M ichel Platini is aan een tweede ambtsperiode als voorzitter van de UEFA begonnen. De dinsdag doorgevoerde verkiezing van de voormalige middenvelder was een formaliteit want op Platini na waren er geen kandidaten. Dat is opmerkelijk, want toen de Fransman in januari 2007 de wat conservatieve Zweed Lennart Johansson als voorzitter opvolgde, applaudisseerde niet iedereen. Platini gold als een pure FIFA-man, een handlanger van Sepp Blatter en hier en daar werd hij een windverkoper genoemd, iemand die niet bepaald werd aangedreven door een grote werkkracht.
...

M ichel Platini is aan een tweede ambtsperiode als voorzitter van de UEFA begonnen. De dinsdag doorgevoerde verkiezing van de voormalige middenvelder was een formaliteit want op Platini na waren er geen kandidaten. Dat is opmerkelijk, want toen de Fransman in januari 2007 de wat conservatieve Zweed Lennart Johansson als voorzitter opvolgde, applaudisseerde niet iedereen. Platini gold als een pure FIFA-man, een handlanger van Sepp Blatter en hier en daar werd hij een windverkoper genoemd, iemand die niet bepaald werd aangedreven door een grote werkkracht. Ooit was Platini een stijlvolle voetballer die al eens hautain overkwam en die arrogantie leek na zijn carrière niet te verdwijnen. Toch verkeken velen zich op hem. Vanuit zijn door veel glas en design gedomineerd kantoor in het Zwitserse Nyon, met zicht op het meer van Genève en de Mont Blanc, drukte hij wel degelijk zijn stempel. Hij was onder meer de drijvende kracht achter de omvorming van de UEFA Cup tot de huidige Europa League en democratiseerde de Champions League. Bovendien voerde hij in Europese wedstrijden een vierde en vijfde scheidsrechter in, een maatregel waarmee hij in de toekomst verder wil gaan. Platini, een fervente tegenstander van technologische hulpmiddelen bij voetbalwedstrijden, ziet dat als een middel om meer controle te krijgen op dat wat zich in het strafschopgebied afspeelt. En er is vooral zijn aandacht voor de financiële fair play tussen de clubs. Dat is ook in de toekomst voor hem een prioriteit. Clubs moeten in staat zijn met voetbalgerelateerde inkomsten hun begroting in evenwicht te houden. Een financiële commissie gaat erover waken dat iedereen zich daaraan houdt. Clubs met rode cijfers zullen op termijn niet meer toegelaten worden tot de Europese competities. Verder wil Michel Platini ook de strijd tegen corruptie en illegale weddenschappen aangaan, hij maakt er zich grote zorgen over dat de sport zo tot in zijn wortels wordt aangetast. Ook al beseft Platini dat er achter dat soort manipulaties organisaties staan waartegen moeilijk iets te beginnen valt. Dat ligt in de respectieve landen in handen van justitie. En uiteraard maakt hij zich zorgen over de omkoopverhalen die bij de toekenning van ieder EK en WK opduiken. Dat soort verschijnselen kadert in het tijdsbeeld. Als er grote bedragen circuleren, worden mensen zwak. In de sport, in het bedrijfsleven, in tal van andere geledingen. Overigens juicht Platini wel toe dat het WK 2018 in Rusland plaatsvindt en dat van 2022 in Qatar. Vanaf donderdag 24 maart ligt het luxueus uitgegeven Knack Wereldtijdschrift in de handel. Het brengt verhalen uit de sportieve, wetenschappelijke, culturele, literaire en politieke wereld en verschijnt vier keer per jaar. In het eerste nummer staat de veertigste verjaardag van ons zusterblad Knack centraal. Tal van mensen kijken terug op de kantelmomenten van de voorbije decennia. In het kader daarvan komt ook Michel Platini uitgebreid aan het woord. Hij praat over de evolutie die het voetbal de afgelopen veertig jaar onderging. Niet het Bosmanarrest is volgens hem het belangrijkste wat in die periode gebeurde, niet de oprichting van de Champions League, Platini kadert het allemaal breder. Alles wat veranderde, heeft volgens hem te maken met de opkomst van de televisie. Hij is er bijvoorbeeld van overtuigd dat het voetbal veel beter is dan vroeger. Platini, een romanticus en een voorstander van een op techniek en beweging gebaseerd voetbal: "Dat de indruk ontstaat dat het nu een stuk minder is dan vroeger komt ook omdat er zo veel wedstrijden op televisie worden getoond. Toen ik voetbalde, zag je in de Europacup alleen de topmatchen. Nu zenden ze gewoon alles uit en dan zijn er nog veel meer camera's dan vroeger. Dat vertekent het beeld. Zo krijg je het gevoel dat het vroeger allemaal beter was. Bovendien is er ook de rol die commentatoren en analisten tijdens de televisie-uitzendingen spelen. Zij bepalen in feite de mening en de meeste mensen nemen die over. Ik vind: een voetbalwedstrijd moet je in het stadion zien. Je moet je onafhankelijk van anderen een beeld kunnen vormen." Dat scheidsrechters van een minder niveau lijken te zijn dan vroeger heeft volgens Platini ook te maken met de televisie: "Iedere fout van een scheidsrechter wordt uitvergroot en tot in het oneindige herhaald. Je moet tegenwoordig al een masochist zijn om scheidsrechter te willen worden. Je wordt door de televisiebeelden zo vaak met je fouten geconfronteerd dat je er moedeloos van wordt." Dat het spel zou verruwd zijn, wordt door Platini genuanceerd: "Natuurlijk is het atletischer geworden, er zijn meer fysieke contacten. En je ziet inderdaad zwaardere fouten. Maar ook hier speelt toch ergens de factor televisie: iedere zware fout in elke competitie zie je op televisie. Eén keer, twee keer, als het moet tien keer." Het uitgebreide interview met Michel Platini leest u in Knack Wereldtijdschrift. Heel even gaat de voormalige voetballer van onder meer Juventus in op de tragedie van mei 1985, in het Brusselse Heizelstadion, toen voor de finale van de Europacup voor landskampioenen tussen Juventus en Liverpool de hel losbrak en 39 toeschouwers omkwamen. De wedstrijd werd gewoon gespeeld, Platini hees achteraf de beker triomfantelijk in de hoogte, een macaber beeld dat hem lang achtervolgde, maar op dat moment wist hij niet wat er was gebeurd. Toen er op de voorpagina van een Franse krant stond dat hij danste op het graf van 39 lijken werd hij tot in het diepste van zijn ziel geraakt. Platini is sindsdien nooit meer in de inmiddels tot Koning Boudewijnstadion omgebouwde Heizel geweest en heeft moeite om daarover te praten: "Telkens als ik dat doe, heb ik pijn. Ook nu weer. Hoe ik die gedachte ook telkens weer probeer te verdringen, ik moet ermee leren leven dat die pijn nooit zal verdwijnen." DOOR JACQUES SYS"De televisie heeft alles veranderd."