"CLUBTV, de nieuwe hype in medialandschap, revolutie in het voetballandschap !", lezen we in de persmap van Sint-Truiden. "Vanaf nu maken voetbalclubs samen met TVLokaal.com - het eerste Internettv-station in Vlaanderen - hun eigen televisie ! Wekelijks krijgen de supporters een overzicht van wat beweegt in hun club. Niet zozeer wedstrijdbeelden, echte supporters volgen de matchen immers live, maar vooral het echte clubleven. Bijvoorbeeld de beruchte supportersavonden van Club Brugge, de Intertoto-campagne van Gent, de zwartjes van Lokeren, de sfeer in de Hel van St...

"CLUBTV, de nieuwe hype in medialandschap, revolutie in het voetballandschap !", lezen we in de persmap van Sint-Truiden. "Vanaf nu maken voetbalclubs samen met TVLokaal.com - het eerste Internettv-station in Vlaanderen - hun eigen televisie ! Wekelijks krijgen de supporters een overzicht van wat beweegt in hun club. Niet zozeer wedstrijdbeelden, echte supporters volgen de matchen immers live, maar vooral het echte clubleven. Bijvoorbeeld de beruchte supportersavonden van Club Brugge, de Intertoto-campagne van Gent, de zwartjes van Lokeren, de sfeer in de Hel van Staaien, de voorbereiding van de Champions League-finale van Anderlecht, de trainersbabbel na de match, emoties bij de supporters, het bier in de kantine. Clubs die nu al toegezegden zijn naast STVV, Anderlecht, Club Brugge, Gent en Lokeren." Is dat zo ? Is de internethype dan niet een beetje over ? Is het enthousiasme van supporters, clubs en sponsors voor CLUBTV waarlijk zo groot ? "Wij draaiden een jaar proef bij STVV en kwamen er tot het besef dat de moderne tendens in het voetbal is dat de supporterscommunity veel belangrijker is dan de wedstrijdbeelden op zich", beweert Geert Smets, marketing & salesmanager van TVLokaal, hoofdsponsor van STVV. "De echte supporters, abonnees meestal, willen zich engageren en/of er alles van weten. Wij denken dat het tijd is voor een beweging en noemen dat CLUBTV. Clubs zelf worden gecoacht door onze professionals. De medewerking is overdonderend. Tachtig procent van de clubs in de liga engageerden zich al, meer dan de helft tekende zelfs al een contract. Het heeft ook te maken met het niveau van de webmasters van de clubs. Zij kennen bovendien de populaire voorbeelden in Engeland, weten ook dat Feyenoord het doet en willen ook graag bewegende beelden op hun site. De schoonzoon van Roger Van den Stock bijvoorbeeld is daar sterk mee bezig. Hij is webmaster bij Anderlecht, met 6000 bezoekers per dag trouwens de populairste clubsite. "De clubs krijgen bovendien 60 procent van de commerciële inkomsten. De resterende 40 procent moet dienen om de werking van TVLokaal te dekken. Voor ons gaat het toch om een basisinvestering van 10 miljoen. Hoe sterk dat zal uitgroeien, is niet te voorspellen, maar ik denk dat het clubs vrij veel geld kan opleveren. Ik voerde al gesprekken met Jupiler en het woord dat daar gebruikt werd, is : bangelijk. Dus. "CLUBTV is eigenlijk een database van voetbalfilmpjes waarnaar je kunt kijken wanneer en hoelang je wil. Jongeren leven in zapculturen, Internetv is het superieure medium van de toekomst omdat het niet tijdsgebonden is. Wie bij de lancering van internet dacht dat er binnen het jaar evenveel internetgebruikers als Belgen zouden zijn, droomde. Zoiets duurt minstens een generatie. Momenteel bedraagt de internetpopulatie in ons land 2 miljoen, met een groei van 5 procent. Twee miljoen klanten, sorry, dat is veel, hoor." (CV)