De formule 1 heeft zes races achter de rug en is dus zowat voor een derde opgeschoten. Meer dan tijd voor een eerste balans, en die leert dat Red Bull de beste papieren heeft. Of veeleer: bevestigt dat, want eigenlijk wisten we dat al na de eerste GP van het seizoen. Alleen zorgden technische problemen er toen voor dat Sebastian Vettel niet de ene race na de andere won. Kortom: Red Bull voorin, het was voorspelbaar. Veel minder voorspelbaar was dat Mark Webber het kampioenschap na Monaco zou aanvoeren. Akkoor...

De formule 1 heeft zes races achter de rug en is dus zowat voor een derde opgeschoten. Meer dan tijd voor een eerste balans, en die leert dat Red Bull de beste papieren heeft. Of veeleer: bevestigt dat, want eigenlijk wisten we dat al na de eerste GP van het seizoen. Alleen zorgden technische problemen er toen voor dat Sebastian Vettel niet de ene race na de andere won. Kortom: Red Bull voorin, het was voorspelbaar. Veel minder voorspelbaar was dat Mark Webber het kampioenschap na Monaco zou aanvoeren. Akkoord, voorlopig heeft hij niet meer punten dan Vettel, gewoon evenveel, maar hij won twee races tegenover eentje voor zijn teamgenoot en voert dus het klassement aan. Je zou het een klein mysterie kunnen noemen, die metamorfose van Mark Webber. Vorig jaar en ook de eerste vier races van dit seizoen holde hij machteloos achter het nieuwe wonderkind aan, ene Sebastian Vettel. De 22-jarige Duitser werd de voorbije maanden zelfs al een beetje gepromoveerd van kindsterretje tot halfgod. Maar dan, zowat anderhalve week geleden in Barcelona, keerde Mark Webber de rollen om. Hij was de snelste in de kwalificaties, wat Vettel toeschreef aan een stuurfoutje, maar daarna trok de Australiër de lijn ook stevig door in de race. Dat had eigenlijk geen rationele verklaring. Nog minder toen de Australiër in Monaco opnieuw een ongrijpbare prooi was voor zijn teamgenoot. Een kleine krachttoer was dat. Ja, op televisie zag het er allemaal zeer gemakkelijk uit. Alleen reed de safety car niet minder dan vier keer uit. Is dat een opkikker voor de achtervolgers, dan is het een mentale beproeving voor de leider: hij ziet zijn soms moeizaam opgebouwde voorsprong immers wegsmelten als sneeuw voor de zon, want achter die safety car schuift het hele pak weer keurig in elkaar. Het verhoogt de druk op de leider, die opnieuw van nul, of toch bijna, moet beginnen. Maar Webber kraakte niet en fietste telkens weer weg van achtervolger Vettel. Net zoals de Australiër dit seizoen is blijven groeien ondanks die vieze geruchten, als dat hij volgend jaar wordt vervangen door KimiRäikkönen, die dan uit zijn jaartje rally zou terugkeren. Meer zelfs: nogal wat waarnemers zeiden niet eens een maand geleden dat Webber aan zijn laatste seizoen in de F1 bezig was. Het contract van de Australiër bij Red Bull loopt immers af. En dan vergeten we even dat hij anderhalf jaar geleden afgeschreven leek voor formule 1. De Australiër, die een fervent sporter is, liep eind 2008 in zijn thuisland een gecompliceerde beenbreuk op in een fietsongeval. De revalidatie was lang en fysiek slopend. Het was zielig om zien hoe Webber hinkend aan 2009 moest beginnen. Maar vorige zondag maakte hij het met zijn overtuigende zege in Monaco eens en voor altijd duidelijk: de Australiër is een jongen die zich niet snel uit zijn lood laat slaan. DOOR jo bossuyt