De vorige Volkswagen Fox was speciaal geproduceerd voor de Braziliaanse automarkt en ging dan ook enigszins voorbij aan de eisen van het Europese cliënteel. Met de Up! keert Volkswagen terug naar de roots van de stadswagens. En met succes! Tenminste, dat zou je toch denken als je ziet hoeveel Up!-varianten er inmiddels zijn. Er is de vijfdeurs Up!, de sportieve GT Up!, de SUV-achtige Cross Up! en nu komt er in 2013 ook een elektrische Up! En dan hebben we de Seat Mii en de Skoda Citigo - die er ook zitten aan te komen - nog niet meegerekend.

De Up! behoudt met zijn 3m54 de compactheid die je van een degelijke stadswagen verwacht. Dankzij de relatief brede wielbasis (2m42) biedt de Up! voldoende plaats voor vier volwassenen. De achterbank is evenwel niet verschuifbaar dus moet je je tevredenstellen met neerklapbare rugleuningen. Troef van deze kleine stadswagen is gek genoeg wel de verrassend grote kofferruimte (251 l).

In het interieur is er niet echt veel vernieuwends te vinden en dat heeft veel te maken met de correcte - maar ook niet meer dan dat - afwerking in plastic. De boordplank kan dan wel in kleur uitgevoerd worden, maar daar blijft het dan ook bij. Ondanks de mankementjes, zoals het feit dat de bestuurder de ruit van de passagier niet kan bedienen en het gebrek aan ventilatiespleten in het midden van het dashboard, presenteert de Up! zich als een premium stadswagen. Die status wordt geruggensteund door knappe opties zoals het automatische remsysteem (als je niet sneller dan 30km/u rijdt, remt de auto vanzelf als er volgens de lasersensor een botsing dreigt), de uitstekende geluiddemping en het serene rijgedrag. Volkswagen koos een 1.0 l motor met drie cilinders (beschikbaar in een versie van 60pk en 75pk). Beide versies hebben hetzelfde koppel (95Nm) en je kunt dus maar best voor de basisversie kiezen aangezien het verschil tussen de 75 en 60pk-versie zo goed als onbestaande is. Vinnig, opvallend discreet en vol levendigheid. Deze motor is uitermate geschikt voor de kleine stadsauto die de Up! is. De Up! is gemaakt om vlot mee te glijden met het stadsverkeer, maar ook op de autostrades kan hij goed uit de voeten... ahum, banden. Een elektrische Up! met automatische versnellingsbak is er voorlopig nog niet.

DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS

De vorige Volkswagen Fox was speciaal geproduceerd voor de Braziliaanse automarkt en ging dan ook enigszins voorbij aan de eisen van het Europese cliënteel. Met de Up! keert Volkswagen terug naar de roots van de stadswagens. En met succes! Tenminste, dat zou je toch denken als je ziet hoeveel Up!-varianten er inmiddels zijn. Er is de vijfdeurs Up!, de sportieve GT Up!, de SUV-achtige Cross Up! en nu komt er in 2013 ook een elektrische Up! En dan hebben we de Seat Mii en de Skoda Citigo - die er ook zitten aan te komen - nog niet meegerekend. De Up! behoudt met zijn 3m54 de compactheid die je van een degelijke stadswagen verwacht. Dankzij de relatief brede wielbasis (2m42) biedt de Up! voldoende plaats voor vier volwassenen. De achterbank is evenwel niet verschuifbaar dus moet je je tevredenstellen met neerklapbare rugleuningen. Troef van deze kleine stadswagen is gek genoeg wel de verrassend grote kofferruimte (251 l). In het interieur is er niet echt veel vernieuwends te vinden en dat heeft veel te maken met de correcte - maar ook niet meer dan dat - afwerking in plastic. De boordplank kan dan wel in kleur uitgevoerd worden, maar daar blijft het dan ook bij. Ondanks de mankementjes, zoals het feit dat de bestuurder de ruit van de passagier niet kan bedienen en het gebrek aan ventilatiespleten in het midden van het dashboard, presenteert de Up! zich als een premium stadswagen. Die status wordt geruggensteund door knappe opties zoals het automatische remsysteem (als je niet sneller dan 30km/u rijdt, remt de auto vanzelf als er volgens de lasersensor een botsing dreigt), de uitstekende geluiddemping en het serene rijgedrag. Volkswagen koos een 1.0 l motor met drie cilinders (beschikbaar in een versie van 60pk en 75pk). Beide versies hebben hetzelfde koppel (95Nm) en je kunt dus maar best voor de basisversie kiezen aangezien het verschil tussen de 75 en 60pk-versie zo goed als onbestaande is. Vinnig, opvallend discreet en vol levendigheid. Deze motor is uitermate geschikt voor de kleine stadsauto die de Up! is. De Up! is gemaakt om vlot mee te glijden met het stadsverkeer, maar ook op de autostrades kan hij goed uit de voeten... ahum, banden. Een elektrische Up! met automatische versnellingsbak is er voorlopig nog niet. DOOR JEAN-FRANÇOIS CHRISTIAENS