Een nieuw voetbalseizoen en dus ook nieuwe shirts, schoenen, handschoenen en ballen. De rivaliteit tussen de verschillende merken wordt steeds groter en daar kunnen de sportmannen en -vrouwen alleen maar wel bij varen.

SHIRTS Nike

Dat FC Barcelona in het nieuw steekt, zal snel duidelijk zijn. De behoudsgezinde supporters – en daar zijn er nogal wat van in de hoofdstad van Catalonië – zullen het waarschijnlijk niets vinden, maar de ietwat modernere fans zullen helemaal weg zijn van het nieuwe shirt. Vergeet het oude shirt en maak je klaar voor een moderne versie die bol staat van de details, zowel qua look als qua materiaal. Van de gebruikelijke verticale lijnen die het shirt in franjes opdeelden, is geen sprake meer. Het midden van het shirt is in het grana, terwijl het laterale gedeelte in het blau is. Bekijk je het nieuwe shirt van de blaugrana van dichtbij, dan zul je zien dat het qua textuur wat weg- heeft van een fijnmazige polo.

– Everton zal het seizoen 2012/13 aanvangen met de swoosh van Nike op de borst. Hun uitshirt is eenvoudig maar stijlvol. Een simpel en efficiënt shirt met een kraagje, zoals de vorige Evertonshirts. Op het clubembleem prijkt naast de Prince Rupert Tower ook de leuze Nil satis nis optimum (Alleen het beste is goed genoeg). De Prince Rupert Tower was destijds een gevangenis en is nog steeds prominent aanwezig in het stadsbeeld. Dat treft, want Fellaini & co zullen vreselijk goed moe-ten spelen om aansluiting met de top van de Premier League te vinden.

Ook Juventus heeft een nieuw kleedje voor komend seizoen. Het shirt voor de uitwedstrijden is er eentje in het zwart met witte strepen op zowel mouwen als kousen. Een heel sober shirt, op het clubembleem na dan toch. En wees gerust heren bianconeri, de steigerende stier is uiteraard niet vervangen door een of andere dolle koe. Wel nieuw is de zin 30 sul campo (letterlijke vertaling: ’30 op het terrein’). De zin verwijst naar de twee landstitels die Juventus voor de groene tafel kwijtraakte na een omkoopschandaal. De Oude Dame zal er alles aan doen om dit jaar de scudetto weer binnen te rijven, maar de ploeg wil toch vooral schitteren in de Champions League.

PSG, voluit Paris Saint-Germain, koos voor een minder in het oog springend shirt dan dat waarmee ze het seizoen 2011/12 volmaakten. Weg met de grote rode lijn in het midden van het shirt, die de spelers er deed uitzien als een patrouille van de Franse politie. Wat dat betreft, zullen zelfs de Kop Boulogne en de Virage Auteuil het voor een keer eens zijn. Met de nieuwe uitrusting zouden de Parijzenaars voor het eerst sinds 1994 weer eens de landstitel moeten binnenhalen. Vedette Zlatan Ibrahimovic mag zijn borst al natmaken.

Bij Zenit Sint-Petersburg mogen ze dan wel in de olieroebels zwemmen, op de Europese scène moeten ze zich nog bewijzen. Met hun hemelsblauwe shirt zullen ze in ieder geval opvallen. Dat ze bij de Russen wel degelijk weten hoe je prijzen moet pakken, kan Nicolas Lombaerts (winnaar van de beker, de Europese supercup en de landstitel) ongetwijfeld bevestigen. Prijs: 77,36 euro

De Braziliaanse Seleção is al volop bezig met zich voor te bereiden op het WK 2014 in eigen land. Ze willen immers koste wat het kost vermijden dat ze zich de titel in eigen land laten afsnoepen (zoals het hen tegen Uruguay in 1950 overkwam). Het nieuwe shirt is iets groener dan gewoonlijk en daar zou het zeer milieuvriendelijke imago dat Nike zich wil aanmeten weleens voor iets kunnen tussenzitten. Ook dit shirt is weer vervaardigd dankzij een heleboel gerecycleerde petflessen. Prijs: 120 euro

Voor het nieuwe shirt van Manchester United liet Nike zich inspireren door het industriële verleden van de stad. De Ginghamruitjes zijn een verwijzing naar het katoen dat vroeger in Manchester werd vervaardigd. Het resultaat ziet er best aardig uit: gewaagd en op en top Brits, zonder aan elegantie in te boeten. Nu de landstitel nog afsnoepen van stadsgenoot Man. City en Ferguson en de zijnen kunnen weer glimlachen.

Under Armour

– Tottenham Hotspur vat het seizoen 2012/13 aan met een nieuwe kledingsponsor. Of Luka Modric nu vertrekt of niet, de Spurs zullen vanaf volgend seizoen aantreden in shirts van Under Armour, de Amerikaanse specialist in voetbalkledij. Het is allemaal nog relatief nieuw voor Under Armour, maar de Amerikanen zijn de goede weg ingeslagen en het ziet er niet naar uit dat ze zich daar snel van af zullen laten brengen.

Adidas

Het nieuwe shirt van Real Madrid is er eentje in onvervalste retrostijl, met op de kraag de traditionele Adidaslijnen die op een V uitlopen. De verticale lijnen zijn in reliëf geplaatst, een trend die ook bij andere shirts terug te vinden is. Ander opvallend element is de ‘1902-2012’ op de linkermouw. Een weinig dubbelzinnige verwijzing naar het 110-jarige bestaan van de Koninklijke. Met de landstitel op zak zullen Cristiano Ronaldo & co er alles aan doen om de tiende (!) keer de Champions League te winnen. Prijs: 80 euro

– RSC Anderlecht zal zijn uitwedstrijden dit seizoen in het wit spelen. Het nieuwe uitshirt is een herwerkte versie van een van de mooiste Anderlechtshirts ooit. Het betreft het shirt waarmee Juan Lozano, Frankie Vercauteren en Morten Olsen in het seizoen 1982/83 de UEFA Cup wisten te winnen (1-0 en 1-1 tegen Benfica). De vernieuwde versie is er eentje met fijne paarse streepjes, voornamelijk op de kraag en de zijkanten. Het doel voor dit seizoen is hetzelfde als altijd: aanvallend voetbal brengen en daarmee de titel pakken.

Umbro

Bij Lille OSC hebben ze alle redenen om hoog van de toren te blazen. Ze beleven immers de beste jaren uit hun clubgeschiedenis. Enig minpunt is de uittocht van onder meer Eden Hazard, Rio Mavuba, TulioDe Melo, FranckBeria en Pape N’Diaye. Het is nog maar de vraag of een – toegegeven – origineel shirt daar iets aan zal kunnen veranderen. Het shirt is er een met een V-kraag waaronder een ander shirt lijkt te zitten en uiteraard doen de kleuren nog steeds denken aan het blaugrana van Barça. Een shirt dat rijp is voor een nieuwe titel dus. Al zullen ze dan eerst een vervanger voor Hazard moeten vinden natuurlijk.

Prijs: 70 euro

SCHOENEN NIKE CLASH

De Nike Clash is eigenlijk niets meer dan een weer eens geslaagde marketingstunt die Nike ter ere van het EK 2012 opzette. En dat de Nike Clashschoenen niet onopgemerkt zijn gebleven, is een understatement van jewelste. Nieuwe schoenen waren het niet, maar de flashy kleuren waren dat wel en daar kun je gewoon niet naast gekeken hebben. De groene versie (Nike T90 Laser IV KL) werd gedragen door zowel FernandoTorres als WayneRooney en WesleySneijder. Met de asymmetrische veters aan de zijkant is dit veeleer een schoen voor hardhitters dan voor dribbelende balgoochelaars.

NIKE MERCURIAL VAPOR VIII

De roze Nike Mercurial Vapor VIII wordt zowel door de schone ( CristianoRonaldo) als door het beest ( Franck Ribéry) gedragen. De ultralichte schoen is uitermate geschikt voor zij die de bal graag zo goed voelen als waren ze op blote voeten op het strand aan het voetballen. Deze Vapor VIII ziet er overigens net een tikje minder opvallend uit dan de zalmroze versie van enkele maanden geleden. Prijs: 220 euro

NIKE TIEMPO LEGENDE IV

Het zwarte model, de Tiempo Legende IV, oogt dan weer een heel stuk klassieker en wordt dan ook gedragen door bescheiden jongens als AndreaPirlo en GerardPiqué. Zij kozen voor de revolutionaire, maar erg discrete volledig lederen schoen. Prijs: 135 euro

NIKE CTR 360 MAESTRI II

De blauwe CTR 360 Maestri II was de schoen waarop AndrésIniesta en MarioBalotelli tijdens het EK 2012 menig verdediger de daver op het lijf hebben gejaagd. De zool is doorschijnend, maar is perfect geschikt voor wedstrijden op zowel droge als doorweekte velden. Prijs: 160 euro

NIKE GS

Vergeet alles wat je weet over voetbalschoenen en hoe die gemaakt worden. De nieuwe Nike GS is het pareltje dat door de Nikejongens werd bedacht. Het resultaat is een pluimgewicht van amper 160 gram. Dat resultaat werd dan ook nog eens op milieuvriendelijke wijze bekomen, want bij de creatie van de Nike GS werd maar liefst 35 procent minder carbon uitgestoten.

PELÉ SPORTS

Pelé Sports 1970 is een niet mis te verstane verwijzing naar het moment met wie Brazilië de WK-finale won van Italië. De kleuren van deze schoen zijn net zo auriverde als de Seleção. Een echt vintage model is het nog niet, al doen ze wel enorm terugdenken aan de Predators van vier of vijf jaar geleden. Wat het design betreft, moet er ons toch iets van het hart: de P van Pelé lijkt net iets meer op de O van O Rei (de koning) dan op een P. Zou het kunnen dat Pelé een tikje megalomaan is? Prijs: 145 euro

LOTTO

De Stadio Potenza Italy II 100 was zonder twijfel een van de blikvangers van het EK. En daar waren de Italianen Balzaretti en Maggio niet in het minst verantwoordelijk voor. De twee bleken de ideale ambassadeurs voor de uiterst comfortabele en flexibele schoen uit kangoeroeleer. Onmogelijk dat zo’n schoen enkel de Italianen weet te bekoren.

De Fuerzapura III 100 is een klein meesterwerkje voor zij die de bal graag goed voelen. Het voorste stuk bestaat immers uit supersoepel kangoeroeleer waardoor je de bal steeds daar raakt waar je hem wilt raken. Qua design is de nieuwe Fuerzapura eerder aan de discrete kant. Een kleine Italiaanse vlag is het enige opvallende element.

HUMMEL

De gespecialiseerde (voetbal)schoenenwebsites zijn unaniem: de Roma Vintage fg is de meest stijlvolle vintage schoen van het moment. Ofwel ben je fan van de opvallende flashy schoenen die momenteel hip zijn, ofwel ben je helemaal weg van dit model dat doet denken aan het voetbal uit de jaren zestig. Voor die jarenzestiglook is de cognackleur in grote mate verantwoordelijk. Een ideale schoen voor de doorgewinterde veteraan die een keer per week de voetbalschoenen nog eens aanbindt.

MIZUNO

Dat ze in Japan weten hoe je voetbalschoenen moet maken, blijkt eens te meer uit de Supersonic Wave 3. Thiago Motta wist dan ook maar al te goed waar hij aan begon toen hij besloot met de Super- sonic Wave 3 te spelen. De zool is zo flexibel als je zou verwachten van een in Azië vervaardigde schoen. Qua look is het zonder meer een elegant model, dat er dankzij de altijd geslaagde combinatie van zwart en geel zelfs een beetje hip uitziet.

Van de Mizuno Morelia Neo MD kun je alles zeggen, maar discreet zijn ze niet. Maar dat is de bekendste drager van die schoenen, de Braziliaan Hulk, ook niet bepaald, dus wat dat betreft, zit het wel snor. De schoen is vervaardigd uit de huid van een buideldier, wat de schoen er alleen maar soepeler en comfortabeler op maakt. De zool is van Pebax en dat verklaart de enorme flexibiliteit van de Mizuno Morelia Neo MD. De kleurencombinatie doet meteen aan de LA Lakers denken. Prijs: 180 euro

ADIDAS

Predator Lethal Zones

Aangezien je de bal slechts een paar minuten in je bezit hebt tijdens de wedstrijd, kan elk balcontact maar best zo perfect mogelijk zijn. Voor die dodelijke precisie die je dan nodig hebt, zorgen de Five Lethal Zones van de nieuwe Predator. Elke zone is speciaal gemaakt voor een zo groot mogelijke controle over de bal. Dat blijkt ook uit het spel van Xavi en Robinvan Persie, die geschikte ambassadeurs voor de Predator Lethal Zones zijn.

Adizero f50

Het geheim van de Adizero f50 zit hem in het beperkte gewicht (165 gram) van de schoen. Daardoor zijn snelle spelers nog net dat tikje sneller. Dat maakt de schoen meteen ook tot een van de populairste van dit moment. U wilt een bewijs? Werp dan maar eens een blik op dit niet onaardige lijstje van spelers die de Adizero f50 dragen: Axel Witsel, Arjen Robben en Lionel Messi.

Prijs: 245 euro

Adipure 11 Pro

Zoekt u een voetbalschoen die gemaakt is met kennis van de laatste nieuwe technologieën en die er stijlvol uitziet, dan is de Adipure 11 Pro uw ding. Dankzij het meest soepele leer dat momenteel verkrijgbaar is, geldt de Adipure 11 Pro als een van de meest comfortabele schoenen van het moment. Dat is ongetwijfeld een van de redenen waarom Lampard, Lahm en Schweinsteiger ermee spelen. Prijs: 150 euro

PUMA

De evoSPEED CM is een zoveelste kunstwerkje van de hand van Cedella Marley. De dochter van wijlen Bob Marley wilde haar beroemde vader een laatste keer eren door dit model speciaal voor hem te ontwerpen. Dankzij Cedella Marley beschikt Puma nu dus over de meest artistieke voetbalschoenen van het moment. Ya man! Prijs: 220 euro

UMBRO GEOMETRA

Het Engelse merk mag dan wel overgenomen zijn door Nike, dat weerhield John Terry, Pepe, Andy Carroll en Joe Hart er niet van om nog steeds met Umbro te spelen. Het op en top Britse merk combineert Britse elegantie met technologische vernieuwing. De klassieke zwart-witlook geeft de schoen alvast een erg sobere uitstraling mee.

DANI MORENO

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content