Ook het SUV-gamma van Audi ontsnapt niet aan de ecologische wind die door de autowereld waait en dus komt de Duitse constructeur met een compacte SUV op de markt. Na de Q7 en de Q5 is er nu de Q3. De Q3 levert met zijn 4 m 39 een 24 cm in op de Q5, maar is vlot bestuurbaar en biedt nog steeds meer dan genoeg ruimte voor vier personen. Ook de koffer is ruim genoeg met zijn 460 liter - zeker ten opzichte van de 420 liter van de BMW X1, een rechtstreekse concurrent.
...

Ook het SUV-gamma van Audi ontsnapt niet aan de ecologische wind die door de autowereld waait en dus komt de Duitse constructeur met een compacte SUV op de markt. Na de Q7 en de Q5 is er nu de Q3. De Q3 levert met zijn 4 m 39 een 24 cm in op de Q5, maar is vlot bestuurbaar en biedt nog steeds meer dan genoeg ruimte voor vier personen. Ook de koffer is ruim genoeg met zijn 460 liter - zeker ten opzichte van de 420 liter van de BMW X1, een rechtstreekse concurrent. Het interieur van de Q3 is voorzien van sfeervolle ledverlichting, rond de luidsprekers, de bekerhouders en in het portier. De Q3 biedt een resem opties aan, althans voor zij die op geen euro meer of minder hoeven te zien: een flexibele ophanging, automatisch parkeren, een navigatiesysteem waar satellietkaarten van Google Earth ingevoerd kunnen worden, een 3G-internetverbinding en aanpasbare grootlichten. De eerste subcompacte SUV van Audi komt op de markt in een 2l TDI-versie met 177pk en een 2l TFSI met 170 of 211pk, steeds in combinatie met vierwielaandrijving. Begin 2012 verschijnt er nog een 2l TDI-versie (140 of 136pk) met tweewielaandrijving, dat zal dan meteen de eerste Q-versie zijn die niet aangedreven wordt door de quattroaandrijving. De optionele flexibele ophanging (euro1167) zorgt voor een perfect huwelijk tussen rijcomfort en dynamiek. De perfect afgestelde stuurinrichting levert dan weer het nodige rijplezier op. De 2.0 TDI (177pk) mag dan wel voorzien zijn van een S-Tronic met zeven versnellingen en vierwielaandrijving, toch toont de 2.0 TDI-versie zich een stuk vinniger dankzij de lichtere versnellingsbak. De Q3 presenteert zich absoluut niet als een volbloed terreinwagen. Het is trouwens in de 2.0 TDI-versie dat het geheel het best tot zijn recht komt. De S-Tronic-versnellingsbak met dubbele ontkoppeling (voor de seriemodellen alleen bij de zwaardere versies beschikbaar) is voorzien van een nieuwe efficiency functie: zodra je je voet van het gaspedaal haalt, staat de auto in neutraal. Dat klinkt gek, en het is - zeker in het begin - ook wel verwarrend, maar na een tijdje betrap je jezelf erop dat je bij elke kleine afdaling de functie zult gebruiken. De Q3 rijdt op dat moment zonder enige uitstoot en met een minimum aan verbruik. Combinatie van rijcomfort en dynamiek Goede stuurinrichting Afwerking Het beschikbare totaalpakket De moderne en sobere motoren Ruimte en comfort Dure opties De soms al te minimalistische uitrusting De luidruchtige 2.0 TDI-quattromotor DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS