Bernie Ecclestone moeit zich met de toekomst van Lewis Hamilton.

Een maand of wat geleden meldden we dat Lewis Hamilton, vorige zondag in Monza voor de derde keer dit jaar aan de winst, zijn contract bij McLaren nog altijd niet had verlengd. En eigenlijk had de Brit ook geen alternatief: alle andere zitjes bij de topteams waren al ingenomen. Amper anderhalve week geleden ging in Francorchamps trouwens het gerucht dat Hamilton al had getekend, maar dat de betrokken partijen op het juiste moment wachtten om de deal aan te kondigen. Ondertussen lijkt de situatie weer helemaal omgeslagen.

Het begon allemaal toen Hamilton in Francorchamps naar de bus van Bernie Ecclestone stapte en opvallend lang binnenbleef. Kort daarna liet Ecclestone zich tijdens een interview ontvallen dat Michael Schumacher eind dit seizoen best weleens zou kunnen stoppen. En als bij toeval gaf Eddie Jordan iets verderop in de paddock een interview waarin hij zei dat Hamilton heel dicht stond bij een contract met, jawel, Mercedes.

Het was het gesprek van de dag, toen het F1-circus vorige donderdag aankwam in Monza. Natuurlijk ontkenden alle partijen. Alleen deed Lewis Hamilton dat op een manier die we niet gewoon zijn. Niet het obligate geval over hoe goed hij zich voelt bij McLaren, maar een korte en kille “geen commentaar”. Het liet vermoeden dat er dan toch iets aan de hand kan zijn. Vooral als je weet dat Ecclestone en Jordan, vroeger teambaas en nu consultant voor de Britse zender BBC, het heel goed met elkaar vinden.

Wie zich afvraagt waarom Bernie met de hulp van zijn vriend Eddie het vuurtje aanstak, moet weten dat het niet de eerste keer is dat Ecclestone helpt om de juiste coureurs achter het juiste stuur te krijgen. In 1991 regelde hij samen met Flavio Briatore en Eddie Jordan de transfer van Michael Schumacher van middenmoter Jordan naar topteam Benetton. Ecclestone had immers nood aan een Duitse superster om zijn tv-rechten wat vlotter te kunnen slijten bij onze oosterburen.

Uitmaken of de geruchten rond Hamilton gegrond kunnen zijn, is zich afvragen of Ecclestone baat zou hebben bij de combinatie Mercedes-Hamilton. Het zou een uitgelezen manier zijn om de Duitsers in de F1 te houden, nu de constructeur twijfelt over zijn toekomst in de peperdure koninginnenklasse. Bernie dacht zelfs al aan een sponsor die ervoor zou kunnen zorgen dat het financieel allemaal wat draaglijker wordt voor Mercedes: tijdens de Canadese GP ontmoette hij toplui van Coca-Cola die met hem meevlogen in zijn privéjet naar een onbekende bestemming. Met sponsors van dat formaat weet Bernie altijd wel raad. Zo kreeg hij in 2006 bezoek van toplui van een Nederlandse bank die meer internationale uitstraling zochten en daarom misschien wel iets wilden doen in de F1. Bernie gidste ING al naar Renault. Het Franse team, dat in 2006 de wereldtitel had gepakt met Fernando Alonso, dacht immers aan stoppen. Maar ze deden er dan toch maar een seizoentje of drie bij in de kleuren van de grootbank.

door jo bossuyt

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content