Omdat we vandaag in een beeldcultuur leven, kiezen veel voetballers hun schoenen louter op basis van het uitzicht. Voor draagcomfort en het gemak voor de voeten hebben ze veel minder aandacht. De bekendste spelers krijgen van schoensponsors de vraag of ze met hun schoenen willen spelen, maar ook zij kunnen niet zomaar de voeten in de eerste de beste schoenen steken. Hoewel sommige spelers hun voeten laten verzekeren voor astronomische bedragen besteden ze vaak heel weinig aandacht aan die voeten. Ze dragen bijvoorbeeld geen steunzolen, terwijl dat echt wel nodig is.
...

Omdat we vandaag in een beeldcultuur leven, kiezen veel voetballers hun schoenen louter op basis van het uitzicht. Voor draagcomfort en het gemak voor de voeten hebben ze veel minder aandacht. De bekendste spelers krijgen van schoensponsors de vraag of ze met hun schoenen willen spelen, maar ook zij kunnen niet zomaar de voeten in de eerste de beste schoenen steken. Hoewel sommige spelers hun voeten laten verzekeren voor astronomische bedragen besteden ze vaak heel weinig aandacht aan die voeten. Ze dragen bijvoorbeeld geen steunzolen, terwijl dat echt wel nodig is. Nochtans kunnen enkele minuten aandacht per dag volstaan om dagen, weken of zelfs maanden blessureleed te voorkomen. Gedurende zijn hele carrière kan een voetballer bij trainingen en wedstrijden tot 300.000 kilometer afleggen op een voetbalveld. De juiste schoenenkeuze en een goede voetenhygiëne zullen dan ook helpen om zijn carrière langer te maken. De huid van de voetzool moet diverse functies vervullen: bescherming van de voet tegen de druk die wordt veroorzaakt door recht te staan, te stappen, te lopen, te draaien en te keren en neer te komen vanaf een zekere hoogte. Vandaar dat de huid van onze voetzool dikker is dan die van de rest van ons lichaam. Precies daardoor biedt hij een betere weerstand tegen wrijvingen en blessures. Bovendien is hij relatief waterdicht. Onze voeten krijgen veel signalen die ons helpen om ons te verplaatsen en om ons evenwicht te houden op harde, zachte, natte en droge ondergrond. Om sterk te presteren moet een speler dan ook veel aandacht besteden aan de verzorging van de voethuid. Zweetgeur komt voor als het zweet van de voeten zich vermengt met bacteriën in de schoenen. Dat kan problemen veroorzaken voor de huid en de teennagels. Volgende maatregelen kunnen die problemen voorkomen: - geen nylon kousen dragen; indien dat toch moet, daaronder katoenen kousen dragen om het zweet te absorberen, de wrijvingen te beperken en het schoencomfort te verhogen; - bij elke training en wedstrijd propere kousen dragen; - op een natte ondergrond doucheslippers dragen die niet wegglijden; - elke dag zorgvuldig de voeten met zeep wassen (grondig en snel, want ze mogen niet te lang nat blijven) en goed afspoelen; - de voeten zorgvuldig en volledig afdrogen (vooral tussen de tenen); - eventueel poeder aanbrengen op de voeten; - daarna enkele minuten wachten vooraleer de schoenen weer aan te trekken; - niet elke dag dezelfde schoenen dragen; - vermijden om dezelfde handdoek te gebruiken als andere spelers. Blaren kunnen zich vormen op alle plaatsen waar wrijving is tussen de huid en een element van buitenaf. Het probleem wordt het vaakst veroorzaakt door onaangepast schoeisel en slecht aangebrachte pleisters of tape. De blaren ontwikkelen zich indien er vocht - vaak bloed - komt tussen de bovenste lagen van de huid. Ze kunnen opengaan en zo een deel van de huid blootleggen, waardoor de kans op infecties toeneemt. Zo kunt u blaren voorkomen: - geen versleten, beschadigde of te kleine kousen dragen; - zorgen dat de noppen van de schoen niet voor oneffenheden zorgen in de binnenzool; - schoenen dragen met noppen van precies dezelfde lengte; - de veters correct spannen (de voet mag binnen in de schoen niet glijden, want dat bemoeilijkt het stoppen en aanzetten en kan de stabiliteit verminderen); - elke nieuwe schoen de eerste keren slechts 20 minuten dragen en die schoenen eerst dragen op training en pas daarna in de wedstrijden; - beschermzalf of vaseline aanbrengen om wrijvingen tegen te gaan; - schoenen dragen die zo goed mogelijk zijn aangepast aan het grondoppervlak. Eksterogen en eeltknobbels zijn het gevolg van te grote wrijving en een te hoge druk, waardoor de huid op bepaalde plaatsen te hard wordt. Spelers kunnen daar last van krijgen als ze onaangepast schoeisel dragen of als hun voeten structurele of biomechanische onevenwichten vertonen. Over het algemeen bevinden eeltknobbels zich onder het voorste gedeelte van de voet en op de tenen en veroorzaken ze slechts lichte ongemakken. Om zo lang mogelijk te kunnen spelen, moet een voetballer zijn voeten goed verzorgen. Via een juiste schoenenkeuze en een perfecte voetenhygiëne zal hij het aantal onderbrekingen van zijn sportieve activiteiten tot een minimum beperken, zeker als hij ook van bij het minste signaal dat er iets verkeerd loopt de juiste specialist raadpleegt. Voor alle spelers, maar vooral voor jonge voetballers, is het erg belangrijk om elke zes maanden een voeten-onderzoek te ondergaan. Ook wie vóór het seizoen een bezoek brengt aan een voetverzorger of podoloog, zal daar ongetwijfeld de vruchten van plukken. door mike haley