Club YLA: een hip en uniek team

© BELGAIMAGE

De vrouwenploeg van Club Brugge nam een blitzstart in de Scooore Super League , OHL Women werd herfstkampioen. Toch hoopt Club YLA zich verder te onderscheiden. ‘Zelfs Philippe Clement volgt ons en vraagt naar de resultaten.’

De avond valt over de oefenterreinen van Club Brugge aan het Jan Breydelstadion. De aanmoedigingen van de jeugdcoaches voor de blauw-zwarte talentjes weerklinken vanop de verste velden. Via een trap bereiken we de eerste verdieping van een container, waar jonge meisjes en begeleiders van Club YLA, het vrouwenteam van de West-Vlamingen dat uitkomt in de Scooore Super League, onderling vuistjes uitdelen.

De speelsters druppelen binnen, sommigen op een drafje, maar allemaal op tijd. Ze weten dat het Wheel of Misfortune (een alternatief boetesysteem) lonkt als ze het uur van afspraak niet halen voor de oefenwedstrijd tegen reeksgenoot Zulte Waregem. Die wordt ingelast om wat nieuwe tactische varianten uit te testen, als voorbereiding op het bekerduel tegen Genk Ladies en het belangrijke competitiedrieluik tegen Gent Ladies, OHL Women en Standard Fémina. Aanvoerster Ellen Martens (23) komt aanzetten met een zwarte box, met daarin een gezonde salade met zalm. ‘Zoals je merkt: aan echt alle details wordt er tegenwoordig gedacht om het ons zo comfortabel mogelijk te maken’, lacht de middenveldster, die speelt met rugnummer 2. Ze is vastbesloten om te slagen, zo blijkt uit de slogan die ze op haar Facebookprofiel plaatste: ‘ We’re born to play, raised to dream, determined to succeed. ‘

Veranderde mindset

Een perfecte aanvulling voor de vaste slogans van blauw-zwart: ‘ no sweat, no glory‘ en ‘ bluvn goan‘. De weg van de vernieuwing wordt volop bewandeld bij de West-Vlamingen. Sinds 2020 vond een rebranding plaats tot Club YLA, als eerbetoon aan Yvonne Lahousse, een illustere vrouwelijke fan in de tweede helft van de vorige eeuw.

Ludmila Matavková werd overgenomen van Charleroi en paste zich snel aan.
Ludmila Matavková werd overgenomen van Charleroi en paste zich snel aan.© BELGAIMAGE

Ellen Martens is sinds september binnen de clubwerking aan de slag als onthaalmedewerker in het Belfius Basecamp in Westkapelle. Daarvoor werkte ze verschillende jaren als technisch tekenaar bij de Gentse vestiging van het West-Vlaamse infrastructuurtechniekenbedrijf Jacops NV. ‘Waar we vandaag staan, stemt me tevreden’, zegt Martens. ‘Club YLA staat voor een aparte visie. We zijn een hip team, uniek in het vrouwenvoetbal. Welke andere ploeg in België kan zeggen dat ze in de clubshop een eigen kledinglijn heeft? Die extra training op woensdag in het Basecamp gaf vanaf het begin kippenvel. Daar werken we specifiek op kracht, kregen we videobeelden voorgeschoteld, is er plaats voor individuele gesprekken met de coach en mogen we binnenkort ook de indoorhal gebruiken. Daar zullen we specifieke oefeningen kunnen afwerken met onze fysiektrainer, zoals: verdedigend koppen, werken aan de startsnelheid, … Iedereen is begaan met YLA. Zelfs Philippe Clement volgt ons en vraagt naar de resultaten. Het intern respect is groot.’

Voor Martens is dit een droom die uitkomt. ‘Ik voel me echt een geluksvogel’, oppert ze. ‘Vroeger trainden we amper driemaal per week, nu toch minstens vijf keer. Ik werd daardoor completer en fitter. Dagelijks zijn we ook bezig met alle randfactoren, zoals de aangepaste voeding of het inbouwen van rustmomenten. Onze mindset veranderde compleet. Je voelt het echt aan je lichaam, ook door het gebruik van het gps-trackingsyteem.’

Lang nadenken over de kracht van Club YLA hoeft ze niet. ‘Wij onderscheiden ons vooral door ons hecht groepsgevoel’, stelt Martens vast. ‘Ik vergelijk het het liefst met een groot gezin. We zien elkaar graag en gunnen elkaar veel, maar strijden tegelijkertijd wel voor onze eigen plaats. De blijdschap die we tonen bij het vieren van een doelpunt of de bezorgdheid als iemand zich wat slechter voelt, is oprecht. Daarom is dit succesverhaal echt geen toeval. We gaan voor elkaar door het vuur. Onze kern werd heel gericht versterkt met bepaalde profielen, zoals Ludmila Matavková, die werd overgenomen van Charleroi. Ze heeft een echte topsportmentaliteit. Met haar opportunisme en doelgerichtheid vulde ze een hiaat, waardoor we nog competitiever werden.’

Er werd mij vooral een positieve manier van voetballen gevraagd.

Dennis Moerman

Voor overdreven euforie vreest Martens alvast niet. ‘Onze nieuwe coach is de eerste om daarop te wijzen’, weet ze. ‘ Dennis Moerman zorgt voor dynamiek, brengt met zijn enthousiasme constant prikkels over. We werken nog meer op de details, alles wordt echt gefinetuned. Dat vroeg in het begin wel wat aanpassing. We veranderden niet alleen van tactisch systeem, we moesten ook een overload aan informatie op korte tijd verwerken. Gelukkig kwam de klik snel. Bovendien vullen Dennis en onze manager Leo Van der Elst, de voorloper in het gehele project die de basis legde, elkaar perfect aan.’

Cultuur van samenwerken

Dennis Moerman (32) koos er in maart al voor om als T2 de KAA Gent Ladies te verlaten voor tweedenationaler SV Zottegem, nadat hij eerder ook al toenmalig eerstenationaler SV Zulte Waregem trainde. Maar het aanbod in juni van Club YLA kon Moerman onmogelijk naast zich neerleggen. ‘Er was een match met Leo en Roel Vaeyens als Chief Sports’, zegt de Oost-Vlaming die al meer dan tien jaar in het vrouwenvoetbal meedraait. ‘Ik had vooral oog voor structuur, ambitie en profilering als belangrijkste facetten. Het verhaal moet gedragen worden door de hele club.’

Zijn vaste job in het jeugdmanagement van KAA Gent zegde hij op, om nu 60 procent vrij te houden voor de coaching van Club YLA en de resterende tijd op te vullen als lesgever aan de Vlaamse Trainersschool. ‘Er werd mij vooral een positieve manier van voetballen gevraagd’, vertelt Moerman. ‘Belangrijk daarbij was een eigen identiteit te ontwikkelen. Met minder dan play-off 1 zijn we niet tevreden. Bij de eerste vier eindigen, blijft sowieso de hoofddoelstelling voor de komende maanden. Leuven en Anderlecht hebben meer talentvolle spelers. Wij hebben geen vedetten. We zitten in een topsportsetting en een cultuur van samenwerken; de kracht van de collectiviteit moet altijd naar boven komen.’

Marie Minnaert: 'Ons succes is geen toeval, maar er is nog groeimarge.'
Marie Minnaert: ‘Ons succes is geen toeval, maar er is nog groeimarge.’© BELGAIMAGE

Club YLA moet garant staan voor innovatie en een eigen naam en herkenbare speelstijl hebben. ‘Mijn speelsters pikten de nieuwe richtlijnen enorm snel op’, erkent Moerman. ‘We hadden amper vijf weken voorbereiding en het sloeg direct aan. Ik ben veeleisend als het gaat om opdrachten uitvoeren, het niveau dat we willen halen en het kunnen terugvallen op de basisvereisten van de 4-2-2-2-veldbezetting. We zijn tactisch flexibel en volop bezig met het inoefenen van een back-upsysteem. Uiteindelijk is het de ambitie dat mijn speelsters in de tweede seizoenshelft autonoom bijsturen of beslissen.’

De spelerskern bestaat momenteel uit twintig speelsters en twee keepsters. ‘Een krappe kern’, vindt Moerman. ‘Door de blessure van Femke Schamp zagen we dat een derde doelvrouw geen overbodige luxe zou zijn. Het aantal mag ook weer niet te groot zijn, want de filosofie binnen Club YLA is dat jonge speelsters kansen moeten krijgen om door te groeien. Vijf van hen begonnen bijvoorbeeld mee aan de voorbereiding. Marith Decabooter startte ondertussen telkens. Zij is een mooi voorbeeld van onze Club YLA-filosofie: positief belonen en niemand blokkeren. Om de continuïteit te blijven garanderen, zijn we bezig met een strategisch plan.’

Middenveldster Marie Minnaert (22) zit in haar laatste jaar dieet- en voedingsleer. ‘We lopen nu in de kijker en krijgen veel meer media-aandacht. Dat is voor ons allemaal wat gek’, zegt de Red Flame. ‘Nu moeten we ons vooral concentreren op de werkpunten, zoals het aanhouden van een zuivere passing over de gehele wedstrijd. Net als de rest van het team vind ik dat we de lat vrij hoog mogen leggen. Honderd procent foutloos is onrealistisch, maar we willen zo perfectionistisch mogelijk zijn. Dit is tosport. Ons succes is geen toeval, maar er is ook nog veel groeimarge.’

Vincent Mannaert
Vincent Mannaert© BELGAIMAGE

‘Promotie voor het vrouwenvoetbal’

Vincent Mannaert duidt graag de rol van Club YLA binnen de gehele club. ‘Het is een volwaardig onderdeel van onze dagelijkse sportieve werking’, benadrukt de CEO. ‘Die is in principe gestoeld op drie takken. De mannelijke profs en hun A-kern, de jeugdwerking met Club NXT en de vrouwen met Club YLA. Uiteraard hebben ze ieder, met andere middelen, dezelfde aandacht en focus. Wij proberen geleidelijk aan elke keer beter te doen.’

Met trots kijkt de ex-middenvelder terug op de rebranding in 2020. ‘Het zorgde zeker voor een nieuwe dynamiek en elan’, vervolgt Mannaert. ‘We merken aantrekkingskracht. Niet enkel voor speelsters, maar ook voor commerciële partners en media werkt dat goed. Kijk maar naar de Women’s Football Award van de Europese topclubs ECA; een belangrijke erkenning. We wisten dat we een goed verhaal hebben. Niets gebeurt bij Club YLA geforceerd, maar alles vanaf de basis, from grassroots on. ‘

Club YLA begon in derde nationale, met lokale samenwerkingsverbanden en meisjes/vrouwen uit de regio. ‘Nadat Leo Van der Elst en coördinator Evie Beyers zich achter het project schaarden, zagen we dat de ploeg steeds opklom en er een professionalisering plaatsvond. Zowel in begeleiding als in faciliteiten. Club YLA werd een eigen merk. Het is leuk om te zien dat zoiets rendeert. Ook in hun eigen kledinglijn, posts op sociale media en inhoud willen ze zich onderscheiden met een hippe look. Dat trekt mensen aan en voetbal wordt daardoor veel populairder bij meisjes.

‘De koppositie in de Scooore Super League is mooi, maar het bestuur eist niets. Winnen zit sowieso in het DNA van Club, maar liefst niet geforceerd. Met andere woorden: Club YLA is een mooie promotie voor het vrouwenvoetbal, krijgt nationale en internationale erkenning en zorgt naast een heel positief verhaal ook voor een win-winsituatie.’

Shoppen of wellness?

Marketing- en recruitmentmanager Leo Van der Elst vond sponsors voor een alternatieve en ludieke cup: de spelersgroep van Club YLA kan een geschenkbon van 700 euro winnen. Ellen Martens: ‘Het aanbod is heel aanlokkelijk: 500 euro om te gaan shoppen en 200 euro voor een schoonheidsspecialiste. Het is een indirect gevolg van een leuk spelletje met de coach, om een tikkeltje extra scherpte te verkrijgen. Onze manager neemt dat, zoals altijd, heel serieus en zorgde voor een mooie prijs. Het komt er gewoon op neer punten te scoren bij de week- en maandthema’s, zoals koppen of penalty’s trappen. En met winkelen of wat wellness kun je geen enkele vrouw straffen.’

Marie Minnaert haat verliezen en won recent nog een spelletje. ‘Je hoeft hiervoor niemand te stimuleren’, beaamt ze. ‘Iedereen is enorm gedreven, dat merk ik. Wat ik verkies? Moeilijk te antwoorden, want voetbal zelf interesseert me meer. Maar laat ons dan toch maar voor het winkelen gaan. Dat kan misschien nog wat extra fun opleveren.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content