Vrouwen in de autosport, het is niet nieuw. Zelfs in de formule 1 reed het zwakke geslacht mee. Vijf keer, om precies te zijn. De Italiaanse Lella Lombardi was de enige die ooit in de top zes finishte en punten pakte. Of liever, een half puntje: in de incidentrijke GP van Barcelona in 1975 werd ze zesde, maar werden wegens ingekorte race maar halve punten toegekend. Na de formule 1 reed ze nog met sportwagens en oogstte ze iets meer succes. Ze was pas 51 toen ze overleed aan de gevolgen van kanker. De Britse Davina Galica nam in 1964 deel...

Vrouwen in de autosport, het is niet nieuw. Zelfs in de formule 1 reed het zwakke geslacht mee. Vijf keer, om precies te zijn. De Italiaanse Lella Lombardi was de enige die ooit in de top zes finishte en punten pakte. Of liever, een half puntje: in de incidentrijke GP van Barcelona in 1975 werd ze zesde, maar werden wegens ingekorte race maar halve punten toegekend. Na de formule 1 reed ze nog met sportwagens en oogstte ze iets meer succes. Ze was pas 51 toen ze overleed aan de gevolgen van kanker. De Britse Davina Galica nam in 1964 deel aan de Olympische Spelen ... in het skiën en belandde pas later in de auto. Voorts waren er nog Maria Teresa de Filippis in de jaren 50, de Britse Davina Galica in de jaren 70 en de Italiaanse Giovanna Amati in 1992. Die zich nooit kon kwalificeren en vooral het nieuws haalde voor haar slippertje met Niki Lauda. Kortom: allemaal anekdotisch. In de rallysport had de Française Michèle Mouton meer succes. In 1981 en 1982 won ze vier WK-rally's met de Audi Quattro, toen rallyauto's nog echte monsters waren. En komend weekend kan ze navolging krijgen op Belgisch niveau: de 24-jarige Melissa Debackere voert immers het klassement van het Belgisch Kampioenschap aan. Drie punten voorsprong heeft de West-Vlaamse op Deferme en veertien op Snijers. Maar het grote publiek komt niet voor de titelstrijd in het BK naar de Condrozrally, de klassieke seizoensafsluiter in en om Hoei. Grotere trekpleisters zijn het wederoptreden van Pieter Tsjoen, met een Ford Focus WRC, meteen ook de beste machine van het veld. In normale omstandigheden is hij onklopbaar. En dan is er vooral het derde Belgische optreden van Freddy Loix. De Millenaar won eerder dit jaar immers de East Belgian Rally en in Ieper. Dat waren dan ook zijn enige Belgische optredens, want Loix reed met zijn Peugeot 207 Super 2000 vooral in het IRC, het tweede belangrijkste internationale kampioenschap na het WK. En werd daar na een bijwijlen bits maar evenzeer door teamorders bijgestuurd duel tweede na de Fransman Vouilloz. "In het begin van het seizoen verloor ik te veel terrein in onverharde rally's als Turkije of Portugal", blikt Loix terug, en hij steekt de hand in eigen boezem. "Misschien begon ik het seizoen met te veel vertrouwen, was ik er een beetje van overtuigd dat mijn ervaring op WK-niveau genoeg zou zijn om het verschil te maken. Alleen moet je in de Super 2000 een heel andere stijl hanteren." Loix, die zichzelf vandaag niet langer beschouwt als professioneel rallyrijder, rijdt inderdaad niet meer op het hoogste niveau. En weet zelfs niet of hij volgend seizoen nog in het IRC zal kunnen uitkomen. Dat hangt immers af van zijn geldschieter, zakenman Steven Vergalle, die ook bezig is met François Duval op WK-niveau en er met zijn neef Pieter Tsjoen nu nog een derde beschermeling bij krijgt. De Oost-Vlaming zegde de rallysport een jaar geleden vaarwel maar keert nu terug op die beslissing. En is met zijn Focus WRC meteen topfavoriet in de Condrozrally.