Hij is met voorsprong de meest regelmatige in dit F1-seizoen. Robert Kubica finishte maar in drie van de zestien races niet in de punten. Niemand die beter deed. Hij won bovendien in Montreal en parkeerde zijn BMW al drie keer op de tweede plaats. Het laat zich gevoelen in het klassement: terwijl regerend wereldkampioen Kimi Räikkönen al rekenkundig uitgeschakeld is en Heikki Kovalainen (McLaren) ondanks superieur materieel al langer niet meer meespeelt, kan de 23-jarige Pool nog altijd wereldkampioen worden. ...

Hij is met voorsprong de meest regelmatige in dit F1-seizoen. Robert Kubica finishte maar in drie van de zestien races niet in de punten. Niemand die beter deed. Hij won bovendien in Montreal en parkeerde zijn BMW al drie keer op de tweede plaats. Het laat zich gevoelen in het klassement: terwijl regerend wereldkampioen Kimi Räikkönen al rekenkundig uitgeschakeld is en Heikki Kovalainen (McLaren) ondanks superieur materieel al langer niet meer meespeelt, kan de 23-jarige Pool nog altijd wereldkampioen worden. Diegenen die rekening houden met die eventualiteit, zijn op een hand te tellen. Alleen heel avontuurlijke waarnemers dichten Kubica nog een echte kans toe. Een heel rationeel standpunt is dat. Kubica beschikt met zijn BMW niet meteen over een machine die in reguliere omstandigheden voor winst kan gaan. Het was aandoenlijk om te horen hoe de Pool die frustratie na de race in Japan ventileerde. Zonder valse bescheidenheid zei hij toen: "Dat ik hier tweede kan worden met deze auto, dat is toch wel een hele prestatie. In de eerste helft van het seizoen was de BMW veel sneller, maar wij zijn er blijkbaar niet in geslaagd vooruitgang te maken." Spijkers met koppen zijn dat. Reed hij in het begin van het seizoen te dollen met de Renault van FernandoAlonso, dan was zijn BMW deze keer geen partij voor de Franse machine. Was BMW er dit seizoen in geslaagd de auto te laten evolueren, dan was het de Pool die vorige zondag had gewonnen. "Ik mag nu alleen maar hopen dat mijn team al het mogelijke doet om me een competitieve auto te bezorgen, zodat ik in China en Brazilië mijn kans kan gaan", stelt hij. "Zelf geloof ik er trouwens nog in." Dat doet hij misschien wel met recht en reden. Vorig jaar had Räikkönen op eenzelfde moment in het seizoen geen twaalf punten minder dan de leider, zoals Kubica nu, maar zeventien. Maar het halve mirakel dat hij nodig had om wereldkampioen te worden, viel uit de lucht: Lewis Hamilton blunderde zowel in China als Brazilië, ook toen de laatste twee races van het kampioenschap. Natuurlijk had de Fin toen een veel betere machine dan Kubica nu. Anderzijds is het niet uitgesloten dat Hamilton en Massa elkaar komend weekend in China alweer de duvel aandoen. Want de sfeer wordt stilaan zeer giftig in de laatste rechte lijn naar de ontknoping. In Japan beschuldigde Hamilton er zijn grote rivaal van dat hij hem opzettelijk had aangereden. Een boude uitspraak in besloten kring die via de Britse pers de buitenwereld bereikte. Het zijn dat soort uitspraken die zelfs topcoureurs meenemen in hun auto. In rechtstreekse duels kunnen vileine gevoelens het verschil maken tussen een clean manoeuvre en een kwalijke stuurslag. En, toegegeven: zou het voor de neutrale toeschouwer niet mooi zijn als de chicane straks alweer te smal is om Hamilton en Massa er tegelijk door te krijgen, zodat Robert Kubica eens voor een echte, maar verdiende verrassing mag zorgen?