In november 2020 vond de parcourspresentatie van de Tour plaats, waarin organisator ASO tegen de trend van het laatste decennium in twee langere individuele tijdritten aankondigde (van 27 en 31 km). Maar: zonder ploegentijdrit, zoals ook in 2020, na nochtans drie team time trials in de vijf jaar ervoor....

In november 2020 vond de parcourspresentatie van de Tour plaats, waarin organisator ASO tegen de trend van het laatste decennium in twee langere individuele tijdritten aankondigde (van 27 en 31 km). Maar: zonder ploegentijdrit, zoals ook in 2020, na nochtans drie team time trials in de vijf jaar ervoor. Ook in de Giro en Vuelta stonden er in het ingekorte coronaseizoen geen ploegentijdritten op het menu. Door de ingekorte kalender werden zelfs nooit zo weinig TTT's georganiseerd: in februari in de Tour de Colombia, en in de zomer in de Czech Cycling Tour en traditioneel in de Settimana Coppi & Bartali. Geen TTT's echter in de WorldTour, en die tendens zet zich ook door in 2021. In navolging van de Tour zullen volgens de laatste berichten ook de Giro en Vuelta geen ploegentijdritten plannen. De Giro zou vooral mikken op klimmers met slechts twee korte tijdritten, de Vuelta pakt dan weer uit met drie chronoproeven, maar allemaal individueel. Ook in andere WorldTourrittenkoersen als de UAE Tour, Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Zwitserland staat de teamdiscipline niet op het programma. Nochtans reden ploegen in die rondes de voorbije jaren vaak tegen de klok. Mogelijke uitleg: organisatoren die de teams niet extra willen belasten in een seizoen met strikte coronamaatregelen. Zo'n ploegentijdrit vergt immers heel veel voorbereidingswerk, qua materiaal en training. Plus: het WK voor merkenteams dat sinds 2019 is afgeschaft, waardoor ploegen sowieso minder tijd spenderen aan de discipline.