Negen grands prix achter de rug en acht keer reed een Mercedes als eerste over de finish. Zes zeges voor Lewis Hamilton, die op weg is naar zijn zesde wereldtitel, en twee voor Valtteri Bottas. En voor het zesde opeenvolgende jaar domineert Mercedes het wereldkampioenschap bij de constructeurs.
...

Negen grands prix achter de rug en acht keer reed een Mercedes als eerste over de finish. Zes zeges voor Lewis Hamilton, die op weg is naar zijn zesde wereldtitel, en twee voor Valtteri Bottas. En voor het zesde opeenvolgende jaar domineert Mercedes het wereldkampioenschap bij de constructeurs.Alleen in Spielberg, in de achtertuin van Red Bull, bekroonde Max Verstappen een spectaculaire inhaalrace met een overwinning. Te weinig, vindt ook Christian Horner, teambaas van Red Bull die tussen 2010 en 2013 vier keer voor de dubbel - wereldtitel voor Sebastian Vettel én het team - tekende. 'Winnen is verslavend, ook daarom is het bijzonder hard om plots geen favoriet meer te zijn', vertelde de 46-jarige Brit aan The Guardian.Harde landingLeven op een rollercoaster, omschrijft hij zijn periode bij Red Bull, waar hij bij de start in 2005 door eigenaar Dietrich Mateschitz tot teamchef werd gebombardeerd. Hij bouwde en vierde de successen mee, maar de landing was hard.Na de laatste wereldtitel van Vettel moest Red Bull tevreden zijn met kruimels: Daniel Ricciardo (7) en Max Verstappen (6) wonnen samen 13 keer, peanuts op een totaal van 109. 'Nooit eerder waren grands prix zo saai', analyseerde Horner, die niet onder de indruk is van de voorstellen om de formule 1 vanaf 2021 te hervormen.Een budgetplafond, een eerlijker verdeling van het prijzengeld en een aantal technische aanpassingen moeten de krachtsverhoudingen tussen de teams herstellen, maar daar gelooft Horner niet in. 'Ik denk niet dat het aan ons, de teams, is om beslissingen over de toekomst van de sport te nemen. Want uiteindelijk denken we in de eerste plaats aan onszelf.' Lewis Hamilton ging nog een stap verder en vindt dat de rijders een belangrijke stem moeten krijgen. 'We worden gehoord en dat is ook maar terecht als er plannen op tafel liggen om aan chassis en motor te sleutelen.