C hris Lioen wordt de nieuwe directeur marketing van Anderlecht. Lioen, een veertiger, was bijna vijftien jaar sponsoringmanager van Coca-Cola Belgium. Voor zijn aanwerving doet Anderlecht een zware financiële inspanning. Afgelopen weekend bereikten beide partijen na moeizame onderhandelingen een mondeling akkoord. "Wij hebben toegevingen moeten doen", bekent algemeen manager Herman Van Holsbeeck.
...

C hris Lioen wordt de nieuwe directeur marketing van Anderlecht. Lioen, een veertiger, was bijna vijftien jaar sponsoringmanager van Coca-Cola Belgium. Voor zijn aanwerving doet Anderlecht een zware financiële inspanning. Afgelopen weekend bereikten beide partijen na moeizame onderhandelingen een mondeling akkoord. "Wij hebben toegevingen moeten doen", bekent algemeen manager Herman Van Holsbeeck. Met de komst van Lioen zet Van Holsbeeck de kroon op zijn marketingbeleid. Eerder zorgde hij ervoor dat Anderlecht SDMedia overnam, het bedrijf waaraan de club decennialang zijn commerciële beleid uitbesteedde. SDMedia verkocht de business-seats, de loges en de boarding in het Vanden Stockstadion. Van Holsbeeck vond dat Anderlecht die geldstromen in eigen beheer moest nemen. "Chris Lioen wordt méér dan zo- maar een verkoper", zegt hij. "Er zal de komende jaren veel te doen zijn rond IT. Anderlecht moet daar grotere inkomsten uit gaan halen. We gaan daarvoor ons licht opsteken bij enkele buitenlandse clubs. Lyon en PSV zijn de voorbeelden : twee clubs die hun budget op relatief korte tijd minimaal hebben verdubbeld en waarvan ik weet dat zij dat met commerciële activiteiten hebben gerealiseerd. Ik ben ervan overtuigd dat Anderlecht dat ook kan. We hebben onze fanshop vergroot en dat is een succes. Het product Anderlecht zegt nog iets in dit land. Een marketingspecialist moet daar nu eindelijk werk van maken. Lioen is de geschikte man : via zijn activiteiten voor Coca-Cola ként hij de voetbalwereld."Met René Trullemans kreeg Van Holsbeeck vorig jaar al zijn financieel directeur. Lioen vult de laatste vacante positie in in de professionele bedrijfsstructuur die de manager bij zijn aanstelling bijna twee jaar geleden voor ogen had. Zonder slag of stoot ging dat niet. Zijn voorganger Michel Verschueren lobbyde zwaar voor zijn zoon en secretaris-generaal Philippe Collin had er graag een jong, onervaren nichtje aan de slag zien gaan. Van Holsbeeck verijdelde dat. Toen Verschueren na het ontslag van Hugo Broos de intern afgesproken zwijgplicht doorbrak en naar de studio van het VRT-programma Terzake trok, speelde de manager het hard in het directiecomité. Dat koos zijn kant. Daarmee lijkt Ver- schuerens rol helemaal uitgespeeld. De aanwerving van Lioen is in nóg een opzicht een persoonlijke overwinning voor Van Holsbeeck. Vorige week raakte bekend dat Pierre Desmet vanaf volgend seizoen de communicatie van Anderlecht zal voeren. Daarmee leek de ambitieuze manager definitief in de pas van het familiebedrijf te moeten lopen. Desmet is de gepensioneerde vader van Didier, IT-manager van Anderlecht en gehuwd met een dochter van voorzitter Roger Vanden Stock (wiens beide dochters de fanshop uitbaten). Van Holsbeeck had andere kandidaten, onder wie een VRT-sportjournalist, maar Collin, neef van Vanden Stock en schoonvader van huismakelaar Jacques Lichtenstein, stelde naar verluidt zijn veto. Goed betaald was de functie ook al niet. Van Holsbeeck wist al een tijd dat hij zijn woordvoerder niet zelf zou kunnen kiezen. Door zich daarbij neer te leggen slaagde hij erin zijn wil door te drukken in het marketingdossier. "Op de communicatie kon ik niet krijgen wie ik wilde. De club zag de invulling van die functie helemaal anders dan ik. Ik ben dan voluit voor mijn commerciële man gegaan. Hij moet voor de meerinkomsten zorgen en tenslotte ligt daar de belangrijkste uitdaging voor Anderlecht." ( JH) Joost HutsebautChris Lioen moet budget verhogen naar voorbeeld van Lyon en PSV.