Wij willen ons met het imago van Romelu Lukaku verbinden omdat wij een jonge, sportieve, dynamische en evenwichtige persoonlijkheid willen beklemtonen. Kinder Bueno zoekt dit soort van waarden: jongeren in beweging en met een gezonde levensstijl. Bovendien voert Romelu de gezinswaarden hoog in het vaandel. De mensen rondom hem zijn aanwezig in zijn leven, zorgen ervoor dat hij de juiste keuzes maakt en met de voeten op de grond blijft."
...

Wij willen ons met het imago van Romelu Lukaku verbinden omdat wij een jonge, sportieve, dynamische en evenwichtige persoonlijkheid willen beklemtonen. Kinder Bueno zoekt dit soort van waarden: jongeren in beweging en met een gezonde levensstijl. Bovendien voert Romelu de gezinswaarden hoog in het vaandel. De mensen rondom hem zijn aanwezig in zijn leven, zorgen ervoor dat hij de juiste keuzes maakt en met de voeten op de grond blijft." De mededeling klinkt als een persbericht. De onderneming Ferrero, die eige-naar is van het merk Kinder Bueno, laat ons weten hoe fier ze is op haar nieuwe Belgische boegbeeld dat tennisser Kristof Vliegen opvolgt. Net als de Fransen Jo-Wilfried Tsonga of Tony Parker heeft het Italiaanse merk ook de nieuwste Belgische voetbalsensatie onder contract voor twee jaar. Een weinig verrassende handtekening, want iedere onderneming zoekt persoonlijkheden met een sterke en positieve symboliek om haar producten te verkopen. Wanneer iemand tegelijkertijd "populair, sportief, jong, tweetalig, beleefd, fotogeniek, van migrantenafkomst enz." is, missen de reclamemakers dan ook hun slag niet. Het verklaart ook waarom Lukaku een toevloed aan sponsoringaanbiedingen krijgt en zal blijven krijgen, ook al moet nog wat geschaafd worden aan zijn acteerprestaties (zie de reclame voor Kinder Bueno op Youtube). "Iedereen wil een stukje van mij, maar dat kan niet", verklaarde Romelu tijdens de persconferentie met de Rode Duivels voor de match tegen Duitsland. Hoe kan je die stroom van aanvragen uit de media of de reclamewereld in goede banen leiden? Hoe verhinder je dat de speler zich sportief verbrandt omwille van redenen buiten de sport? Waarom wordt hij zo beschermd? De spilfiguren van "kmo Lukaku" geven tekst en uitleg ... Christophe Henrotay is de zoon van Roger Henrotay, naast ex-speler en algemeen directeur van Standard ook spelersmakelaar. Wat dat laatste betreft, is Christophe in zijn vaders voetsporen getreden. De 37-jarige polyglot en licentiaat economische wetenschappen beheert een zeer interessante spelersportefeuille: Daniel Van Buyten, Kevin Mirallas, Jonathan Le-gear. Zelf blijft hij echter liever helemaal uit de mediabelangstelling. Een foto van hem als illustratie bij deze reportage is niks voor hem. "De speler is de ster, niet ik", verduidelijkt hij meteen vooraleer hij over zijn werk met Romelu vertelt. "Eén keer per maand komen wij allemaal samen voor een evaluatie. Wij, dat zijn ikzelf, de ouders Roger en Adolphine, en David Steegen, communicatiedirecteur van Anderlecht. We maken de balans op van de situatie en analyseren de verschillende aanvragen. De relatie verloopt prima, zowel met David als met de ouders. Anderlecht heeft een persoonlijk communicatieprogramma opgesteld voor Romelu en wij kunnen daar alleen maar blij mee zijn. En niet alleen de speler blijft met zijn voeten op de grond, ook zijn ouders doen dat. Het feit dat Roger het profvoetbal heeft gekend, maakt alles makkelijker. Hij kent het milieu en kan zijn zoon beter raad geven over de risico's van het vak." Vandaag zouden de makelaars in de rij staan om een speler aan te trekken die regelmatig genoemd wordt bij de grootste Europese clubs. Henrotay had het talent van Lukaku al zeer vroeg in de gaten, lang voordat de doelpuntenmachine begon te draaien voor het oog van de camera's. "Mijn eerste contacten met Roger gaan terug tot zo'n drie jaar geleden. Ik praatte regelmatig met hem en zo is vanzelfsprekend een vertrouwenssfeer gegroeid, waardoor ik tot een akkoord kon komen met zijn zoon. Door de grote mediabelangstelling voor Romelu proberen wij voortaan een zo professioneel mogelijke structuur in te voeren en indien nodig gaan wij op de rem staan. We mogen ons echter niet laten afschrikken door al die populariteit, integendeel. Verwijt men Beckham dat hij zijn zaakjes commercieel goed wist te regelen? Neen. We zijn er ons echter wel perfect van bewust dat er minder sponsors zullen zijn wanneer de sportieve prestaties achteruitgaan." Romelu heeft een contract met Adidas, de Duitse fabrikant van sportuitrusting die ook al jarenlang levert aan RSCA. Waarom heeft hij er dan mee ingestemd zijn gezicht te lenen aan een tv-spot voor Kinder Bueno? "Als we bekijken welke grote sporters deze reclamespot hebben gedaan, is het een hele eer dat ze het aan ons hebben gevraagd. We konden dit voorstel dus moeilijk weigeren. Maar dergelijke activiteiten zijn niet voor herhaling vatbaar. Om de spot op te nemen moest Romelu aanwezig zijn van 7.30 uur tot 18 uur. Als je weet hoe intensief zijn sportactiviteiten zijn, zal je begrijpen dat hij beschermd moet worden." Ondanks zijn uiterst zeldzame uitjes in de media is er nog nooit zo veel gesproken over een Belgische speler als over Lukaku. Onlangs werd zijn officiële website (zie kaderstuk) gelanceerd; mogen wij aannemen dat zijn communicatie uitsluitend via dit medium zal worden gestuurd? Dat is bijvoorbeeld al zo voor Andrei Arshavin bij Arsenal, die enkel nog via zijn website spreekt. Henrotay: "Neen, hij zal persconferenties blijven geven, die door de club worden georganiseerd, zoals dat nu het geval is. Maar door zijn website zal zijn communicatie nog beter beheerd kunnen worden. Enerzijds zal hij zijn fans kunnen antwoorden en anderzijds zal hij heel nauwkeurig uitleg kunnen geven over zijn dagelijkse bezigheden." De gewezen speler van Seraing en Congolees ex-international kent het verhaal perfect. Al valt zijn voetbalcarrière op mediavlak in niets te vergelijken met die van zijn zoon, toch weet Roger Lukaku waar het om gaat. Als sympathieke beschermer is er geen betere te vinden. Of het nu gaat om tv-reportages of om klassieke interviews over de prestaties van zijn zoon, Big Roger is een goede klant. "Geen enkel probleem om de vragen vanuit de media te beantwoorden, zelfs al gaat het om de rapportcijfers van mijn zoon. ( lacht) Het is een manier om hem te beschermen." Ook moeder Adolphine speelt het mediaspel vlot mee. Zij is veel openhartiger dan haar man en de camera's richten zich dan ook graag op haar. Roger staat bekend om zijn nuchtere instelling. Dat blijkt ook wanneer hij commentaar geeft op de actuele toestand van zijn zoon: "Ik sta erop dat hij zich niet opwindt. Het is logisch dat hij nu wat moeilijkere momenten doormaakt nadat hij tijdens de voorbereiding enkele weken heeft stilgelegen. Zijn mechanisme moet weer op gang komen. In een carrière is dat onvermijdelijk. We waren hierop voorbereid. Ach, alles kan zeer snel veranderen. Als de scheidsrechter zijn tweede goal tegen Partizan Belgrado niet ten onrechte had afgekeurd, dan hadden ze een held van hem gemaakt. Romelu weet dat zeer goed en blijft erg cool tegenover de gebeurtenissen." Ook wanneer men als 17-jarige op de voorpagina van Marca staat en aangekondigd wordt bij Real Madrid? "Ik moet je bekennen dat wij het er thuis zelfs nooit over hebben gehad. Natuurlijk moet hij het gelezen hebben, vooral omdat hij de pers aandachtig doorneemt. Hij weet evenwel dat hij nog een hele weg af te leggen heeft. Vorig jaar was hij nog enorm opgewonden toen hij bijvoorbeeld bij Chelsea werd aangekondigd, maar vandaag neemt hij dat soort geruchten met een korreltje zout." Vorige zomer werd David Steegen voorgesteld als de nieuwe communicatiemanager van Anderlecht. Steegen werkte al in verschillende sectoren zoals de filmsector, de politiek en de media. Hij is een "tool" die Herman Van Holsbeeck al sinds enkele seizoenen zeer graag wou om de club professioneler te maken. Enkele maanden na zijn aanstelling moest hij een communicatieplan opstellen rond het fenomeen Lukaku. Afgelopen maart, toen de populariteit van de jonge golden boy naar een hoogtepunt steeg, verklaarde Steegen in ons blad: "Ik krijg wekelijks 30 à 40 aanvragen voor hem. Dat gaat van klassieke interviews aan persmensen tot optredens in talkshows of fotoshoots." Vandaag kent de speler nog evenveel succes, "maar de media hebben onze werkwijze begrepen en ze weten dat persoonlijke aanvragen worden geweigerd." Ter herinnering: behalve een interview met de kranten tijdens de stage in La Manga vorige winter en een gesprek samen met Paul Van Himst voor een speciale uitgave van Sport/Voetbalmagazine over de dertig titels van Anderlecht, heeft Romelu zich nooit uitvoerig uitgesproken in de media. "Elke speler bij Sporting geniet een persoonlijke omkadering die uitgewerkt is volgens zijn persoonlijkheid en belang. Romelu is zodanig uniek dat wij erop toezien dat hij niet overbelicht wordt. De media begrijpen maar moeizaam dat wij niet langer op hun vraag kunnen ingaan. Daarom willen wij absoluut iedereen op gelijke voet stellen door ieder contact met Romelu te weigeren, op enkele zeldzame uitzonderingen na." Zou het voorbeeld van Vincent Kompany, die na zijn Gouden Schoen van hot naar her werd gestuurd, een les geweest zijn voor de club? "Ik kan die tijden niet vergelijken omdat de structuren anders waren." Bij Anderlecht blijven ze liever geheimzinnig over de manier waarop dit hele systeem functioneert: "Wat Romelu betreft, streven wij er enkel naar dat hij zijn studies en sportactiviteiten in de beste omstandigheden kan uitvoeren. Wij hebben hiervoor onze sociale cel onder leiding van Peter Smeets. Daarover willen we niet verder in detail treden." Naast de blogs van zijn vele fans heeft Romelu Lukaku sinds vorige week nu ook zijn officiële website (zie kader). Achter dit project gaat Starsmade schuil, een Belgisch bedrijf dat niet aan zijn proefstuk toe is wat betreft beroemde sportlui, aangezien Daniel Van Buyten, Axel Witsel, Hamit Haltintop en Luca Toni ook tot de jonge organisatie behoren. Een van de aandeelhouders en pionier van het project is Vincent Bastin. Hij legt uit hoe nuttig internet is voor een speler die volop in de spotlights staat: "Het is van belang zijn pagina's te officialiseren, vooral op facebook waar je tal van niet-officiële pagina's vindt - wat trouwens verboden is - om de communicatie zo goed mogelijk te beheren. Ons bedrijf werd opgericht toen Van Buyten in 2006 naar Bayern München werd getransfereerd. Wij vonden toen dat de media te weinig commentaar hadden gegeven bij dit nieuws, terwijl ze de komst van een Belgische speler bij een van de grootste Europese clubs toch als een gebeurtenis hadden kunnen behandelen. Wat Romelu betreft, willen wij dat hij zijn mening kan geven en kan praten met zijn fans. Omdat hij overbelast is, kan dit enkel via het web." door thomas bricmont beelden: belgaVerwijt men Beckham dat hij zijn zaakjes commercieel goed wist te regelen? Christophe Henrotay Op de voorpagina van Marca? Ik heb het er nooit met Romelu over gehad. Roger Lukaku