Vorig jaar in september zette Roger Federer (38) een punt achter zijn samenwerking met Nike, de Amerikaanse sportgigant die hem meer dan twee decennia had begeleid en gesponsord. Verrassend nieuws, maar de cijfers verduidelijkten veel. Bij Nike cashte hij de laatste tien jaar maar 85 miljoen euro, Uniqlo wilde een veelvoud - 256 miljoen, gespreid over 10 jaar - betalen voor zijn nieuwe global brand ambassador. Het Japanse sportmerk had geen tennisschoeisel in het gamma, dus bleef hij het voorbije jaar zijn hagelwitte Nikeschoenen trouw. Maar ook dat verhaal stopt in 2020.

De tennisveteraan investeerde onlangs 'een aanzienlijk bedrag' in On, een Zwitsers bedrijf dat sinds 2010 sportschoenen op de markt brengt. Onder anderen Frederik Van Lierde, winnaar van de Ironman in Hawaï (2013), en Bart Aernouts zijn uithangborden van On, dat het voorbeeldige imago en de technische kennis van de twintigvoudige grandslamkampioen maximaal zal uitspelen. Hij wordt niet alleen de wereldwijd ambassadeur, maar zal ook betrokken worden in de ontwikkeling en productie van nieuwe modellen.

'De meeste mensen associëren Zwitserland met luxehorloges, chocolade en private bankiers, niet meteen met innovatieve sportschoenen', vertelde Caspar Coppetti, die in 2010 met Olivier Bernhard (viervoudig winnaar van de Ironman van Zwitserland) en David Allemann aan de wieg stond van On. 'Een risico, want Zwitserland is op dat vlak heel conservatief.' Maar na amper vier jaar was het bedrijf, dat een patent op een superzachte zool (CloudTec) nam, winstgevend. 'We waren verrast toen we beelden zagen van Rogers looptrainingen. Op onze schoenen! Toen we contact zochten, hoorden we dat hij al een tijdje fan was', aldus nog Coppetti, die de voorbije maanden op het hoofdkantoor in Zürich geregeld feedback kreeg van Federer, die nog voor de officiële samenwerking meedacht over groeimogelijkheden en marketingstrategieën. Volgend jaar wordt het bestaande gamma van trainingsschoenen aangevuld met casualmodellen, ontworpen door Federer.

De Zwitserse tennismaestro heeft publiciteitscontracten met topmerken - Rolex, Moët & Chandon, Mercedes-Benz, Rimowa, NetJets en Credit Suisse -, ook daarom is zijn deal met een nichebedrijf opmerkelijk. 'Ik kon er niet naast kijken. Iedereen droeg hetzelfde merk van sneakers. Mensen in de straat, mijn vrienden, zelfs mijn vrouw... En het bleek dan nog om een Zwitsers bedrijf te gaan. Mooi. We vinden het leuk als Zwitsers de wereld veroveren', verklapte hij aan The New York Times, waar hij over zijn sneakerobsessie praatte. 'Ik betrap mezelf erop dat ik op luchthavens veel te veel naar beneden kijk, om te zien welke schoenen mensen dragen', zei Federer, die toegaf dat hij minstens 250 paar sneakers in huis heeft. 'Een voorzichtige schatting. Het kunnen er ook dubbel zoveel zijn.'

Vorig jaar in september zette Roger Federer (38) een punt achter zijn samenwerking met Nike, de Amerikaanse sportgigant die hem meer dan twee decennia had begeleid en gesponsord. Verrassend nieuws, maar de cijfers verduidelijkten veel. Bij Nike cashte hij de laatste tien jaar maar 85 miljoen euro, Uniqlo wilde een veelvoud - 256 miljoen, gespreid over 10 jaar - betalen voor zijn nieuwe global brand ambassador. Het Japanse sportmerk had geen tennisschoeisel in het gamma, dus bleef hij het voorbije jaar zijn hagelwitte Nikeschoenen trouw. Maar ook dat verhaal stopt in 2020. De tennisveteraan investeerde onlangs 'een aanzienlijk bedrag' in On, een Zwitsers bedrijf dat sinds 2010 sportschoenen op de markt brengt. Onder anderen Frederik Van Lierde, winnaar van de Ironman in Hawaï (2013), en Bart Aernouts zijn uithangborden van On, dat het voorbeeldige imago en de technische kennis van de twintigvoudige grandslamkampioen maximaal zal uitspelen. Hij wordt niet alleen de wereldwijd ambassadeur, maar zal ook betrokken worden in de ontwikkeling en productie van nieuwe modellen. 'De meeste mensen associëren Zwitserland met luxehorloges, chocolade en private bankiers, niet meteen met innovatieve sportschoenen', vertelde Caspar Coppetti, die in 2010 met Olivier Bernhard (viervoudig winnaar van de Ironman van Zwitserland) en David Allemann aan de wieg stond van On. 'Een risico, want Zwitserland is op dat vlak heel conservatief.' Maar na amper vier jaar was het bedrijf, dat een patent op een superzachte zool (CloudTec) nam, winstgevend. 'We waren verrast toen we beelden zagen van Rogers looptrainingen. Op onze schoenen! Toen we contact zochten, hoorden we dat hij al een tijdje fan was', aldus nog Coppetti, die de voorbije maanden op het hoofdkantoor in Zürich geregeld feedback kreeg van Federer, die nog voor de officiële samenwerking meedacht over groeimogelijkheden en marketingstrategieën. Volgend jaar wordt het bestaande gamma van trainingsschoenen aangevuld met casualmodellen, ontworpen door Federer. De Zwitserse tennismaestro heeft publiciteitscontracten met topmerken - Rolex, Moët & Chandon, Mercedes-Benz, Rimowa, NetJets en Credit Suisse -, ook daarom is zijn deal met een nichebedrijf opmerkelijk. 'Ik kon er niet naast kijken. Iedereen droeg hetzelfde merk van sneakers. Mensen in de straat, mijn vrienden, zelfs mijn vrouw... En het bleek dan nog om een Zwitsers bedrijf te gaan. Mooi. We vinden het leuk als Zwitsers de wereld veroveren', verklapte hij aan The New York Times, waar hij over zijn sneakerobsessie praatte. 'Ik betrap mezelf erop dat ik op luchthavens veel te veel naar beneden kijk, om te zien welke schoenen mensen dragen', zei Federer, die toegaf dat hij minstens 250 paar sneakers in huis heeft. 'Een voorzichtige schatting. Het kunnen er ook dubbel zoveel zijn.'