Al anderhalve maand verkeert Charleroi in de winningmood. In plaats van te vechten voor het behoud lonkt het plots voor het eerst naar een plaats in play-off 1. Club en Anderlecht kregen in het Stade du Pays de Charleroi meer tegenstand dan hen lief was, en zaterdag ging Lierse door de vleesmolen. 6-0 was een resultaat dat ze bij Charleroi niet meer gevierd hadden sinds 1971. Charleroi speelde met het zelfvertrouwen van een succesvol team.
...

Al anderhalve maand verkeert Charleroi in de winningmood. In plaats van te vechten voor het behoud lonkt het plots voor het eerst naar een plaats in play-off 1. Club en Anderlecht kregen in het Stade du Pays de Charleroi meer tegenstand dan hen lief was, en zaterdag ging Lierse door de vleesmolen. 6-0 was een resultaat dat ze bij Charleroi niet meer gevierd hadden sinds 1971. Charleroi speelde met het zelfvertrouwen van een succesvol team. Ook opvallend was de publieke opkomst én de beleving in een tot voor kort stil en leeg stadion. Bijna 13.000 toeschouwers daagden op voor een affiche die normaal goed is voor 4000 kijkers. Die opkomst dankt Charleroi mede aan een actie van meerdere sponsors die plaatsen kochten voor hun klanten. Vorig jaar was er al eens zo'n actie, tegen KV Mechelen, maar toen daagden slechts 8000 kijkers op. Tegen een nog minder aantrekkelijke tegenstander speelde Charleroi nu voor een zogoed als vol huis. Een bewijs dat het nieuwe project, ingezet met de overname anderhalf jaar geleden, stilaan effect heeft. "Wie vanavond aanwezig was, komt in januari terug", aldus een gelukkige afgevaardigd bestuurder Mehdi Bayat na het sportieve en commerciële succes van afgelopen zaterdag. "Sommige partners vroegen ons extra tickets, maar die waren er niet meer. Misschien zet deze avond er mensen toe aan een abonnement te nemen, om zeker te zijn van een plaats." Dat het stadion van Charleroi stilaan weer 'the place to be' wordt in de stad, is te danken aan de aangehouden inspanningen van commercieel directeur Walter Chardon maar ook aan de sportieve successen onder Felice Mazzu, die in dezelfde omstandigheden startte als een jaar geleden. Ook toen begon Charleroi aarzelend, om vervolgens in november en december twee goeie maanden te kennen. Dat bewijst dat Mazzu in staat is om snel een ploeg te bouwen. Zo maakte hij van Neeskens Kebano de absolute draaischijf van zijn team, en behield hij het vertrouwen in aanvaller Cédric Fauré, die een maand geleden nog weggehoond werd wegens het missen van te veel kansen maar die zich nu opnieuw een echte killer toont. Het gevaar is dat Charleroi net als andere clubs van dat niveau een moeilijke maand januari beleeft. Een jaar geleden liet Mehdi Bayat zijn drie smaakmakers (Onur Kaya, David Pollet, Danijel Milicevic) vertrekken. Dit keer kondigde hij aan dat niet te gaan doen. Vraag is of hij dat kan volhouden, nu Kebano, Clément Tainmont en Sébastien Dewaest in de schijnwerpers staan. Wil Bayat, die bij andere clubs sinds vorige winter bekend staat als een harde onderhandelaar wat de verkoopprijs van zijn spelers betreft, met zijn verklaringen de prijs opdrijven, of maakt hij het economisch belang op korte termijn ondergeschikt aan de sportieve mogelijkheden die zich onverwacht aandienen, met een eventuele halve finale in de beker en een mogelijke plaats in play-off 1? DOOR STÉPHANE VANDE VELDEEen jaar geleden liet Mehdi Bayat zijn drie smaakmakers vertrekken. Dit keer kondigde hij aan dat niet te zullen doen.