T hijs Wijngaarde: "Ik stel vast dat de kapitaalvernietiging bij clubs gigantisch is als het gaat over jongens die op een bepaald moment, vaak in of net na hun puberteit, weg moeten omdat ze het 'mentaal niet meer aankunnen'. Mentale kracht is een kwaliteit, maar we mogen niet vergeten dat die geboren wordt in iemand via info van in eerste instantie de ouders en dan ook van vriendjes, leraars en trainers. Dat is een proces waar heel veel mee te doen is. Zo kan je kinderen van het begin af op de goeie weg zetten door de manier waarop je hen leert om te gaan met fouten. Als je zegt 'je mag fouten maken, we zijn er om je te helpen', dan is de faalangst al preventief ingedamd. Als je een kind op een democratische wijze door middel van een voortdurende coachende vraagstelling een beroep leert te doen op het eigen redenerend vermogen om zelf een oplossing te produceren, dan groeit daar een zelfbewuste persoonlijkheid uit en dat is dan de mentale capaciteit. Dat is cruciaal voor het zelfbeeld: het beeld dat iemand van zichzelf heeft, de persoon die hij denkt te zijn."
...

T hijs Wijngaarde: "Ik stel vast dat de kapitaalvernietiging bij clubs gigantisch is als het gaat over jongens die op een bepaald moment, vaak in of net na hun puberteit, weg moeten omdat ze het 'mentaal niet meer aankunnen'. Mentale kracht is een kwaliteit, maar we mogen niet vergeten dat die geboren wordt in iemand via info van in eerste instantie de ouders en dan ook van vriendjes, leraars en trainers. Dat is een proces waar heel veel mee te doen is. Zo kan je kinderen van het begin af op de goeie weg zetten door de manier waarop je hen leert om te gaan met fouten. Als je zegt 'je mag fouten maken, we zijn er om je te helpen', dan is de faalangst al preventief ingedamd. Als je een kind op een democratische wijze door middel van een voortdurende coachende vraagstelling een beroep leert te doen op het eigen redenerend vermogen om zelf een oplossing te produceren, dan groeit daar een zelfbewuste persoonlijkheid uit en dat is dan de mentale capaciteit. Dat is cruciaal voor het zelfbeeld: het beeld dat iemand van zichzelf heeft, de persoon die hij denkt te zijn." "Het proces begint met een blanco geestje dat in de eerste twee levensjaren overgeleverd is aan de omgeving en helemaal gevuld kan worden met indrukken van liefde - een kusje, een pampertje, een flesje. Het kind voelt zich dan helemaal aanvaard. Daarna begint het met de praktische handelingen. Het doet niet meer altijd wat de ouders verwachten en dan gebeurt het wel eens dat die geïrriteerd zijn en niet meer consequent handelen: de ene keer heel lief, de andere keer heel emotioneel. 'Verdorie, wat heb jij nou gedaan?!' Dan begint bij het kind de speculatie: houden ze van mij of niet? En dan begint het allerlei facetten van afwijzing en aanvaarding te ontdekken, gaat het in veel gevallen alles door die bril bekijken, bepaalt dat zijn hele beeldvorming, verliest het zijn onbevangenheid, ontstaat er een negatief zelfbeeld en faalangst. "Het is puur opvoeding. Alles is gewoon, gewoon wat het is, dat is wat we kinderen moeten leren, want dan kunnen ze om met de werkelijkheid. Maar als we iets in dramatische zin erboven of eronder zetten, weten we als kind niet meer wat de essentie is en gaan we speculeren, fantaseren en insinueren. Dan gaan we ons een gedrag aanmeten waarvan we denken: nu toon ik mij sterk en camoufleer ik mijn zwakte. Dat zijn al die grote monden. Daaronder zit een zwak zelfbeeld. Angst. Angst om gewoon te zijn wie je bent en het leven met volle aandacht en gebruik van alle zintuigen te exploreren. Dat is een kwestie van denken en voelen ter ondersteuning van het doen. Het gevoelssignaal bewaakt de kwaliteit. Een goed gevoel is het gevolg van stromende energie, een slecht gevoel van geblokkeerde energie." "Er is zoveel misvatting. Zelfs topcoaches zeggen: diegenen die mentaal sterk zijn, heb ik nodig; de anderen niet. Wat hoor je rond een veld niet voor kreten van trainers, ouders en supporters? 'Blinde!' 'Nietsnut!' Als een jongetje dat opvangt, wordt het vernederd en gooit dat zijn hele beeldvorming overhoop. Zo lopen er dus jeugdtrainers rond en dat is de manier om kapitaal te vernietigen. "Wat gebeurt er als je een bal aanneemt met een man in je rug en je niet honderd procent zeker van jezelf bent? Dan ben je ook bezig met: ik mag hem niet verliezen; en hoor je achter je dat er gevaar is, dan sla je in paniek. Bij wie daarentegen in staat is zijn geest helemaal in de tegenwoordigheid te houden, loopt de actie gewoon door: hij houdt de tegenstander in zijn rug af en voert uit wat hij zich voorgenomen heeft. Die laatste is dan een topper en die eerste 'een blinde'. "Ik zie in het profvoetbal hier en daar wel stilaan initiatieven opduiken om daar iets aan te doen, maar de hele psychologie is nog te theoretisch. Veel psychologen die nooit op dat niveau speelden, missen volgens mij inlevingsvermogen in bepaalde situaties en ervaringen van de persoon. Daarom pleit ik ervoor om getalenteerde mensen binnen een club een opleiding te laten geven die aansluit bij wat ik nu vertel en om specifiek op het zelfbeeld gerichte heropvoeding van een speler als een van de belangrijkste taken te gaan zien. Waarom heeft iemand angst, hoe is dat gegroeid en wat is daarvan de invloed? Welke onverwerkte emotie van welke vastgeroeste gedachte zit erachter en hoe deblokkeren we dat? Eens dat allemaal weer tot zijn essentie is herleid, zal je zien hoe snel de kwaliteit toeneemt. Dat is kapitaalsvermeerdering." "België beschikt over ontzettend veel talent, maar waarom niet over de uitstraling die erbij hoort? In Nederland is er niet méér talent, maar ze hebben er algemeen gesproken wel meer lef, schijt aan de wereld: fouten maken of niet, het zal hen een zorg wezen. Toen ik destijds naar België kwam, liet zich dat al zien in het kleuterklasje van mijn dochter. In Nederland ging de bel en gingen de kinderen zelf naar hun plaats. Hier werden ze van de speelplaats naar de klas gebracht, handjes op de rug en mondjes dicht. Ze werden gedirigeerd en gecontroleerd, zelf hoefden ze niet na te denken, ze hoefden alleen maar te gehoorzamen. Een Nederlander moet meer zijn plan trekken en dat maakt hem iets vrijer in zijn doen. Hier zie je dat een supertalent als Eden Hazard niet altijd op de juiste manier wordt neergezet, ja, soms wordt afgemaakt omdat hij een beetje bluf bezit. Het lijkt dan alsof het een slechte eigenschap van hem is. Terwijl het een kwaliteit is. Als er iets op zijn gedrag aan te merken valt, dan moet hij gewoon de juiste info krijgen over wat er nodig is om nog sterker te worden en daaruit zal dan automatisch aangepast gedrag volgen. "Te weinig durf, angst om fouten te maken, zit in de gedachten. Het is de gedachte die het lichaam opdracht geeft - en het gevoel bepaalt. En doorslaggevend voor de helderheid van ons denken en ons beeld van de werkelijkheid is ons zelfbeeld: hoe kijken we tegen onszelf aan? Hoe meer aandacht we besteden aan speculeren, fantaseren en insinueren over onze kans op falen en op afwijzing door anderen, hoe minder we ons bewust zijn van de realiteit, hoe kleiner ons inzicht erin en hoe minder energie we produceren. "Een negatieve gedachte, zoals een faalgedachte, blokkeert je energie, waardoor de spierkracht die door die energie gevoed wordt afneemt. Een naturelle, neutrale of positieve gedachte produceert energie waardoor je de beschikking krijgt over al je mogelijkheden. Hoe maakt een gewichtheffer de grootste kans om zijn gewichten omhoog te krijgen? Door al zijn aandacht te richten op wat hij wil gaan doen, zo al zijn energie te mobiliseren om dat te realiseren en die bij de uitademing te gebruiken om het gewicht met de juiste lichaamstechniek op te tillen. Dus als we niet gefocust zijn, omdat ons zelfbeeld zwak is, gooien we energie en spierkracht weg en doen we onszelf te kort. In de sport is dat een probleem." DOOR CHRISTIAN VANDENABEELE"Doorslaggevend is: hoe kijken we tegen onszelf aan?"