Terwijl Jenson Button rustig op weg is naar de wereldtitel, ontvouwt zich achter de schermen van de F1 een grote omwenteling. De oorlog tussen FIA-voorzitter Max Mosley en de teams lijkt immers uit te monden in een grote terugkeer naar het verleden. Toen bleek Ferrari de enige constructeur met een volledig eigen team, terwijl de andere ploegen eigenlijk relatief kleine ondernemers waren die een chassis bouwden en een motor kochten bij een automerk, dat zijn betrokkenheid ook beperkte tot leveren van krachtbronnen. ...

Terwijl Jenson Button rustig op weg is naar de wereldtitel, ontvouwt zich achter de schermen van de F1 een grote omwenteling. De oorlog tussen FIA-voorzitter Max Mosley en de teams lijkt immers uit te monden in een grote terugkeer naar het verleden. Toen bleek Ferrari de enige constructeur met een volledig eigen team, terwijl de andere ploegen eigenlijk relatief kleine ondernemers waren die een chassis bouwden en een motor kochten bij een automerk, dat zijn betrokkenheid ook beperkte tot leveren van krachtbronnen. Op het eerste gezicht draait het allemaal rond de teambudgetbeperking van 45 miljoen euro die Mosley volgend seizoen wil invoeren. Dat willen de grote teams niet. Ze dreigen ermee de F1 te verlaten. Maar met zijn radicale voorstel wil Mosley een veel grotere verschuiving uitlokken dan het eerste gezicht vertelt. Hij weet immers dat de F1 niet volgens haar huidige model kan voortbestaan. Concreet: autobouwers als Renault, Toyota of BMW kunnen het zich niet permitteren om in morose economische tijden ieder seizoen opnieuw een fortuin in de F1 te pompen. Anders bekeken: die constructeurs zullen alleen blijven als het spelletje hun niets meer kost. Of Mosley daarom die 'budget cap' wil invoeren, om de F1 goedkoper te maken en de constructeurs zo te kunnen houden? Neen. Wel om te vermijden dat ze volgend seizoen of over twee jaar een groot deel uit de inkomsten (vooral tv-rechten) gaan opeisen. En die kans is groot, als de teams zoals tot voor kort een stevig front gaan vormen. Voor CVC Capital, dat de F1-handel van Bernie Ecclestone kocht, zou dat de financiële ondergang zijn. De investeringsgroep kan de leningen voor de F1-aankoop nu al moeilijk terugbetalen. Het ziet er trouwens naar uit dat Mosley en zijn eeuwige kompaan Ecclestone hun slag thuishalen. Force India en Williams, niet toevallig twee niet-constructeurs, hebben zich al volwaardig ingeschreven voor 2010. Ze sloegen zo een bres in het front van de teams. Ondertussen lijkt de F1 van de toekomst, zoals Mosley en Ecclestone die willen, vorm te krijgen. Ferrari (moeten ze zeker houden voor de uitstraling), Williams, Force India, wellicht ook McLaren als historisch team en misschien Red Bull (eigenaar Mateschitz is close met Bernie) en Brawn GP zullen wel blijven. Renault, Toyota en BMW (de volwaardige constructeurs dus) mogen er van Mosley op termijn uit, als er maar een of twee blijven als motorenleverancier. En dan wordt het peloton aangevuld met nieuwe teams, zoals Litespeed en een mysterieuze Duitse investeerder die zijn kandidatuur stelde. En hoe die teams dan zullen heten? Eerstgenoemde zal de naam Lotus gebruiken en de tweede kocht al de rechten op de naam Brabham. Namen met een roemrijk F1-verleden, die de sport terugvoeren naar de jaren zeventig en tachtig. Jawel, de geschiedenis herhaalt zich, ook op het circuit.