De Nürburgring kan zijn facturen niet meer betalen. Die laatste halte voor het faillissement is het gevolg van een waanzinnig project dat eerst 100 tot 200 miljoen euro zou kosten en uiteindelijk 300 tot 400 miljoen euro vereiste, zoiets. Terwijl de nieuwe hotels, het pretpark en winkelcentrum of gigantische tentoonstellingsruimten er nu leegstaan. In tegenstelling tot wat de initiatiefnemers verwachtten, staat de gemiddelde Duitser immers niet te springen om ergens in de middle of nowhere van de Eifel zijn geld te g...

De Nürburgring kan zijn facturen niet meer betalen. Die laatste halte voor het faillissement is het gevolg van een waanzinnig project dat eerst 100 tot 200 miljoen euro zou kosten en uiteindelijk 300 tot 400 miljoen euro vereiste, zoiets. Terwijl de nieuwe hotels, het pretpark en winkelcentrum of gigantische tentoonstellingsruimten er nu leegstaan. In tegenstelling tot wat de initiatiefnemers verwachtten, staat de gemiddelde Duitser immers niet te springen om ergens in de middle of nowhere van de Eifel zijn geld te gaan opdoen. Natuurlijk zijn er wel meer Europese circuits die het zeer moeilijk krijgen. Er is immers die economische en financiële crisis op het oude continent. Maar er is ook het zeer hoge startgeld van het F1-circus dat het voor de meeste Europese circuits stilaan onmogelijk maakt om de grand prix zonder verlies te organiseren. Elders in de wereld is dat startgeld geen probleem. In Singapore, Zuid-Korea of Abu Dhabi en straks Austin, New York of het Russische Sotji en over een paar jaar misschien zelfs Thailand, Zuid-Afrika of Argentinië is er geld zat om de F1 binnen te halen. Lees: de overheid schroomt er niet om het financiële gat te dichten met belastinggeld om het land via de F1 in het internationale uitstalraam te zetten. Belastinggeld voor de F1: in Europa is dat politiek niet langer mogelijk. Barcelona en Valencia kunnen de factuur niet meer betalen. Zij stappen dus in een beurtrol: het betekent dat er volgend jaar opnieuw een Europese race minder op de kalender staat. En 20 miljoen privékapitaal bij elkaar krijgen om weer een Franse GP te rijden, of dat laten financieren door de lokale overheden, lukt natuurlijk niet meer. In Europa houden alleen Silverstone en Monaco zich op een gezonde manier overeind. Bernie Ecclestone heeft Monaco immers nodig voor de uitstraling van zijn handel. En zie, ook Francorchamps wordt door waarnemers vernoemd op het lijstje van Europese races die uiteindelijk zullen overblijven, naast Silverstone en Monaco dus, maar ook Monza en Duitsland. Het zijn allemaal mythische races of circuits die tot het erfgoed van de F1 horen. Vandaar wellicht dat de Belgische organisatoren van Bernie een korting hebben gekregen van 2,5 miljoen (op 15 miljoen euro, wordt gezegd) om de koers in Francorchamps nog tot minstens 2015 te organiseren. Hoewel dat laatste ook weer niet helemaal zeker is: als het op de Nürburgring niet meer goed komt, is er een probleem omdat Hockenheim niet ieder jaar wil, want dat financieel niet kan dragen. Dus wordt nu gefluisterd dat Ecclestone de Belgen vanaf 2014 zou dwingen om in een beurtrol met Hockenheim te stappen. Of hoe de Europese races langzaam maar zeker verdwijnen. door jo bossuyt