PORSCHE 911

Na vijftig jaar aan de top in de autowereld hebben ze bij Porsche beslist om hun kroonjuweel nog eens onder de loep te nemen - zonder het typische Porsche-karakter te verloochenen. De 911 heeft dan wel een wielbasis die tien centimeter breder is, ze hebben er bij Porsche een erezaak van gemaakt om niet te veel te veranderen aan de lijnen die het model eeuwige roem bezorgden. Andere blijvers zijn dus: de zestraps versnellingsbak en de aerodynamische achtervleugel. De Carrera beschikt over 350 pk (3.4l) en de Carrera S doet daar vlotjes nog eens 50 pk bij (400 pk, 3.8l). Naast de standaard zestraps versnellingsbak is er ook een versie met een zeventraps PDK met paddles achter het stuur en een manuele versnellingsbak met zeven versnellingen...

Na vijftig jaar aan de top in de autowereld hebben ze bij Porsche beslist om hun kroonjuweel nog eens onder de loep te nemen - zonder het typische Porsche-karakter te verloochenen. De 911 heeft dan wel een wielbasis die tien centimeter breder is, ze hebben er bij Porsche een erezaak van gemaakt om niet te veel te veranderen aan de lijnen die het model eeuwige roem bezorgden. Andere blijvers zijn dus: de zestraps versnellingsbak en de aerodynamische achtervleugel. De Carrera beschikt over 350 pk (3.4l) en de Carrera S doet daar vlotjes nog eens 50 pk bij (400 pk, 3.8l). Naast de standaard zestraps versnellingsbak is er ook een versie met een zeventraps PDK met paddles achter het stuur en een manuele versnellingsbak met zeven versnellingen. Dat laatste is ongezien voor een auto in 'normale' productie! BMW drukte al eerder zijn wens uit om met een elektronische lijn te komen en de i3 en i8 zijn de eerste elektrische modellen die op de markt zullen komen. De i3 is nu nog een futuristisch ogende concept car die vanaf 2013 100 % elektrisch zal zijn. Ondanks de ecologische voornemens blijft de Duitse constructeur trouw aan zichzelf en de i3 werd dan ook uitgerust met een indrukwekkende motor. Een 170 pk sterke elektrische motor met een koppel van 250 Nm, die van 0 tot 100 km/u gaat in minder dan acht seconden. De levensduur van die elektrische motor hangt uiteraard af van de rijstijl en varieert tussen 130 en 225 km. De i8 heeft dan weer meer weg van een sportieve hybridewagen. De dynamisch ogende carrosserie verhult een driecilinder benzinemotor die met zijn 223 pk de voorwielen aandrijft en een elektrische motor met 131 pk voor de achterwielen. Volkswagen mag met de Polo en de Golf dan wel marktleider zijn in de categorie van de kleine en de middelgrote wagens, de Duitse constructeur wil ook de markt van de stadswagens gaan domineren. En wel met de Volkswagen Up!. De Up! is 3m54 lang en heeft een eerder wijde wielbasis van 2m42. Daardoor biedt de nieuwste stadswagen van Volkswagen toch makkelijk plaats aan vier personen. De koffer doet met zijn volume van 251 liter qua ruimte niet onder voor het zitgedeelte. Zoals het een stadswagen betaamt, kan de Up! rekenen op een automatisch stopsysteem voor de verstrooide chauffeurs (zolang ze niet sneller dan 30km/u rijden). De Up! rijdt op een benzinemotor met drie cilinders en een vermogen van 60 of 75 pk. In 2013 zou u zich een volledig elektrische Up! moeten kunnen aanschaffen. De conceptuele C-X16 is de nieuwe sportieve coupé in het Jaguargamma. Deze concept car heeft een hybride aandrijflijn: de 3l supercharged V6-motor met een vermogen van 380 pk wordt gekoppeld aan de elektrische motor van 95 pk. Die elektrische motor kan ingeschakeld worden - voor inhaalmanoeuvres allerhande - door een druk op de 'push to pass'-knop. Onder meer dankzij de hulp van die 'push to pass'-knop haalt de Jaguar C-X16 100km/u in amper 4,4 seconden. Wie eens in een supersnelle sportauto wil rondtoeren zonder ook maar een gram CO2 uit te stoten, kan de C-X16 enkel en alleen op de elektrische motor laten rijden. Klein detail: de snelheid is in dat geval wel beperkt tot een bescheiden 80km/u. Ondanks de commerciële mislukking van de Audi A2 zijn ze bij Audi bereid om de A2 een tweede kans te geven. De nieuwe A2 is een compact model van 3m80 lang, is relatief hoog (1m49) en biedt plaats aan vier personen. Het eigenlijke doel van deze concept car lijkt hem in het tonen van de verschillende mogelijkheden qua verlichting te liggen. Zo is de stralingsterkte van de rode achterlichten afhankelijk van de omgevingsverlichting en de kracht waarmee er wordt geremd. De A2 is zelfs in staat om een rode gevarendriehoek achter zich te projecteren in geval van problemen. Alleen verlichte geesten kunnen zoiets bedenken, toch? DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS