad in Wallonië (Luik heeft net geen 200.000 inwoners) en ligt de dichtstbijzijnde eersteklasseclub na de degradatie van Mons op 65 kilometer afstand (Anderlecht). Op het veld staan naast een aantal ervaren Fransen twee spelers symbool voor het nieuwe Charleroi: Sébastien Dewaest, afkomstig uit faciliteitengemeente Komen, opgeleid bij het Franse Lille en via tweedeklasser Roeselare in 2013 op zijn 22e in eerste klasse beland, bij Charleroi, waar hij voor zichzelf de meeste speelkansen zag. Maar dé uitblinker is Neeskens Kebano, door zijn vader naar de Nederlandse middenvelder genoemd, opgeleid bij PSG en anderhalf jaar geleden bij Charleroi beland. Daar bleef hij aanvankelijk in de schaduw van het duo Milicevic-Kaya maar na de verkoop van die twee middenvelders een jaar geleden bloeide de aanvallende middenvelder helemaal open. In januari zat de speler, die uitkwam voor de Franse jeugdploegen, op de Afrika Cup met de Democratische Republiek Congo. Vandaag is het 22-jarige talent de speler met het grootste sportieve potentieel en de grootste waarde op de transfermarkt. Vorig jaar was Charleroi halfweg de competitie ook goed op dreef, tot de club besliste om in januari drie van de beste spelers te verkopen. Met de verkoop van David Pollet, Onur Kaya en Danijel Milicevic werden toen de resterende schulden van bij de overname grotendeels weggewerkt. Met de zege tegen Lokeren blijven de Zebra's meedingen voor een plaats in play-off 1. Het is al van 2006/2007 geleden dat Charleroi nog eens bij de eerste zes eindigde. Toen werd het vijfde. DOOR GEERT FOUTRÉ EN STÉPHANE VANDE VELDEHet is al de vierde keer dat Charleroi dit seizoen de kaap van 10.000 toeschouwers rondt.