Net zoals Mini het hen al voordeed, gaan ze bij Fiat het succes van hun topmodel helemaal trachten uit te buiten. Echt ongelijk kun je hen niet geven. Er wordt wel wat afgeweken van de typische lijnen van het standaardmodel. Naast de klassieke 500-versies, de cabrio ( 500 C) en de sportieve Abarth 500, die al op de markt werden gebracht, beoogt het Italiaanse merk om niet alleen de 500 L monovolume zo snel mogelijk te commercialiseren, maar ook de ...

Net zoals Mini het hen al voordeed, gaan ze bij Fiat het succes van hun topmodel helemaal trachten uit te buiten. Echt ongelijk kun je hen niet geven. Er wordt wel wat afgeweken van de typische lijnen van het standaardmodel. Naast de klassieke 500-versies, de cabrio ( 500 C) en de sportieve Abarth 500, die al op de markt werden gebracht, beoogt het Italiaanse merk om niet alleen de 500 L monovolume zo snel mogelijk te commercialiseren, maar ook de Trekkingversie van de 500 L vrij snel in omloop te brengen. Het is misschien moeilijk om je voor te stellen dat er van die kleine en schattige Fiat een grotere versie zal bestaan, maar je kunt je maar beter schrap zetten want volgend jaar komt de Italiaanse constructeur met een ware SUV, de 500 X, op de proppen. Daarin zal plaats zijn voor maar liefst zeven mensen. In afwachting daarvan toont de 500 L zich de ideale gezinswagen dankzij zijn voorbeeldige ruimtevoorziening binnenin en zijn intelligente moduleerbaarheid. De achterste zetels staan op rails en zijn dus makkelijk te verschuiven. Ze zijn ook makkelijk plat te leggen, net zoals de passagierszetel. Dat maakt het mogelijk om voorwerpen tot 2m40 lang makkelijk te vervoeren. De praktische kant van de 500 L is één ding, echt opvallend wordt het wanneer je weet dat de lengte (4m14) eigenlijk beperkt blijft. Wat de mechanica betreft kan de Italiaanse gezinswagen minder bekoren. De dieselversie (1,3 l, 85 pk) toont zich vrij log en eerder stroef in de lage toerentallen. Zij die een iets zwaardere voet hebben, wachten best op de 1,6 l diesel (105 pk) die binnenkort wordt uitgebracht. In de benzinemodellen heb je keuze uit de klassieke 1,4 l 16v met 95 pk en de originele tweecilindermotor van Twin-Air die over 105 pk beschikt. Ondanks de povere cilinderinhoud (0,9 l) toont die laatste zich een stuk gewilliger, maar daar wringt het schoentje dan weer op het vlak van het verbruik. Je komt al een snel een stuk hoger uit dan de vermelde 4,8 l per 100 km. Wat wegligging en -comfort betreft is de 500 L merkelijk een stuk comfortabeler dan de eerder stugge Fiat 500. Fiat ging in zee met Lavazza voor de installatie van een... koffiemachine in de wagen. Die toch wel opzienbarende optie zou moeten werken via de 12V-stekker. Na amper enkele seconden kun je je passagiers een excellent kopje koffie voorschotelen. We begrijpen meteen waarom Fiat per se het automatische remsysteem wilde aanbieden. Op die manier kunnen de koffiekletsende dames alvast geen kop-staartaanrijding veroorzaken - zolang ze niet sneller dan 30 km/u rijden tenminste. DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS