De GP van Brazilië maakte het vorige zondag nog maar eens duidelijk. Als de logica gerespecteerd wordt en het raceverloop niet wordt verstoord door kapotte motoren of dolgedraaide weergoden, dan is Red Bull ongenaakbaar. Dan wint Sebastian Vettel de koers en kan Mark Webber rustig tweede worden. In reguliere omstandigheden kan de Australiër zijn jonge Duitse teamgenoot immers niet kloppen. En zo hebben ze het ook graag bij Red Bull, waar ze als één man achter Vettel staan. Dat is trouwens ook de reden waarom de jonge Duitser nog niet werd gevraagd om in dienst van W...

De GP van Brazilië maakte het vorige zondag nog maar eens duidelijk. Als de logica gerespecteerd wordt en het raceverloop niet wordt verstoord door kapotte motoren of dolgedraaide weergoden, dan is Red Bull ongenaakbaar. Dan wint Sebastian Vettel de koers en kan Mark Webber rustig tweede worden. In reguliere omstandigheden kan de Australiër zijn jonge Duitse teamgenoot immers niet kloppen. En zo hebben ze het ook graag bij Red Bull, waar ze als één man achter Vettel staan. Dat is trouwens ook de reden waarom de jonge Duitser nog niet werd gevraagd om in dienst van Webber te gaan rijden. Omdat hij minder vaak uitviel, heeft de Australiër immers nog altijd meer punten dan de snellere Duitser. En vooral: een teamstrategie zoals Ferrari die halverwege het seizoen al vastlegde - toen werd Massa verplicht waterdrager te zijn voor Alonso - zorgde ervoor dat Webber nu de grootste kanshebber voor de titel was. Maar die keuze maakte Red Bull dus nooit, omdat het Oostenrijkse team bleef geloven in de kansen van oogappel Vettel. Alleen wordt die beslissing almaar moeilijker om door te trekken. Tenminste toch als Red Bull de wereldtitel bij de rijders wil binnenhalen. Fernando Alonso, vorige zondag rustig derde maar nog altijd leider in het WK-klassement, kon zijn glimlach niet bedwingen toen hij het luidop becijferde na de race in Brazilië. En zei hij het niet letterlijk, dan liet hij het vlotjes tussen de regels lezen dat hij Vettel maar wat graag ziet winnen. "Als Webber volgende week wint, dan moet ik als tweede finishen om de titel te pakken. Als Vettel wint, dan heb ik genoeg aan de vijfde plaats", zei de Spanjaard. Het F1-gezelschap zat nog niet op het vliegtuig naar Abu Dhabi of Red Bull werd al serieus onder druk gezet door de media. En dat terwijl Webber eerder in het weekend al stampij had gemaakt, toen hij letterlijk zei dat Vettel de lieveling van het team was, maar ook dat hij zelf duidelijk niet werd verondersteld zo hoog in het klassement te staan, zo had hij het aangevoeld. Teambaas Christian Horner van Red Bull gaf dan ook voor het eerst een hint die liet vermoeden dat Red Bull, als dat nodig blijkt, de knoop zal doorhakken. Alleen deed hij dat op zeer knullige manier. "Als we volgende week in de laatste ronde met een bepaalde beslissing de titel kunnen pakken, dan zullen we die ook nemen." Inderdaad: in de laatste ronde. Stelt u zich even voor: de titelstrijd die in de laatste ronde wordt beslecht omdat Vettel in de ultieme epiloog van het seizoen gaat remmen en Webber voorbijlaat. Hoewel na de toestand met Ferrari in Hockenheim stilaan algemeen wordt aanvaard dat zogenaamde teamorders eigenlijk bij de F1 horen, zou die beslissing op zo'n cruciaal moment zonder twijfel een zelden geziene controverse doen oplaaien. Misschien zelfs een juridische discussie over de wereldtitel, want opzichtelijke en opzettelijke positiewissels tussen teamgenoten zijn vooralsnog verboden door het reglement. Of hoe Abu Dhabi nog spannend wordt, vooral als de logica gerespecteerd blijft. door jo bossuyt