Het zat al eventjes in de pijplijn maar toch kwam het nieuws enigszins hard aan: de Baskische, zeg niet Spaanse, wielerformatie Euskaltel Euskadi houdt het eind 2013 voor bekeken. Er werd met name geen tweede sponsor gevonden en dus ziet de ploeg zich genoodzaakt om een punt te zetten achter het verhaal. An sich niks bijzonders, hoor ik u denken. Er verdwijnen immers jaarlijks teams die dan weer vervangen worden door nieuwe projecten of die alsnog deels overleven via een fusie.
...

Het zat al eventjes in de pijplijn maar toch kwam het nieuws enigszins hard aan: de Baskische, zeg niet Spaanse, wielerformatie Euskaltel Euskadi houdt het eind 2013 voor bekeken. Er werd met name geen tweede sponsor gevonden en dus ziet de ploeg zich genoodzaakt om een punt te zetten achter het verhaal. An sich niks bijzonders, hoor ik u denken. Er verdwijnen immers jaarlijks teams die dan weer vervangen worden door nieuwe projecten of die alsnog deels overleven via een fusie. Toch is dit een bittere pil voor de wielersport anno 2013, want telecommunicatiebedrijf Euskaltel was maar liefst zeventien jaar actief als sponsor en geldt als een begrip, een referentie in het wielerpeloton. De brigade met de immer herkenbare, oranje truitjes en de rigide selectiepolitiek had ook sportief wat te bieden: Iban Mayo, Haimar Zubeldia, Igor González de Galdeano, Roberto Laiseka, Samuel Sánchez, Egoi Martínez, Igor Anton en Mikel Nieve. Het is een kwalitatieve greep aan rijpe vruchten waarmee de wielerformatie uit Noord-Spanje in de voorbije jaren resultaten boekte en cachet gaf aan de sport. Recentelijk was de spoeling evenwel al wat dunner geworden en dit seizoen moesten de Basken afstappen van hun regionalisme en de internationale kaart trekken. Wie UCI-punten nodig heeft en zijn plaats in de WorldTour wil behouden, conformeert zich uiteraard. Zo kwamen kleurrijke figuren als de Griekse kampioen Ioannis Tamouridis, de Marokkaan Tarik Chaoufi, de Sloveen Kocjan en de Duitsers Schulze en Radochla aan boord. Toegegeven, geen hoogvliegers maar waar ze deelnamen, gaven ze kleur aan vaak apathische, kleurloze en saaie ritten en wedstrijden. Renners voor wie je al eens vroeg het televisietoestel openzet en wiens levensverhaal altijd wel wat te bieden heeft, niet zelden tot groot jolijt van onze commentatoren. En trappen, dat deden ze tot de gapende muil van het peloton opdook en hen als kanonnenvlees verscheurde. De stille aftocht van een monument als Euskaltel bewijst echter nog maar eens dat de sportieve logica de dag van vandaag, helaas, niet veel meer voorstelt zonder financieel en commercieel draagvlak. Koers mag dan wel nog steeds een volkssport zijn, de brede omkadering is pure zakelijkheid, economie en wiskunde geworden. Een spijtige evolutie maar de realiteit is wat ze is. Al uw reacties en sportgerelateerde zoekertjes zijn welkom bij Sport/Voetbalmagazine, Raketstraat 50 bus 5, 1130 Brussel of via e-mail : sportmagazine@roularta.be. De redactie behoudt zich het recht voor teksten in te korten of te weigeren. De schrijver moet zijn naam en woonplaats vermelden. Glenn Bogaert, Geraardsbergen