Na het vertrek van Patrick Orlans kreeg Marc Spinnael bij Lokeren OV sinds 1 juni de functie van commercieel en operationeel manager toebedeeld. Vol passie spreekt hij over zijn nieuwe positie: “Ik vond het een geweldige eer dat de voorzitter direct aan mij dacht. Ik ben een voetbalbeest, dus ik zette er meteen mijn tanden in. Mijn belangrijkste beginpunt was de creatie van een team, want alleen Romain Van Schoor bleef over. Via de stad Lokeren vond ik een assistente van 22, Jolien De Nul. Daarnaast moest ik een rechterhand kiezen voor de marketing en communicatie plus het commerciële. Dat werd Leen Ide, die ik leerde kennen bij FC Brussels toen zij nog aan de slag was bij Cercle Brugge. Haar aanpak sprak me aan: een ongelofelijke drive en dynamiek, honderd procent betrokkenheid en er vol voor gaan.”

In het verleden was Lokeren OV altijd trots op zijn talloze sponsors (“vele kleintjes maken nog altijd groot”, bevestigt ook Spinnael), die hun plaats kregen op een publiwand. De feestzaal barstte dikwijls uit zijn voegen, met optredens van verschillende Vlaamse artiesten, terwijl de champagne en andere geestrijke dranken rijkelijk vloeiden tot in de vroege uurtjes. Spinnael wil het anders aanpakken: na Anderlecht en AA Gent weet hij nu al dat tegen Club Brugge de bezettingsgraad voor het aantal eters maximaal benut zal worden. “We waren bijna berucht voor onze derde speelhelft”, zegt hij. “Na de zege tegen AA Gent vloog het dak er bijna af. Die avond was dus goed ingevuld. Ik laat me bijstaan door een presentator en een animator. Het komt eropaan dezelfde ambiance en hetzelfde niveau van de liveoptredens te blijven garanderen. Daarnaast moet ik vooral het budget stabiliseren, door de inkomsten te genereren en de uitgavenposten goed te controleren. Daar zijn we volop mee bezig. Het lukt wel om alles redelijk goed onder controle te houden.

“Maar ik moet ook loodgieter spelen, want ik vond al een aantal gaten terug en de kraan stond soms te fel open”, waarschuwt Spinnael. “Soms moest ik bijsturen en mijn eigen accenten plaatsen. In de cijfers van de feestzaal merkte ik dat er heel wat kosten waren in de vroege uurtjes. De feestjes duurden zeer lang, waardoor de omzet bijna op nul uitkwam. Daarom willen we dit seizoen proberen een leuk feestje te bouwen dat iets vroeger start, vanaf 22 uur, en leuk blijft tot ongeveer halftwee.”

door frédéric vanheule

‘We waren bijna berucht voor onze derde speelhelft.’

Marc Spinnael

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content